Morgonperioder Temaplaneringar åk 6-12 Andra ämnen

Havets ekologi och hållbart jordbruk, åk 9

Årskurs: 9
Ämnen: Biologi
Periodlängd: 2 veckor
Författad av: Anna Ljungkvist

planering

Dag 1: Ekologi. Introduktion av begreppet ekologi. Eleverna får brainstorma om vad de förknippar med ekologi. Vad skiljer t.ex. Ekologisk mat från mat som produceras på icke ekologisk väg. Vad betyder egentligen begreppet “ekosystem tjänster”. Samtal.

Dag 2: Genomgång av olika känsliga ekosystem. Anpassning och utbredning. Pionjär-och sekundä rväxt/djur. Samspel mellan skog och sjö. 

Dag 3: Havets ekologi. Musselbankar som vattenreningsverk. Nedskräpning och microplaster. Introduktion av uppgiften ”Plast i havet – fältstudie av en strand”.

Förberedelser inför Ekologiresan: TITTA på länken från Havsmiljöinstitutet. https://www.youtube.com/watch?v=kZmErdj35QA och Naturskyddsföreningen https://www.youtube.com/watch?v=FDHnYm8TpqM.

Ekologiresa

Dag 1: Orientering av området. Vilka naturtyper finns. Träd, växter, djur? Hur ser odlingarna ut?

Dag 2: Fältstudie – genomföra uppdraget ”Plocka plast på stranden” och sortera data från insamlandet, enligt uppgift, både i text och grafik, redovisa i gruppsamtal. 

Dag 3 - 5: Delta i arbetet på en ekologisk gård.

Dag 6: Föreläsning om biodynamiskt jordbruk.

Dag 7: Föreläsning om vatten och vad som går åt för att driva upp en planta. Praktisk övning: bära den mängd vatten som behövs för en människas dagsbehov.

Perioden bearbetar följande centrala innehåll

Ur En väg till frihet

  • Människans påverkan på naturen lokalt och globalt. Möjligheter att som konsument och samhällsmedborgare bidra till en hållbar utveckling.

  • Fältstudier, experiment och hur simuleringar kan användas som stöd vid modellering. Formulering av enkla frågeställningar, planering, utförande och utvärdering.

  • Dokumentation av undersökningar med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter, såväl med som utan digitala verktyg.

  • Källkritisk granskning av information och argument som eleven möter i olika källor och samhällsdiskussioner med koppling till biologi, såväl i digitala som i andra medier.

övningsmoment

Praktiskt arbete; delta i arbetet på en gård, skriva fältrapport, dokumentera i bild och resonera kring insamlat data.

Eleven prövas mot följande kunskapskrav

Ur Lgr11

Kunskapskrav för betyget A:

Eleven kan samtala om och diskutera frågor som rör hälsa, naturbruk och ekologisk hållbarhet och skiljer då fakta från värderingar och formulerar ställningstaganden med välutvecklade motiveringar samt beskriver några tänkbara konsekvenser. I diskussionerna ställer eleven frågor och framför och bemöter åsikter och argument på ett sätt som för diskussionerna framåt och fördjupar eller breddar dem. Eleven kan söka naturvetenskaplig information och använder då olika källor och för välutvecklade och väl underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans.

Eleven kan genomföra fältstudier och andra undersökningar utifrån givna planeringar och även formulera enkla frågeställningar och planeringar som det går att arbeta systematiskt utifrån. Eleven kan jämföra resultaten med frågeställningarna och drar då välutvecklade slutsatser med god koppling till biologiska modeller och teorier. Eleven för välutvecklade resonemang kring resultatens rimlighet i relation till möjliga felkällor och ger förslag på hur undersökningarna kan förbättras och visar på nya tänkbara frågeställningar att undersöka. Dessutom gör eleven välutvecklade dokumentationer av undersökningarna med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter.

Hur prövas eleven mot kunskapskraven

  • Fältstudierapporter.

  • Redovisning i grafer.

  • Samtal i samtalsgrupper enligt matriser.

  • Periodhäfte där arbete vid gården redovisas i text och bild.