Lekar och övningar

Lekar, övningar och tankespel till rytmiska delen eller andra delar av dagen

Andrew Sebzda och Anna Ljungkvist

Kompendiet kan laddas ner här.


Häxan och guldskatten

I rummets fyra hörn finns fyra bon: eld, luft, vatten och jord. Barnen får välja vilket bo de vill tillhöra. I rummets mitt finns en häxa som vaktar en guldskatt. Häxan går runt sitt bo. Uppgiften är att hämta skatten utan att bli kullad av häxan och att ta den till sitt bo. Därefter ska den vidare till en ”fängelsehåla”. I sitt bo är man skyddad. Blir man kullad av häxan kommer man i fängelse, men lyckas någon däremot ta skatten till fängelsehålan, blir alla tidigare fångna barn fria.

Rulla boll och bränna de i inne i ringen

Halva gruppen sitter i en ring. Den andra halvan rör sig fritt inne i ringen. Det gäller för dem i den yttre ringen att med bollen kulla de som är inne i ringen. Den som blir kullad får sätta sig i ringen, som på så sätt hela tiden fylls på. Bollen får bara rullas och man blir bara kullad om bollen träffar under knät.

Vägen till brännboll

Vägen till en regelrätt brännboll, går via ett idogt övande; både att kasta, ta lyra och att slå. För att barnen ska förstå principen kan man börja med enkla övningar.

  1. Ett innelag och ett utelag. Utelaget bildar en cirkel och låter en boll gå runt i cirkeln. När de hunnit ett varv ropar de högt ”ett”, när bollen hunnit ett varv till ropar de högt ”två” osv. Under tiden ska innelaget i tur och ordning hinna springa runt utelaget. När alla i tur och ordning hunnit runt skriker laget stopp och utelaget slutar räkna. Därefter byter lagen uppgift med varandra. Det lag som hunnit springa snabbast vinner.

  2. Laguppställning som i brännboll. Innelaget slår ut en stor mjuk boll med armen som slagträ. Därefter ska den som slagit hinna så många varv som möjligt runt sina lagkamrater. För utelaget gäller att någon så snabbt som möjligt fångar bollen medan resten ställer upp sig bakom honom/henne. Bollen skickas sedan bakåt, mellan benen tills den lagmedlem som står sist tar bollen och springer fram till brännplattan. Det innelag som hunnit springa flest varv vinner. 

Kasta på drakens svans

Alla står i en cirkel, utom tre personer som ställer sig efter varandra inne i ringen. De bildar en drake med huvud-kropp-svans. De tre måste hålla i hop sin drake och inte ”gå sönder”. Uppgiften för de som står i cirkeln är att med en boll träffa drakens svans. Går detta vägen får den som träffade svansen bli svans och den som var svans blir drakens kropp och den forna kroppen blir huvud. Det gamla huvudet får gå ställa sig i ringen igen. Om draken går sönder händer samma sak.

Fånga killingen

Alla utom en (”vargen”) står på en lång rad efter varandra och håller varandra runt midjan. Vargen ska försöka fånga den som står sist i ledet (”killingen”). En variant av leken är att den som står längst fram i ledet försöker fånga sin egen ”svans”. 

Killerball

En kull-bolllek. Man kullar sina motspelare genom att träffa dem med bollen (på kroppen aldrig i ansiktet). Blir man kullad åker man ut tills den som träffade en blir träffad i sin tur. Lyckas man däremot fånga bollen när någon annan kastar mot en, får den som kastade åka ut. Blir man träffad av en boll som studsat mot golv eller väggar eller någon annan händer ingenting.

Tillitsövning

Hälften av gruppen blundar och den andra delen av gruppen leder runt de som blundar i rummet. Man är grupperad i par; en som blundar och en som tittar. Efter ett tag blir den blundande ”lämnad” och en ny ledare tar över.

