Bilder: Makz Bjuggfält, Marja Ros-Pehrson.
Anatomi, åk 8
Årskurs: 8
Ämnen: Biologi
Periodlängd: 3 veckor
Författad av: Makz Bjuggfält
Dagsplanering
Dag 1
Olika typer av skelett: Endoskelett, exoskelett (penumatiska skelett, vätskeskelett). Evolutionära anpassningar
Dag 2
Vad behöver vi skelettet till? Fördelar och nackdelar med olika skelett. Jämförelser människohand, delfinfena, fladdermusvinge, fågelvinge.
Dag 3
Människans skelett
Olika typer av ben: Långa, platta samt korta och oregelbundna
Skallen
Dag 4
Rörben
Gul och röd benmärg.
Dag 5
Ryggraden, kotorna, diskar
Dag 6
Leder och fogar
Olika leder: Planled, kulled, vridled.
Dag 7
Muskulaturen:
Skelettmuskler
Glattmuskulaturen
Hjärtmuskulaturen
Dag 7
Nervsystemet och hjärnan
Sinnesceller
Nervcellen
Hjärnans olika centra
Autonoma nervsystemet
Dag 8
Egna dikter
Sinnena
Synen
Dag 9
Sinnena
Hörsel och balans
Löp: Experiment med lukt och smak samt balans.
Dag 10
Hjärnan och beroenden
Dag 11
Könsorganen, repetition
Dag 12
Sexualitet och identitet
Dag 13
Sexuell hälsa, skydd mot sexuellt överförbara infektioner
Studiebesök hos Ungdomsmottagningen
Dag 14
Preventivmedel, abort
Löptimme svenska: Kunskapsprov med hjälp av periodhäfte.
Dag 15
Hemuppgift om stödresurser en kan vända sig till själv
Perioden bearbetar följande centrala innehåll
Ur En väg till frihet
Anatomi, studium av muskler, leder, senor och skelett.
Konstnärliga, jämförande studier av människans skelett och några djurs.
Sinneslära.Läsa biografier och se filmer om människor med någon funktionsnedsättning som övervunnit sina svårigheter och utvecklat helt andra färdigheter.
Exempel på evolutionen genom paralleller till djurriket med exempel på anpassning hos olika djur beroende av levnadssätt och livsmiljöer.
Sex, samlevnad och relationer. Hur man undviker sexuellt överförbara sjukdomar och oönskad graviditet.
Övningsmoment
Teckningsövningar i samband med periodhäftesarbete.
Samtal på lektionstid.
Hemuppgift om stödresurser en kan vända sig till själv.
Övningar från RFSU: Bl.a. Vill du?-materialet, övning om sexuellt överförbara infektioner och annat övningsmaterial från RFSU.
Eleven prövas mot följande kunskapskrav
Ur Lgr 11
Eleven kan samtala om och diskutera frågor som rör hälsa och skiljer då fakta från värderingar och formulerar ställningstaganden med välutvecklade motiveringar samt beskriver några tänkbara konsekvenser. I diskus- sionerna ställer eleven frågor och framför och bemöter åsikter och argument på ett sätt som för diskussionerna framåt och fördjupar eller breddar dem.
Eleven har mycket goda kunskaper om evolutionsteorin och andra biologiska sammanhang och visar det genom att förklara och visa på samband inom dessa och något generellt drag med god användning av biologins begrepp, modeller och teorier. Eleven kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om hälsa, sjukdom, sexualitet och ärftlighet och visar då på komplexa samband som rör människokroppens byggnad och funktion.
Hur prövas eleven mot kunskapskraven
Gruppdiskussioner i klassrummet som dokumenteras genom läraranteckningar.
Ett skriftlig kunskapsprov.