Cellbiologi och genetik, åk 9

Årskurs: 9
Ämnen: Biologi
Periodlängd: 3 veckor
Författad av: Makz Bjuggfält

planering

Dag 1: Vad är liv? Evolutionens drivkrafter. Livsmolekylen. Utgå från evolutionen (bakterie, växt, djurcell) och hur från hur mitokondrier och kloroplaster uppstod evolutionärt.

Dag 2: Darwin och evolutionsteorin.

Dag 3: Vad är en cell? Celldelning.

Dag 4: Specialiserade celler, Stamceller. Tobiasregistret. Gruppuppgift om donation (helkroppsdonation, stamcellsdonation, äggdonation, spermiedonation, organdonation, bloddonation).

Dag 5: Muntliga presentationer om donation i expertgrupper. UR Skola om IPS-celler.

Dag 6: Mitos, meios. Genetik: Ärftlighet, Mendels ärftlighetslära. Fundera: Vad har du ärvt? Berätta om fördjupningsämnen.

Dag 7: Vad är gener? DNA, Rosalind Franklin

Dag 8: Genetik.

Dag 9: Genreglering. Mutationer och cellförändringar. Ärftlighet och sjukdomar. Etiska aspekter av genteknik.

Dag 10: Genetik och människan. Naturlig selektion, avel och genteknik.

Dag 11: Observation av djur- och växtceller i mikroskop (halvklass) och eget arbete med fördjupningsuppgift.

Dag 12: Observation av djur- och växtceller i mikroskop (halvklass) och eget arbete med fördjupningsuppgift.

Dag 13: Växt- och djurceller, bakterier. Homozygoter, heterozygoter

Dag 14: Laboration genetik.

Dag 15: Gensaxen. Muntliga redovisningar i samtalsform om fördjupningsuppgifter.

Perioden bearbetar följande centrala innehåll

Ur En väg till frihet

  • Evolutionens mekanismer och uttryck, samt ärftlighet och förhållandet mellan arv och miljö. Genteknikens möjligheter och risker och etiska frågor som tekniken väcker.

  • Samtal kring biologiska modeller och teorier och dess användbarhet.

  • Viktiga upptäckter och forskare inom området, t.ex. förmedlat genom Charles Darwins biografi.

  • Jämförelser mellan människan och andra organismer ur ett evolutionärt perspektiv.

  • Cellbiologi, mikrobiologi och genetik.

  • Arbete, t.ex. i projektform, och samtal kring genteknikens möjligheter och risker. Etiska frågeställningar, med utgångspunkt i tidningsartiklar och mediabevakning.

  • Ärftlighet och förhållandet mellan arv och miljö.

  • DNA-kodens betydelse, en översikt av proteinsyntesen, mitos och meios.

  • Fördjupningsarbeten om ny forskning inom biologi.

övningsmoment

  • Laboration i skolan om celler och observationsrapport.

  • Gruppuppgift om donation.

  • Samtal om aktuella nyhetsartiklar om genetik.

  • Dagens fråga i samtalform.

  • Korsningsscheman.

Eleven prövas mot följande kunskapskrav

Ur Lgr11

Kunskapskrav för betyget A:

Eleven kan söka naturvetenskaplig information och använder då olika källor och för välutvecklade och väl underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans. Eleven kan använda informationen på ett väl fungerande sätt i diskussioner och för att skapa välutvecklade texter och andra framställningar med god anpassning till syfte och målgrupp.

Eleven kan genomföra fältstudier och andra undersökningar utifrån givna planeringar och även formulera enkla frågeställningar och planeringar som det går att arbeta systematiskt utifrån. I undersökningarna använder eleven utrustning på ett säkert, ändamålsenligt och effektivt sätt. Eleven kan jämföra resultaten med frågeställningarna och drar då välutvecklade slutsatser med god koppling till biologiska modeller och teorier. Eleven för välutvecklade resonemang kring resultatens rimlighet i relation till möjliga felkällor och ger förslag på hur undersökningarna kan förbättras och visar på nya tänkbara frågeställningar att undersöka. Dessutom gör eleven välutvecklade dokumentationer av undersökningarna med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter.

Eleven har mycket goda kunskaper om evolutionsteorin och andra biologiska sammanhang och visar det genom att förklara och visa på samband inom dessa och något generellt drag med god användning av biologins begrepp, modeller och teorier. Eleven kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om hälsa, sjukdom, sexualitet och ärftlighet och visar då på komplexa samband som rör människokroppens byggnad och funktion.

Eleven kan förklara och generalisera kring några centrala naturvetenskapliga upptäckter och deras betydelse för människors levnadsvillkor.

Hur prövas eleven mot kunskapskraven

  • Observation och observationsrapport.

  • Fördjupningsuppgift: Muntlig redovisning i samtals form, skriftlig redovisning i form av populärvetenskaplig artikel.

  • Periodhäfte

  • Kunskapsförhör.

  • Muntligt deltagande i diskussioner under lektionstid.