Olika bollövningar

Det är viktigt att öva upp sin bollskicklighet, då blir bollekar roliga. Man kan börja med att öva själv med en boll, att kasta den från ena handen till den andra. Att t.ex. släppa bollen högt uppifrån med ena handen och fånga med den andra eller att kasta och fånga bakom ryggen osv. Att öva två och två är också bra. Prova att kasta till varandra, först en boll, sedan kasta samtidigt så att man får både kasta och fånga samtidigt. Man kan också öva så att en får en tennisboll och den andra en sandpåse, den med tennisbollen ska kasta till den andra genom att studsa i marken och den andra ska göra ett kast med sandpåse. Ytterligare en variant är att alla står i en ring och kastar en boll mellan sig. Man får inte kasta till någon som redan haft bollen och den sista som får bollen kastar till den första som kastade. Sen gäller det att komma ihåg vem man fick bollen av och till vem man kastade, man ska nämligen fortsätta att kasta till precis samma som förut, bara det att ringen rör på sig. Övningen försvåras genom att man fortsätter att kasta till samma person som man kastat till tidigare, men nu får alla röra sig fritt i rummet. Blir gruppen riktigt skicklig på detta kan man välja att använda flera bollar.

Försten till mitten

  • Gå samman i grupper om 12-30 deltagare. 

  • Dela upp er i par.

  • Ställ er i en cirkel med tre bollar i mitten. Dela på er som par. Den ena står bredbent och vänd in mot mitten. Den andra står bredvid på ytterkant, redo att börja springa i cirkeln. Starta leken. Den yttersta personen ska

springa ett varv runt cirkeln.

springa ett varv runt sin kompis.

krypa mellan fötterna på sin kompis. 

ta en av de tre bollar som står i mitten.

  • Vinnarna är de tre par som fått tag i varsin boll. 

  • Byt roller.

  • Utöka leken och gör den mer komplicerad genom att exempelvis lägga till:

Hoppa på ett ben runt cirkeln. 

Gör huvud, axlar, knä och tå tre gånger.

•    Tre små bollar

Gå ihop med klasskompis. 123lek

Räkna till tre genom att säga varannan siffra. Det innebär att elev a säger ett, elev b säger två, elev a säger tre och så vidare.  Fortsätt på samma sätt och räkna till tio.  Byt ut en av siffrorna till en rörelse. Kanske en klapp på knäna.  Byt ut ännu en siffra med en rörelse. Kanske ett hopp. Byt ut en sista siffra med en rörelse. Kanske att snurra runt ett varv.  Fortsätt med rörelseräkningen några varv, men ni ska vara tysta och enbart använda er av rörelserna.

Bokstavsleken

Gå samman två och två och dela upp er så att en säger bokstäverna och den andra pekar på de kroppsdelar bokstäverna representerar. Kroppsdelarna är uppdelade efter följande lista: Höger axel = A Vänster axel = B Näsa = C Höger öra = D Vänster öra = E   Byt roller efter ett tag. Försök säga bokstäverna snabbare och snabbare. Byt ordning i leken så den ena skapar nya ord genom att peka på en kroppsdel och den andra ska gissa vilket ordet är. Orden ska utgå från samma fem bokstäver som i listan.  Fortsätt tills ni har skapat och gissat två ord.

Dödens cirkeln

Dela upp er i grupper på 10-12 elever. Ställ er i en cirkel.  Sänk blicken mot golvet.  Vänta på att er lärare säger "nu". På "nu" ska ni titta upp och se varandra i ögonen, men får ni ögonkontakt är ni båda döda. När ni dör sätter ni er ner på golvet.  Fortsätt tills det bara finns två stående kvar.

Upp, ner, sida till sida     

Ställ er upp och lägg armarna i kors framför er.  Rör ena handen uppåt och nedåt i handleden. Rör andra handen från sida till sida i handleden. Byt rörelse. Höj och sänk farten på de två rörelserna oberoende av varandra.

Pappersakrobatik     

Res dig upp och håll ett A4-papper i din öppna handflata utan att hålla i det.  För pappret runt höften åt ena hållet och byt sedan till den motsatta handen. Håll aldrig i pappret, utan låt det glida över från din ena hand till din andra.  Öka farten. Byt riktning.  Öka farten när du byter riktning.

