Morgonperioder Temaplaneringar åk 6-12 Andra ämnen

Arbetarlitteratur, åk 8

Årskurs: 8
Ämnen: Svenska, historia
Periodlängd: 3 veckor
Författad av: Anna Ljungkvist

planering

Dag 1 – Presentation av perioden (skrivhäfteslayout) Vad är litteratur? Varför viktigt? Vad är arbetarlitteratur? Begrepp! Kön, klass, etnicitet. Glidning i litteraturen till begreppet intersektionalitet!

Dag 2  – Historisk kontext Den tidiga arbetarlitteraturen 1910-tal. Kamplyrik: Alfred Kämpe, Henrik Menander, Per Thomasson, Internationalen, Arbetets söner, arbetarrörelsens födelse-  Läsa en text av Leon Larsson ur Hatets sånger.

Dag 3 - Arbetarlitteraturens första genombrott och tillbakagång (1909-1920-tal) Norrland: Martin Koch, Maria Sandel, Dan Andersson, Socialistiska tidningar. Läsa ur En droppe i folkhavet Recitera: Ur Svarta Ballader.

Dag 4 – Kollektivroman Josef Kjellgren, Ivar Lo-Johansson, introduktion av uppgiften. Skriva kollektivroman!

Dag 5 – Färdigställa kollektivromanen i klassen! Ger respons i grupper.  Jobba vidare!

Dag 6 – Färdigställa kollektivromanen!

Dag 7 - 27 okt – Studiebesök - Statarbostad.

Dag 8 - 30-talet – Poesi modernistiska drag i litteraturen. 5 unga, Josef Kjellgren, Harry Martinson, Artur Lundkvist, Gustav Sandgren, Erik Asklund, Pär Lagerkvist. Läs ur Din stund på jorden och Gäst hos verkligheten.

Dag 9 - 30-talet Statarskolan!  Jan Fridegård, Moa Martinson, Ivar Lo-Johansson. Gunnar Sträng och organiseringen av lantarbetare. Läsa ur Mor gifter sig och Godnatt Jord!

Dag 10 - Vilhelm Moberg, Ivar Lo-Johansson, Harry Martinson, Eyvind Johnson, De omdiskuterade Nobelprisen. Läsning ur Utvandrarna och Gårdfarihandlaren.

Dag 11 -  Billigbokserier, Lars Ahlin, Per- Anders Fogelström! Läs ur Mina drömmars stad.

Dag 12 – Radikalisering, Göran Palm, Sara Lidman, Marit Paulsen, Maja Ekelöf.

Dag 13 - Proggen. Lyssna på musiken, gå igenom texterna:Blå Tåget, Nationalteatern, Hoola bandoola band, Peps Persson, övergången till punken Ebba Grön

Dag 14 - Arbetarlitteratur idag. Elsie Johansson, Mikael Niemi, Susanna Alakoski, Åsa Lindeborg, Kristian Lundberg. Läsning ur Håpas du trifs i fengelset och Yarden.

Dag 15 - Arbetarlitteraturen på frammarsch, unga författare! Återknyta till begreppet intersektionalism. Underordning och utanförskap. Ge offren en röst! Johannes Anyuru, Jonas Hassen Khemiri, Mohamed Omar, Marjaneh Bakhtiari, Sara Stridsberg. Serietecknare: Liv Strömqvist, Moa Johansson, Sara Granér. Läsa ur Kärlekens antarktis, Ni kommer att drunkna i era mödrars tårar – Sammanfattning av perioden.

Svenska löptimmar. Läsecirklar, genomgång av uppgifterna varje läsecirkel haft.

Perioden bearbetar följande centrala innehåll

Ur En väg till frihet

  • Klassisk svensk arbetarlitteratur och diktning.

  • Skönlitteratur för ungdomar och vuxna från olika tider, från Sverige, Norden och övriga världen. Skönlitteratur som belyser människors villkor och identitets- och livsfrågor. Lyrik, dramatik. Fördjupas då nordiska arbetarförfattare och lyriker är ett genomgående tema.

  • Språkliga drag, uppbyggnad och berättarperspektiv i skönlitteratur för ungdomar och vuxna. Parallellhandling, tillbakablickar, miljö- och personbeskrivningar, inre och yttre dialoger. Fördjupas, då nordiska arbetarförfattare och lyriker är ett genomgående tema. Kollektivromanen.

  • Analys av låttexter, ex progg-musiken.

  • Lässtrategier för att förstå, tolka och analysera texter från olika medier. Att urskilja texters budskap, tema och motiv samt deras syften, avsändare och sammanhang.

  • Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar, såväl med som utan digitala verktyg.

  • Olika sätt att skapa och bearbeta egna och gemensamma texter till innehåll och form. Hur man ger och tar emot respons på texter.

  • Redigering och disposition av texter med hjälp av digitala verktyg. Olika funktioner för språkbehandling.

övningsmoment

Samtala, diskutera, motivera och presentera. Redogöra, formulera, resonera kring texter och kontext, stilnivå, struktur och intention. Söka, samla, strukturera/sortera och kritiskt granska information. Ge feedback på andras texter. Öva strategier för anteckningar, formulera sig i text. Träna digitala hjälpmedel som I-pad.

Eleven prövas mot följande kunskapskrav

Ur Lgr11

Kunskapskrav för betyget A:

Eleven kan läsa skönlitteratur och sakprosatexter med mycket gott flyt genom att, på ett ändamålsenligt och effektivt sätt, välja och använda lässtrategier utifrån olika texters särdrag. Genom att göra välutvecklade sammanfattningar av olika texters innehåll med god koppling till tidsaspekter, orsakssamband och andra texter visar eleven mycket god läsförståelse. Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om budskap som är tydligt framträdande och budskap som kan läsas mellan raderna eller är dolda i olika verk. Eleven kan också föra välutvecklade och nyanserade resonemang om verket med kopplingar till dess upphovsman. Eleven drar då väl underbyggda slutsatser om hur verket har påverkats av det historiska och kulturella sammanhang som det har tillkommit i.

Eleven kan skriva olika slags texter med god språklig variation, välutvecklad textbindning samt väl fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer. De berättande texter eleven skriver innehåller välutvecklade gestaltande beskrivningar och berättargrepp samt dramaturgi med komplex uppbyggnad. Genom att kombinera olika texttyper, estetiska uttryck och medier så att de olika delarna samspelar på ett ändamålsenligt och effektivt sätt kan eleven förstärka och levandegöra sina texters budskap. 

Dessutom kan eleven förbereda och genomföra välutvecklade muntliga redogörelser med väl fungerande struktur och innehåll och god anpassning till syfte, mottagare och sammanhang.

Hur prövas eleven mot kunskapskraven

Inlämning av periodhäfte på I-pad. Redovisning av läsning i läsecirklar. Inlämning av bidrag till kollektivroman.