Biologi, åk 10

Årskurs: 10
Kurser: Biologi 1, Naturkunskap 1b
Periodlängd: 12 periodveckor, 2 löp
Författad av: Sven Wängberg

planering

Dag 1 - Hur forska om människan? Psykologi, anatomi, fysiologi, sociologi. Ontogene/fylogenes. Reduktionism.

Dag 2 - Människans mentala utveckling: Djur kontra människa.

Dag 3 - Forts. Människans utveckling i olika stadier. Barnaålder, pubertet, vuxen. 

Dag 4 - Mänsklighetens utveckling i ett historiskt perspektiv: Urmänsklighet (nomadisering, språkgemenskaper, landbildning/nationsbyggen, matriarkat/patriarkat, by/borg, släkt, storfamilj, kärnfamilj, delad familj, intressegemenskaper). Spegling utifrån individens utveckling (nyfödd, språktillhörighet, kulturell tillhörighet, mamma/pappa, koja/drakar/rustningar, släktskapsupplevelse, opposition, intressegemenskap, kompisskap, fysisk kärlek, intellektuell samhörighet). 

Dag 5 - Mänskliga yttringar från 1960-tal och framåt: Att ifrågasätta invanda mönster och traditioner. Den puberterande människan. 

Dag 6 - Anatomi och fysiologi: Mannens urogenitala organsystem. Njurar, urinledare, urinrör, penis, ollon. Erektion.

Dag 7 - Embryologi: Den första trimestern. Fortsättning mannen urogenitala organsystem: Pungen, testiklar, bistestiklar, spermier. Kvinnans urogenitala organsystem: Blygdläppar, slidan/vaginan, livmodern/uterus, äggledarna/tuba.

Dag 8 - Ägg och spermier. Äggmognad, menstruation, den mogna äggcellen.

Dag 9 - Hormonproduktion, menstruationsdiagram, befruktning.

Dag 10 - Genomgång instuderingsfrågor.

Dag 11 - Embryonaltiden: Blastocyst, morula, blastula.

Dag 12 - De tre groddbladen: Ekto, meso, ento. Exodermalt ursprung, mesodermalt ursprung, endodermalt ursprung. 

Dag 13 - Prov 1. Fortsättning embryonaltiden. Övergång till foster.

Dag 14 - Föreläsning om hjärtat och blodet. Lyssna på sitt eget hjärta i stetoskop.

Dag 15 - Schematisk tidsöversikt över organutveckling under embryonaltiden. Bild av embryonalplattan från sidan, uppifrån och som tvärtsnitt. 1) Nervutvecklingen, 2) Hjärtat, 3) Ögonens bildning, 4) Ryggradens nervutveckling, 5) Skallbenets utveckling, 6) Blodets utveckling, 7) Handens och armens utveckling, 8) Kroppens tillväxt. Sammanfattingsvis råder en gemoteri om femtalet under denna tid samt att tillväxten till stor del sker utifrån och in.

Dag 16 - Ämnesomsättningsorganen/matsmältningen alt. Matspjälkningen.

Dag 17 - Lever, galla, tarmarna, njurarna.

Dag 18 - Nervsystemets utveckling och funktion.

Dag 19 - Forts. Nervsystemet.

Dag 20 - Prov 2 samt utvärdering skriftligt och muntligt.

Perioden bearbetar följande centrala innehåll

Ur Gy11

Biologi 1

  • Eukaryota och prokaryota cellers egenskaper och funktion.

  • Arvsmassans uppbyggnad samt ärftlighetens lagar och mekanismer. Celldelning.

  • Biologins idéhistoria med tyngdpunkt på evolutionen.

Naturkunskap 1b

  • Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.

övningsmoment

Eleven tar anteckningar samt tecknar av bilder från tavlan.

Instuderingsfrågor.

Eleven prövas mot följande kunskapskrav

Ur Gy11

Biologi 1

  • Eleven diskuterar utförligt och nyanserat komplexa frågor som rör biologins betydelse för individ och samhälle. I diskussionerna för eleven fram välgrundade och nyanserade argument och redogör utförligt och nyanserat för konsekvenser av flera tänkbara ställningstaganden. Eleven föreslår också nya frågeställningar att diskutera.

  • Eleven använder med säkerhet ett naturvetenskapligt språk och anpassar till stor del sin kommunikation till syfte och sammanhang. Dessutom använder eleven olika typer av källor och gör välgrundade och nyanserade bedömningar av informationens och källornas trovärdighet och relevans

Naturkunskap 1b

  • Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.

Hur prövas eleven mot kunskapskraven

Perioden redovisas genom prov samt genom ett av följande alternativ:

  1. Renskrivna lektionsanteckningar.

  2. Fördjupningsarbete med lektionsanteckningar.

  3. Annan redovisning efter överenskommelse med läraren.