Sten, sax, påse, matematik    

Gå samma med en klasskompis som har samma ögonfärg som du själv. Spela sedan sten, sax, påse, men istället för att visa de klassiska symbolerna håller du istället fram ett antal fingrar.  Lägg ihop antalet fingrar och säg snabbt summan av dessa. Den av er som säger rätt summa först vinner.  Spela tills en av er vunnit tre ronder.

Sten-sax-påse-tåget

Börja med att ställa dig upp och skjut in stolen under bordet. Gå runt i klassrummet. Välj en motståndare som har samma färg på strumporna som du själv har och spela sten, sax, påse. Bäst av tre omgångar vinner. Förloraren ställer sig bakom vinnaren och håller handen på vinnarens axel. Gå vidare till nästa motståndare som också har blivit en del av ett tvåmannatåg. Spela sten, sax, påse igen. Vinnaren fortsätter, men nu som en del av ett fyramannatåg. Avsluta med en final mellan de två sista tågen. Se till att alla är lugna och tar del av finalomgången.

Sifferleken

Gå ihop två och två. Använd följande kroppsdelar som siffror: Höger axel = 1 Vänster axel = 2 Näsa = 3 Höger öra = 4 Vänster öra = 5   Låt en av er skapa matematiska tal genom att peka på tre av kroppsdelarna i listan. Exempelvis vänster öra, näsa och vänster öra igen vilket blir 5, 3 och 5. Den andra ska därefter multiplicera talen med varandra.  Säg resultatet högt och byt med varandra.  Turas om några gånger och öka sedan talföljden genom att peka på fyra eller fem kroppsdelar för att göra beräkningarna lite svårare.

Apan

  • Gå ihop i en grupp med 10-30 deltagare.

  • Välj ut en eller flera jägare. Resten är apor. 

  • Markera ut ett område för leken och gör er redo. 

  • Starta leken:

Jägarna tar på sig tröjor/band och ska fånga aporna. 

Aporna är skyddade om de går samman två och två, där den ena klättrar upp på den andra så fötterna inte längre nuddar golvet. Aporna får inte använda sig av samma skyddspartner fler än en gång. 

När aporna blivit tagna ska de utföra ett mindre straff för att få komma in i leken igen. Det kan exempelvis vara tio armhävningar.      

  • Utöka eventuellt leken med följande regler:

Apor som fångas blir jägare.

Se vilken jägare som kan fånga flest apor på en minut.

Jägarna byter roller med aporna när aporna fångas, genom att ge över tröjan/bandet. 

Aporna åker ur leken när de fångas.

Ett utarbetat område.

Tröjor/band till jägarna.

Blindräkning

Blindräkning går ut på att gruppen tillsammans ska säga en talföljd utan att kunna kommunicera med varandra om den. Blindräkning är därför en gruppövning samtidigt som det är en individuell övning i vilken deltagarna lär sig att tala inför publik. Eleverna kommer även lära sig att lyssna på sina klasskompisar, då övningen repeteras tills gruppen genomfört den. 

Gå ihop i grupper på minst fyra personer. Ni kan även göra övningen i helklass. 

Använd ögonbindel, blunda eller släck ner i rummet så ni inte ser varandra.

Räkna till 24. Inget tal får sägas av fler än en person i gruppen. Säger flera personer samma tal måste ni börja om på ett. 

Ta eventuellt tid på övningen och se hur länge det tar för gruppen att nå 24. 

Lägg eventuellt till den regel att alla i gruppen måste säga minst ett tal. Det är en bra regel för mindre grupper. 

Ögonbindlar eller ett mörkt rum

Balanscirkeln

Balanscirkeln är en övning där eleverna visar tillit till de personer som står närmast, men också till gruppen som helhet. Om en person bryter cirkeln eller tappar balansen, kommer alla personer i cirkeln ramla. Gruppen lär sig därmed att stötta varandra. 

  1. Ställ er i en cirkel, axel mot axel, och håll varandra i händerna.

  2. Ge alla deltagare varsitt nummer. Varannan får nummer ett och varannan får nummer två. 

  3. Låt alla ettor långsamt luta sig framåt samtidigt som alla tvåor långsamt lutar sig bakåt. Det är inte tillåtet att röra fötterna eller bryta cirkeln. 

