Morgonperioder • Temaplaneringar åk 6-12 • Andra ämnen
Arbetarlitteratur, åk 8
Årskurs: 8
Ämnen: Svenska
Periodlängd: 2 veckor
Författad av: Makz Bjuggfält
planering
Perioden förbereds genom:
Eleven läser eller lyssnar på en bok från 1900-talet, exempelvis under ett lov.
Tre boksamtal om en bok 2000-talet som eleverna läser tillsammans.
Dag 1: Inledning perioden.
Dag 2: Den tidiga arbetarlitteraturen, Leon Larsson. Gruppuppgift: Förbereda frågor till intervju med äldre släkting.
Dag 3: Dan Andersson. Gruppövning: Kolardikt.
Dag 4: Uppväxtskildringar. Gruppövning: Kolardikt. SV-löp: Boksamtal om 2000-talsboken.
Dag 5: Uppväxtskildringar, textexempel: utdrag ur “Mor gifter sig” och “Nu var det 1914”. Samtal om olika typer av arbete i texterna och språkbruk i “Nu var det 1914”. Skrivövning: Personbeskrivning.
Dag 6: Genomgång och högläsning: Kollektivromanen, Josef Kjellgren Människor kring en bro, s. 7-32. Skrivövning: Synposis till eget bidrag till klassens kollektivroman.
Dag 7: Genomgång och högläsning: Kollektivromanen, Josef Kjellgren Människor kring en bro, s. 60-79 Gruppsamtal: Presentera intervju med släkting för två elever i klassen. Gruppuppgift: Skriva ramberättelse till klassens kollektivroman. SV-löp: Boksamtal om 2000-talsboken.
Dag 8: Kollektivromanen och högläsning, Josef Kjellgren Människor kring en bro, s. 67-72 och 181-189. Skrivövning utkast bidrag till klassens kollektivroman.
Dag 9: Genomgång: Reportageformen. Skrivuppgift: Reportage utifrån intervjun med en äldre släkting. Skrivuppgift: Ge konstruktiv återkoppling till en annan elevs bidrag till kollektivromanen utifrån de gemensamma punkterna. SV-löp: Boksamtal om 2000-talsboken.
Dag 10: Skrivuppgift om en av böckerna från perioden.
Perioden bearbetar följande centrala innehåll
Ur En väg till frihet
Klassisk svensk arbetarlitteratur och -diktning.
Skönlitteratur för ungdomar och vuxna från olika tider och från olika platser – Sverige, Norden och övriga världen. Skönlitteratur som belyser människors villkor och identitets- och livsfrågor. Lyrik, dramatik, sagor och myter. Temat fördjupas då nordiska arbetarförfattare och -lyriker är ett genomgående tema.
Språkliga drag, uppbyggnad och berättarperspektiv i skönlitteratur för ungdomar och vuxna. Parallellhand- ling, tillbakablickar, miljö- och personbeskrivningar, inre och yttre dialoger. Temat fördjupas, då nordiska arbetarförfattare och lyriker är ett genomgående tema.
Skrivövning i form av stafettskrivning av noveller.
Språkbruk i Sverige och Norden. Några varianter av regionalt färgat talspråk i Sverige.
övningsmoment
Intervju med släkting:
Förbereda frågor i skolan
Genomföra intervjun
Berätta om intervjun för en grupp och välja material till reportage
Skriva reportage
Övning med dikt av Dan Andersson.
Boksamtal om 2000-talsboken.
Skrivövningar: Personbeskrivning, synopsis till eget bidrag till klassens kollektivroman, ramberättelse till klassens kollektivroman.
Ge konstruktiv återkoppling till en annan elevs bidrag till kollektivromanen utifrån de gemensamma punkterna.
Eleven prövas mot följande kunskapskrav
Ur Lgr11
Kunskapskrav för betyget A:
Eleven kan läsa skönlitteratur och sakprosatexter med mycket gott flyt genom att, på ett ändamålsenligt och effektivt sätt, välja och använda lässtrategier utifrån olika texters särdrag. Genom att göra välutvecklade sammanfattningar av olika texters inne håll med god koppling till tidsaspekter, orsakssamband och andra texter visar eleven mycket god läsförståelse. Dessutom kan eleven, utifrån egna erfarenheter, olika livsfrå gor och omvärldsfrågor, tolka och föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om budskap som är tydligt framträdande och budskap som kan läsas mellan raderna eller är dolda i olika verk. Eleven kan också föra välutvecklade och nyanserade resone mang om verket med kopplingar till dess upphovsman. Eleven drar då väl underbygg da slutsatser om hur verket har påverkats av det historiska och kulturella sammanhang som det har tillkommit i.
Eleven kan skriva olika slags texter med god språklig variation, välutvecklad textbind ning samt väl fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer. De berättande texter eleven skriver innehåller välutvecklade gestaltande beskrivningar och berättargrepp samt dramaturgi med komplex uppbyggnad. Genom att kombinera olika texttyper, estetiska uttryck och medier så att de olika delarna samspelar på ett ändamålsenligt och effektivt sätt kan eleven förstärka och levandegöra sina texters budskap. Dessutom kan eleven ge välutvecklade och nyanserade omdömen om texters innehåll och uppbyggnad och utifrån respons bearbeta texter mot ökad tydlighet, kvalitet och uttrycksfullhet på ett väl fungerande sätt.
Eleven kan samtala om och diskutera varierande ämnen genom att ställa frågor och framföra åsikter med välutvecklade och väl underbyggda argument på ett sätt som för samtalen och diskussionerna framåt och fördjupar eller breddar dem.
Hur prövas eleven mot kunskapskraven
Medlyssnande lärare under ett boksamtal per grupp.
Skriftligt reportage om äldre släkting.
Bidrag till kollektivromanen.
Skrivuppgift om en bok från perioden.