Bilder: Anna Ljungkvist och Jessica Thorell.
Botanik, 6 veckor, åk 5
Årskurs: 5
Ämnen: Biologi
Periodlängd: 6 veckor
Författad av: Aleksandra Janicic
planering
Del 1: Svampar, alger, mossor, ormbunkar, lavar.
Vecka 1
Dag 1 och 2.
Introduktion från frö till växt. Jämför med växten från frö till blomma. Frö/ägg, stjälk/larv, knopp/puppa, blomma/fjäril. PH- Bild: sekvens 1. frö 2. rottråd 3.grodd 4.blad 5.knopp 6.blomma 7. frön- solen och jorden. Text
Dag 3, 4, 5.
Svampar (hämtar inte näring över mark som blommor, utan i jorden) Bild och text.
Ätliga svampar. Giftiga svampar. Parasitsvampar. Uppbyggnad. Förökning.
Dag 5
Utflykt till skogen - : mossor lavar, ev. svampar. Skisser på lavar, mossor, ormbunkar ev fräkenväxter. Plocka några olika sorter av lavar i skogen så att man kan lämna dem i klassrummet en period.
Vecka 2
Dag 6 och 7.
Alger (helt vattenbundna) Algblommning, . Bild text.
Grönalger. Brunalger . Rödalger. Växtplankton.
Dag 8, 9 och 10.
Ormbunkar.Stensöta.
Mossor: Björnmossa, Väggmossa, Husmossa, Vitmossa. Bild och text.
Mossor är viktiga för markens fuktighet. Fortplantning.
Formteckningsövningar
Vecka 3
Lavars uppbyggnad. Lavars förökning. Symbios mellan lavens alg och svamp. Lavar och miljö.
Lavar: Skorplavar, Bladlavar, Busklavar. Bild och text.
Sammanfattning och utvärdering. Formteckningsövningar.
Del 2: Botanik: fanerogamer, blommande växter.
Vecka 4 och 5
Tussilago, om blad, blomma till frö, pollinering vindsflugan. Genomgång, PH text bild.
Blåsippa. Växtsätt, myras som fröspridare, 700 år. Genomgång, PH, text, bild.
Vitsippan på samma sätt som ovan
Blomologi: Pollinationssätt, Skyltning, Trohet, blombyggnaden(kronblad, foderblad, ståndare, fruktanlag etc)
Ute: Beskriv i text, skissa och redovisa kort sittande i bänken. (Gör klart veckans arbeten samt vått i vått: vårblomma. Grunda med akvarell, pennor.)
Vecka 6
Våra vanligaste träd, blommor, växter, grässorter etc.
Eleverna arbetar parvis i en vecka, men enbart med sin egen text. (övar föredraget tillsammans som sparringpartner, och även som stöd under själva klassredovisningen).
Eleverna skriver ner årstidsvers . Innehåller fakta om blomma, gräs, träd.
Vaska fram fakta ur din text och skriv ner i som faktatext.
Förbered en muntlig framställning inkl. taveltext och bild(som jag förbereder på tavlan.
Perioden bearbetar följande centrala innehåll
Ur En väg till frihet
Biologi
Samtal kring djurs, växters och andra organismers liv, fotosyntes, förbränning och ekologiska samband och dess betydelse för jord- och skogsbruket och vilken betydelse kunskaper om detta har, till exempel för jordbruk och fiske.
Människans möte med naturen belysta av äventyrare som t.ex. Amundsen och André i samband med Nordens geografi.
Naturen som resurs för rekreation och upplevelser och vilket ansvar vi har när vi nyttjar den, dvs olika ekosystemtjänster.
Botanik, från alger, via lavar, mossor och andra kryptogamer till fröväxterna.
Växtens uppbyggnad i rot, stängel, blad, blomma och frukt och olika arters växtbetingelser.
Insektsvärlden och binas betydelse.
Sådd av olika frön och undersöka hur snabbt de gror och växer och vilka betingelser som gynnar processen.
Konstnärliga studier av växten i dess miljö och olika typer av rötter, blad, blommor, frukter och frön.
Läkeväxter och hur människor har använt sig av växter genom historien.
Växternas olika geometri, femtalet hos rosen, sextalet hos liljan, observera och rita.
Formteckningsövningar med utgångspunkt i olika växtfamiljers geometri.
Växtbetraktelser, både litterära och egna.
Enkel indelning i olika familjer och vissa latinska namn.
Vetenskapliga upptäckter inom området t.ex. Carl von Linnés biografi.
Samtal kring djurs, växters och andra organismers liv, fotosyntes, förbränning och ekologiska samband och dess betydelse för jord- och skogsbruket och vilken betydelse kunskaper om detta har, till exempel för jordbruk och fiske.
Människans möte med naturen belysta av äventyrare som t.ex. Amundsen och André i samband med Nordens geografi.
Naturen som resurs för rekreation och upplevelser och vilket ansvar vi har när vi nyttjar den, dvs olika ekosystemtjänster.
Eleven prövas mot följande kunskapskrav
Ur Lgr11
Motsvarar betyget E.
Eleven kan samtala om och diskutera enkla frågor som rör hälsa, naturbruk och ekologisk hållbarhet genom att ställa frågor och framföra och bemöta åsikter på ett sätt som till viss del för samtalen och diskussionerna framåt. Eleven kan söka naturvetenskaplig information och använder då olika källor och för enkla resonemang om informationens och källornas användbarhet. Eleven kan använda informationen i diskussioner och för att skapa texter och andra framställningar med viss anpassning till sammanhanget.
Eleven kan genomföra enkla fältstudier och andra undersökningar utifrån givna planeringar och även bidra till att formulera enkla frågeställningar och planeringar som det går att arbeta systematiskt utifrån. I arbetet använder eleven utrustning på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. Eleven kan jämföra sina och andras resultat och för då enkla resonemang om likheter och skillnader och vad de kan bero på samt bidrar till att ge förslag som kan förbättra undersökningen. Dessutom gör eleven enkla dokumentationer av sina undersökningar i text och bild.
Eleven har grundläggande kunskaper om biologiska sammanhang och visar det genom att ge exempel på och beskriva dessa med viss användning av biologins begrepp. I enkla och till viss del underbyggda resonemang om hälsa, sjukdom och pubertet kan eleven relatera till några samband i människokroppen. Eleven kan också beskriva och ge exempel på människors beroende av och påverkan på naturen och gör då kopplingar till organismers liv och ekologiska samband. Dessutom berättar eleven om livets utveckling och ger exempel på organismers anpassningar till olika livsmiljöer. Eleven kan också berätta om några naturvetenskapliga upptäckter och deras betydelse för människors levnadsvillkor.
Hur prövas eleven mot kunskapskraven
Redovisningsform: Periodhäften . Skisser och målningar, Naturdagbok, (periodhäften) Målningar/Bilder. Eleven ska skriva faktatexter om kryptogamer samt rita bilder.
Bedömningsgrunder: Elever skriver frågor ur naturdagbok/P-häfte. Genomföra ett prov i slutet av perioden. Elever skriver frågor ur naturdagbok/P-häfte. Prov.