  4. Stöd varandra så mycket som möjligt och försök hålla balansen. 

Byt roller så de som lutat sig bakåt får luta sig framåt och vice versa. 

Hålla lappen

I samarbetsövningen håll lappen lär eleverna sig samarbeta då de måste använda sig av varandra för att hålla fast en lapp. Övningen håller samarbete, motorik och balans som fokuspunkter. Det är därför viktigt att lita på varandra och inte vara rädda för kroppskontakt. 

  • Gå ihop i grupper på fyra till sex elever och printa ut arket. 

  • Klipp ut alla lappar och lägg dem i en skål.

  • Dra en lapp.

  • Placera lapparna efter angivelserna på dem. Står det till exempel "hand mot panna" ska lappen placeras mellan en hand och en panna från två medlemmar i gruppen. 

  • Fortsätt dra lappar tills dess att alla i gruppen har en lapp var. 

  • Dra fler lappar och lös uppgifterna utan att släppa någon av de första lapparna. 

  • Leken avslutas när gruppen tappar en lapp, men då går det bra att börja om från början.

Fortsätt dra lappar så länge som möjligt.

Vända madrass

Samarbete och god kommunikation i gruppen är de två viktigaste elementen i denna lek. Övningen går ut på att vända en madrass uppochner medan gruppen står på den. Marken är lava och gruppen får därför inte röra den. 

  • Gå ihop i en grupp på fyra till åtta deltagare och ställ er på en madrass. Madrassen får gärna vara en tunn variant från gymnastiksalen. 

  • Försök nu att vända madrassen medan ni står kvar på den. Ni får inte nudda marken under övningen.

En madrass eller mindre filt, handduk….

Pussel

Övningen pussel går ut på att hitta bitar till olika pussel och samla ihop de bitar som gruppen ska använda. Därefter ska pusslet läggas. Övningen fokuserar på processen i en grupp när de ställs inför olika problemlösningar som ska klaras av inom en begränsad tid. Alla gruppens medlemmar måste vara säkra på sina egna roller för att gruppen ska lyckas med övningen. 

  • Låt er lärare gömma pusselbitar runt om i gymnastiksalen, klassrummet eller på annan plats. 

  • Gå ihop i grupper om fyra till sex personer. 

  • Alla grupper får en pusselbit från det pussel de ska lägga så de vet vilka bitar de ska leta efter.

  • Hitta pusselbitarna. Alla gruppmedlemmar får leta samtidigt. 

  • Lägg pusslet när alla bitar är hittade och fördela dem inom gruppen. 

  • Försök bli färdiga snabbats. 

Ett pussel per grupp

Rangordna

I den här samarbetsövningen ska eleverna rangordna sig själva efter instruktioner under tidspress. Det är därför viktigt att alla deltagare snabbt får igång kommunikationen i gruppen. Om inte kan kaos och tidsbrist lätt uppstå.

  • Ställ er på rad.

  • Låt er lärare säga hur ni ska rangordna er. Det kan exempelvis vara efter längd. 

  • När uppgiften är löst, markera genom att räcka upp en hand i luften. 

  • Prova på andra rangordningar som exempelvis:

Hårfärg: ljus till mörk

Skostorlek

Ålder

  • Gör det därefter till en tävling.

Dela in klassen i två lag och låt lagen tävla i vem som kan lösa samma uppgift snabbast. När uppgiften är löst, visas det för läraren genom att laget räcker upp en hand i luften.

Ställ upp er

Övningen "ställ er upp" är både en tillits- och samarbetsövning som går ut på att eleven tillsammans med en klasskompis eller grupp ska ställa sig upp från golvet. I övningen får eleverna träna kommunikation inom gruppen samt tilliten till att klasskompisen eller gruppmedlemmarna hjälper en upp. 

Gå ihop parvis och sätt er ner på golvet med ryggarna mot varandra. 

  • Håll armkrok och res er upp.

Prova att göra samma sak med tre personer i varje grupp. 

  • Sätt er ner, håll armkrok och res er upp. 

  • Prova därefter samma övning med grupper om fyra eller fler deltagare. 

När ni gör övningen större grupper ska ni sitta på golvet i en cirkel med fötterna in mot mitten och hålla varandra i händerna.

