Akustik, åk 6
Årskurs: 6
Ämnen: Fysik
Periodlängd: 3 veckor
Författad av: Ellica Mattsson, Anna Ljungkvist
planering
Dag 1 - Lyssna på olika ljud. Slut ögonen. Vad är vad? Stenar som slås mot varandra. Prassel. Etc. Vad hör vi? Introduktion akustik. Iakttagelser, egna erfarenheter. Dokumentation av vad vi upptäckte och tankar kring det. Klassen lär sig skriva en rapport efter rubriker: 1. VAD ANVÄNDE VI (material, förutsättningar etc). VAD HÄNDE (förloppet beskrivs) SLUTSATS (om man…).
Dag 2 Experiment med gafflar i snöre i örat! Vad händer? Lyssna, gör om experimenten igen. Rita skriv ner. Ytterligare ett experiment med stämgafflar mot bänken. Rita och skriv. Ingen slutsats än. Låt experimenten verka över natten.
Dag 3 Genomgång av experimenten med stämgafflar. Rita ljud som svängningsrörelser. ”Ljud är svängningsrörelse” Visa igen. Prata om frekvenser och svängningar. Liten genomgång om örat.
Dag 4 Rita örat och skriv text om de olika delarna i det. Gör om experiment med resonans där vi använder stämgafflar. Skriv! Men slutsats om resonans.
Dag 5 Experiment ute med klappträd och röst. Samtal och dokumenterar experimentet med klappträet. Ljud och avstånd. Hur olika material påverkar. Vi undersöker vad ekolod är.
Dag 6 Experiment med delninga av strängat och övertoner. Använd plaströr för att skapa övertoner. Rita och skriv!
Dag 7 Vi bygger burktelefoner! Experimenterar med avstånd och olika trådar! Dokumentera.
Dag 8 Skapa en flaskorkester, hitta de exakta tonerna och intervallerna med vatten och flaskor. Klassen indelad i olika grupper. Varje grupp får öva och pröva sig fram. Uppdra att öva in en speciell melodi. Hemligt för de andra!
Dag 9 Spela upp de olika melodierna för varandra! Gissa melodin.
Dag 10 Cladnys klangfigurer. Ljud skapar mönster! Rita av något mönster. Diskutera!
Dag 11 Hur fungerar en vevgrammofon? LP-skivor! Mekanisk överföring. Mönster blir till ljud! Rita! Prata om analogt och digitalt ljud. Ljus och ljud samverkar. Dokumentera.
Dag 12 Sitt fullständigt tysta i klassrummet. Vilka ljud hör vi? Från fläktar? Element? Egna kroppen? Vilken teknik har vi i vårt samhälle? Skillnaden mellan ljud i dag och för 100 år sedan. Kan vi skapa fullständig ljudlös miljö. Vilka ljud är obehagliga? (gaffel mot svarta tavlan), vilka ljud skapar stress olika för olika människor). Läxa till dagen därpå: Gör en ljuddagbok! Vilka ljud utsätts jag för på vägen hem?!
Dag 13 Gör leken följ ditt namn. Klassen i en cirkel. En i mitten med förbundna ögon. En krånglig väg/mönster ritas på golvet. Den “blinde” ska gå rätt mönster genom att kamraterna säger den blindes namn och då ska den gå mot sitt namn. Ny lek: Halva klassen är “blind”. Några av den andra halvan väljs ut att läsa en kort vers, samma vers. Den blind delen ska gissa! Vem läste! Genomgång av Ljuddagbok.
Dag 14 Genomgång av perioden. Gör klart häftena!
Dag 15 Besök museum ex. Tekniska. Gör en egen högtalare av återvunnet material.
Perioden bearbetar följande centrala innehåll
Ur En väg till frihet
Genom experiment och iakttagelse av fenomen förstå hur ljud och ljus uppstår och breder ut sig.
Planera, genomföra, dokumentera och utvärdera experiment och undersökningar i bild och text. Tolkning och granskning av information med koppling till fysik, till exempel i faktatexter och tidningsartiklar.
Experiment med olika ljud, t.ex. bestämma avstånd och riktning med hjälp av ljud.
Ljudets egenskaper och ljudmiljöns påverkan på hälsa.
Örats uppbyggnad och funktion samt talorganets funktion; struphuvud; stämband.
övningsmoment
Lyssna, iaktta och dokumentera. Skriva korrekta rapporter och öva ämnes begrepp. Pröva och omprova experiment och tolka resultat. Teckna ned med exakthet det som sker. Öva sig i att dra slutsatser.
Eleven prövas mot följande kunskapskrav
Ur Lgr11
Eleven kan genomföra väl underbyggda undersökningar utifrån givna planeringar och även bidra till att formulera väl underbyggda frågeställningar och planeringar som det går att arbeta systematiskt utifrån. I arbetet använder eleven utrustning på ett säkert och fungerande sätt. Eleven kan jämföra sina och andras resultat och för då väl grundade resonemang om likheter och skillnader och vad de kan bero på samt bidrar till att ge förslag som kan förbättra undersökningen. Dessutom gör eleven väl grundade dokumentationer av sina undersökningar i text och bild.
Eleven har mycket goda kunskaper om fysikaliska fenomen och visar det genom att ge exempel på och beskriva dessa med av fysikens begrepp. I väl underbyggda resonemang om ljud och ljus kan eleven relatera till några fysikaliska samband. Eleven kan också berätta om några naturvetenskapliga upptäckter och deras betydelse för människors levnadsvillkor.
Hur prövas eleven mot kunskapskraven
Genom att dokumentera experiment och resultat och dra slutsatser. Genom dokumentation av elevers samtal. Redovisningar i arbetsbok.