Res er upp samtidigt. 

  • Gå ihop i grupper om fem eller fler. 

Sitt på golvet i en cirkel med fötterna in mot mitten.

Sträck in händerna i mitten och ta tag i varandra.

Få alla att resa sig upp samtidigt.

Statyreaktioner

I den här samarbetsövningen lär eleverna sig att samarbeta då de ska använda sig av varandra till att skapa statyer. Det är viktigt att lita på varandra under övningen, om inte kommer gruppen misslyckas med de uppgifter den får tilldelad.

Gå ihop i grupper om fyra till sex deltagare och skriv ut pdf:en.      

Klipp ut uppgifterna så de är uppdelade på mindre lappar och lägg dem i en skål.

Dra första uppgiften från skålen. Beskrivningen kan exempelvis vara "Fem fötter och två händer". Det betyder att ni som grupp får ha fem fötter och två händer i golvet, varken fler eller färre. Det är inte tillåtet att använda väggen eller andra föremål som stöd. 

Håll balansen och stå still i era statyformationer innan ni går vidare till nästa uppgift. 

Dra nya uppgifter ur skålen och återskapa dessa en åt gången.

VÅGEN

  1. Ställ er i två led med en armlängds avstånd ifrån varandra. Var vända mot varandra mellan leden. 

  2. Ställ er med armarna ut från kroppen.

  3. En elev i taget går mellan leden. Eleverna i de två leden lyfter armarna rakt upp när eleven ska gå förbi och sänker dem igen när hen passerat. Det är lite som att göra vågen på en fotbollsmatch. Eleven som gått, ställer sig i slutet av ett av leden när hen gått förbi alla. Då är det nästa elevs tur att gå.

  4. Spring eller gå snabbare när tilliten för klasskompisarna stiger. 

  5. Variera genom att röra armarna upp och ned istället för att bara hålla dem rakt ut från kroppen. Det ger en väldigt dramatisk effekt.

Krama ett träd

Ta en promenad i skogen och hitta en stig eller glänta. 

Gå ihop i par.

Ge den ena en ögonbindel.

För den blinda personen till ett träd som personen ska krama. 

För den blinda tillbaka till start. TAR BORT ÖGONBINDEL(ger lite ledtråd)

Låt den blinda hitta trädet igen på egen hand.

Byt.

Behövs:

  • En skog

  • Ögonbindel 

På tur med en sherpa

Välj ut två sherpaer som ska fungera som guider. 

Sätt på er ögonbindel.

Ställ er i led. Använd ett rep för att hålla din plats i ledet. 

Gå en tur som sherpaerna leder er på. Sherpaerna hjälper och ansvarar för att alla är med. Det kan finnas hinder i vägen, så som trappor, bänkar och liknande, som ledet måste ta sig runt.

Ta av er ögonbindeln och gå ihop i par.

Försök räkna ut hur ni gått.

Variera genom att göra en bana med hinder, exempelvis rockringar som leder ska ta sig igenom, svängar och annat. Banan kan göras på förhand eller av sherpaerna under övningens gång. 

Behövs

  • Ögonbindlar till alla

  • Ett rep

V

Gå ihop i par. 

Skapa ett V som långsamt blir bredare. Låt det vara tre till fyra meter långt och en och en halv meter brett. 

Ställ er i spetsen av V:et vända mot varandra och pressa ihop händerna som en dubbel high five. Luta er mot varandra. 

Vandra långsamt mot det bredaste delen av V:et med händerna tryckta mot varandra.

Ha ett bra tryck i händer och armar och håll på så sätt balansen när ni kommer längre ut och avståndet mellan er växer. 

Rör er så långt längs med V:et som möjligt. 

Behövs:

  • En skolgård, en gymnastiksal eller en annan lokal med mycket golvplats

  • Krita eller tejp

Kortspel

  • Dela upp klassen i två lika stora delar. 

  • Ta fram en kortlek och sortera ut jokrarna. 

  • Låt en från varje lag dra ett kort från kortleken. Den färg kortet har är den färg laget ska samla på. Om personen får upp hjärter ska laget samla på hjärter. 

  • Sprid ut resten av kortleken på golvet med baksidan uppåt.

  • Hitta lämpliga startpunkter för båda lagen. 

  • Samla spelkorten genom att skicka fram en person från vardera lag för att ta upp ett kort från golvet. Har kortet rätt färg tas det tillbaka till laget och läggs till sidan tillsammans med de andra insamlade korten. Om kortet inte har rätt färg läggs det tillbaka på golvet och personen springer tillbaka till sitt lag. Nästa person från börja springa när hen blir klappad i handen av personen som är på väg tillbaka till laget. 

  • Vinnarna är det lag som samlat ihop alla sina spelkort först och sorterat dem i rätt ordningsföljd från ess till kung. 

En kortlek

Ett område lika stor som en halv volleybollplan

Luffarschackslöp

  • Dela upp klassen i två lika stora lag.

  • Rita upp nio rutor, som i luffarschack. Anpassa banans storlek efter intensitetsnivå och antal deltagare.

  • Hitta en lämplig startplats för båda lagen.

  • Låt de första tre deltagarna från varje lag ta på sig tröjor/band. De två första deltagarna från varje lag ska nu springa och placera sina tröjor i en ruta. 

  • Spring tillbaka och klappa nästa deltagare i handen när tröjan är utplacerad. Nästa deltagare springer in, lägger sin tröja på spelplanen och springer tillbaka. Den tredje i ledet springer och lägger sin tröja i en ruta. 

  • Avsluta spelet när ett av de två lagen har tre tröjor i rad på spelplanen. Om detta inte är fallet efter den tredje deltagaren sprungit in är det den fjärde deltagarens tur att springa in och flytta en av lagets tröjor.

  • Fortsätt tills ett av lagen fått tre i rad.

  • Kom ihåg att det måste vara en ny deltagare som springer in varje gång en tröja ska flyttas. 

  • Diskutera taktik och ge tips till deltagaren som ska flytta tröjan.

  • Nio rutor

  • Färgade tröjor/band

Städa rummet

  • Sprid ut ett antal koner runt i ett område lika stort som en halv volleybollplan. Det ska finnas lika många koner som hälften av deltagare. 

  • Dela upp klassen i två lika stora lag. 

  • Starta leken. Det ena laget ska försöka välta alla koner medan det andra laget ska se till att konerna står upp. Det lag som lyckas med sin uppgift först, vinner. 

  • Starta om leken om det gått för lång tid utan att något av lagen vunnit. 

  • Bäst av tre omgångar. 

Lika många koner som hälften av deltagarna

En gymnastiksal eller en halv volleybollplan

Kramkull

  • Avgränsa ett område för leken.

  • Välj ut en eller flera jagare och ge dem en varsin tröja/band.

  • När du blir fångad av en jagare ska du stanna upp och ställa dig med armarna rakt ut till sidorna.                                                Sid8

  • Du räddas och får vara med i leken igen när du blir kramad av någon av dina

  • klasskompisar. 

  • Byt ut jagarna efter ett tag.

  • Ändra storleken på lekområdet för variation.

Tröjor/band

Tågkull

  • Gå samman i grupper om fem till nio elever. 

  • Ställ er i en rad bakom varandra och ta tag om midjan på personen framför.

  • Släpp den person som står först i tåget fri. Denne är nu jagare och ska försöka få tag i personen längst bak. Tåget får aldrig brytas och när den bakersta personen blir fasttagen av jagaren är leken slut. 

Följ dessa regler:

  • Det är tillåtet för den person som står först i tåget att använda sina armar för att blockera vägen för jagaren, men inte för att hålla fast personen. 

  • Tåget ska fungera som en enhet och samarbeta för att rädda den bakersta personen från jagaren. 

  • Byt jagare när den bakersta personen blir fångad. Den som står först i tåget blir ny jagare och den som precis jagat blir nu den bakersta personen i tåget. 

Ett område med mycket plats att springa

Ta köttbenet

  • Dela upp er i par. 

  • Ta en pinne, tröja eller annat föremål och placera ut det i mitten av spelområdet.

  • Ställ er mitt emot varandra vid spelområdets utkant. Ni ska ha lika långt in till mitten.

  • Räkna till tre och starta leken. 

  • Spring in mot mitten och försök ta föremålet. 

  • Spring tillbaka mot er egen ända och undvik att bli nuddad av din motståndare. Klarar du att få föremålet i säkerhet har du vunnit. 

  • Bäst av fem

  • Byt eventuellt partner efter varje rond. 

En pinne, tröja eller annat föremål

En badmintonbana eller liknande område

Tärningslek

  • Dela in er i två lika stora lag. Lag 1 och lag 2.

  • Välj ut en person som ska kasta tärningen. 

  • Ställ er, lagvis, en meter till varje sida om mitten. 

  • Slå tärningen.

Visar tärningen 1, 2 eller 3 ska lag 1 fånga lag 2.

Visar tärningen 4, 5 eller 6 ska lag 2 fånga lag 1. 

  • Fånga era motståndare innan de hinner springa utanför spelområdet. De som blir fångade går över till andra laget.

  • Gå tillbaka till mitten och slå tärningen igen. 

  • Fortsätt tills dess att alla är på samma lag.

  • Ändra eventuellt leken genom att göra varje omgång till en personlig duell. 

En stor skumtärning, vanlig tärning funkar också

En fotbollsplan ELLER ANNAN LÄMPLIG PLATS

Dra i pinnen

  • Dela upp er i par och hitta en pinne. 

  • Hitta ett ställe där det finns trädstubbar eller förhöjningar i marken med en meters mellanrum. 

  • Ställ er på varsin stubbe. 

  • Ta tag i varsin ända av pinnen. 

  • Försök trycka eller dra i pinnen för att få ner den andra personen från sin stubbe.

  • Utmana varandras balans. 

Två stubbar

En pinne

Ormen tappar svansen

  • Gå ihop i grupper om 10-12 elever.

  • Ställ er i en cirkel.

  • Låt fem frivilliga ställa sig i mitten. Dessa fem ska ställa sig i led och hålla i personen framför antingen runt midjan eller på axlarna.

  • De är nu en orm och ska skydda personen sist i ledet som är ormens svans. 

  • Samarbeta i cirkeln för att lossa svansen genom att träffa den bakersta personen i ormledet med en mjuk boll. Den person som träffar svansen ska ställa sig längst fram i ormledet och den som som varit svans ställer sig i cirkeln.

  • Låt alla prova på att vara en del av ormen. Om någon som redan varit en del av ormen träffar svansen ska någon annan som inte provat, prova. 

En mjuk boll.

Hulaboll

  • Lägg fem rockringar på planen. 

  • Gå samman i grupper av 5-15 deltagare. 

  • Kasta in en eller flera bollar. De kan antingen kastas in samtidigt eller fördelas i lagen vid start.

  • Ta poäng genom att kasta en boll till en lagkamrat som ställt sig i en av rockringarna. 

  • Ge bollen till en person ur motståndarlaget efter du tagit poäng. 

  • Spela på antalet poäng eller på tid. 

  • Utveckla spelet exempelvis genom att: 

Använda fler bollar.

Använda fler eller färre rockringar.  

Använda olika sorters bollar. Små och stora. 

Ta poäng genom att passa bollen till en lagkamrat genom att studsa den i en rockring. 

  • Rockringar

  • Bollar

  • Lagtröjor/band

Tankeleken/problemlösning

3xparen – 6 i varje grupp

Sjönöd 

Bakgrund

Ni driver omkring på en båt i Stilla havet. På grund av en brand av okänt ursprung har en stor del av båten och dess utrustning förstörts. Båten håller på att sjunka. Er lokalisering är osäker pga. att navigeringsutrustningen förstörts när du och resten av besättningen hade uppmärksamheten riktad mot att försöka släcka branden. Ni kan som bäst uppskatta att ni är 100 landmil sydväst från närmaste land.

Nedan är en lista på femton föremål som är hela och oförstörda efter branden. Förutom dessa saker har ni en livbåt med åror som är tillräckligt stor så att ni får plats i den. Det enda ni har i fickorna är några cigarettpaket, flera tändsticksaskar och några sedlar.

Din uppgift är att rangordna de femton sakerna som du anser vara av betydelse för överlevnad. Ge nummer 1 till den mest betydelsefulla, nummer 2 till den näst mest betydelsefulla och så vidare till nummer 15, den minst betydelsefulla.

  1. Sextant

  2. Rakspegel

  3. En behållare med 25 liter vatten

  4. Moskitnät

  5. En uppsättning reservlivsmedel

  6. Karta över Stilla havet

  7. Sittdyna, med flytförmåga

  8. En 10 liters behållare med olja/bensin

  9. Liten transistorradio

  10. Haj harpun

  11. 10 kvm tät plast

  12. 1 liter 80 % rom

  13. 5 meter nylonrep

  14. Två askar med chokladkarameller

  15. Fiskeutrustning

Därefter får varje grupp redovisa varför de tänkt som de tänkt och dessutom framföra sin kampsång/ramsa som de diktat ihop.

Stafett på tid:

  • Utflyktsdag – lagen springer ut och hämtar saker i skogen vars begynnelsebokstav tillsammans bildar ordet Utflyktsdag.

  • Irländsk julafton – kräver visst utrymme och pinne, typ tält pinne. Lagen springer fram en och en mot pinnen, sätter pannan mot pinnen och snurrar tio, varv, därefter tillbaka och växlar till nästa. Förs lag vinner.

  • Snöret – Varje lag har ett snör-nystan. Snöret skall träs upp och ner genom byxorna på alla i laget. Till slut ska snörstumparna kunna knytas ihop.

Värderingsövningar:

Heta linjen

Sex pappersark/platser numreras från 1-6. Pappersarken läggs ut i nummer ordning. Läs sedan ett påstående och låt deltagarna ställa sig på den siffra som passar in på dem. Om man ställer sig på nummer 1, så håller man inte alls med och om man ställer sig på nummer 6, så håller man med helt och hållet. Låt några deltagare motivera varför de ställt sig på den siffran de står på. Övningen avslutas med en efterdiskussion.

  • Sverige är ett jämställt land.

  • Vi behandlar flickor och pojkar olika.

  • Flickor är känsligare än pojkar.

  • Pojkar har ett större rörelsebehov än flickor.

  • Flickor mognar tidigare än pojkar.

  • Våra förväntningar styr barnen.

  • Pojkar är mer tekniska än flickor.

  • Vi kan få för mycket jämställdhet.

  • Män har mer att tjäna på jämställdhet än kvinnor.

Dina rättigheter — vilka ska bort?

Instruktion: Dela in eleverna med 3–4 i varje grupp. Ge gruppen fem minuter att välja bort fyra rättigheter:

  1. Rätten att gå i skola.

  2. Rätten att äta dig mätt.

  3. Rätten att utöva den religion du vill.

  4. Rätten att tala ditt eget språk.

  5. Rätten att söka skydd i ett annat land vid behov.

  6. Rätten att vara med i en förening och demonstrera.

  7. Rätten att ha ett arbete med en lön du kan leva på.

  8. Rätten att få vila, fritid och semester.

  9. Rätten att inte bli diskriminerad på grund av kön, religion, ursprung, sexuell läggning, handikapp.

  10. Rätten att inte utsättas för tortyr.

  11. Rätten att säga och tycka vad du vill.

  12. Rätten att få rösta.

  13. Rätten att ha tillgång till sjukvård.

  14. Rätten att ha ett eget hem.

  15. Rätten att lyssna på vilken musik du vill.

  16. Rätten att bära de kläder du vill.

  17. Rätten att utbilda dig till det du vill.

  18. Rätten att vara ihop med vem du vill.

Diskutera

a)  Finns det rättigheter som är lättare att stryka?

b)  Hur resonerade ni när ni valde bort vissa rättigheter?

c)  Kunde ni enas?

d)  Vad blir konsekvenserna av att stryka rättigheter?

e)  Försök beskriva så tydligt som möjligt hur det är att leva i ett land som saknar de 
rättigheter ni tagit bort.

Ge gruppen fem minuter till att stryka ytterligare fyra rättigheter. Diskutera frågorna ovan igen.

Be nu alla grupper enas om vilka åtta rättigheter som ska bort.