Engelska, åk 5

Årskurs: 5
Ämnen: Engelska
Antal lektioner: Årsplanering
Författad av: Maria Dammeyer

planering

Höstterminen

Tisdagar: Gemensam läsning av engelsk litteratur för ungdomar: Michael Morpurgo Snug samt Mini-kid. Därefter Roald Dahl The Magic Finger. Frågor och reflektioner – muntligt och skriftligt, individuellt och i par, med återkoppling i helklass. Bygga upp ordförråd – ord, uttryck, fraser. 

Torsdagar: Kontinuerligt övande i arbetshäftet Second Step (från Schoolcopy). Grammatik och ordkunskap. 

Muntligt övande: Samtalsövningar – dialoger, spela upp korta scener ur det vardagliga livet. Årstidrelaterade sånger, dikter, ramsor, grammatik-minnesverser. Olika muntliga övningar där vi tränar både på att ställa frågor och att lyssna på kamraterna. Elevpar leder övningar med klassen – miniredovisningar om vardagen inom den engelskspråkiga kulturen. 

Skriftligt övande: Skrivövningar – rita serier med bilder över verbens tidsformer (I grow – I grew – I have grown). Skriva dialoger med kamrat. Skriva korta texter, meningar, svara på frågor.

Större skrivbok för dikter, sånger, grammatikregler, ord och bilder.

Lästräning: Magic Finger, Snug, Mini-kid. Utmaning för elever som behöver läsa svårare verk: The Flaming Boy (läsgrupp).

Fokusområde inom grammatiken: Pronomen. Verbböjning efter person (I play och I am playing). Öva tempus med tyngdpunkten på presens och preteritum. Därefter genomgång av hjälpverben och sedan perfekt (she plays – she played – she has played). Substantiv – regelbundna och oregelbundna. Adjektiv – komparation. Motsatsord. Prepositioner.

Exempel på sånger under hösten: My Paddle’s Keen and Bright (Canadian round), St Martin English version, November Morning Song, Christmas Carols

Exempel på dikter och tungvrickare under hösten: Brave and True, Tyger, Tyger, Betty Botter, November Comes, For Sun and Rain

Vårterminen

Fokus på: Geografi/kultur: Storbritannien. Arbete med kartor och att läsa korta reportage. Små muntliga presentationer.

Arbete med Step samt läromedel Happy för att träna text- och hörförståelse.

Vecka 3: 

Tisdag: Grammatik verbövning - be + ing

Torsdag: Skriva meningar 

Vecka 4:

Tisdag: Grammatik verbövning

Torsdag: Pronomen

Vecka 5: 

Tisdag: Introduktion pjäsen Dick Whittington som klassen ska framföra i april. Geografi Storbritannien. Rita karta i blå arbetsboken. Läsa text om geografi och flaggor. Få ord och text i läxa till tisdag vecka 6.

Torsdag: Förklara indelningen - United Kingdom. Fortsätta med kartan och Maria berättar om Skottland. 

Vecka 6:

Tisdag: Skotsk kultur - berättelsen om tisteln. Spela Amazing Grace på flöjterna. Sjunga och bearbeta Skye Boat Song. Glosprov - som liten diktamen. Ny läxa: Verb att träna.

Torsdag: Fortsättning Skottland..spela säckpipa för klassen.

Vecka 7: 

Tisdag: England - kultur och berättelser. Dick Whittington. Läxa plugga in viktiga orter på kartan över Storbritannien. Öva ord.

Torsdag: England + pjäsen. Sånger och dikter som ska in i pjäsen.

Vecka 8:

Tisdag:  Wales + pjäsen + sånger.

Torsdag: Prov blindkarta Storbritannien + glosor.

Perioden bearbetar följande centrala innehåll

Ur En väg till frihet

  • Ämnesområden som är välbekanta för eleverna. 

  • Vardagliga situationer, intressen, personer, platser, händelser och aktiviteter. 

  • Åsikter, känslor och erfarenheter. 

  • Vardagsliv, levnadssätt och sociala relationer i olika sammanhang och områden där engelska används. 

  • Tydligt talad engelska och texter från olika medier. 

  • Muntliga och skriftliga instruktioner och beskrivningar. 

  • Olika former av samtal, dialoger och intervjuer. 

  • Filmer och dramatiserade berättelser för barn och unga. 

  • Sånger, sagor och dikter. 

  • Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord och sammanhang i talat språk och texter, till exempel att anpassa lyssnande och läsning efter framställningens form och innehåll. 

  • Olika sätt att söka och välja texter och talat språk på engelska från internet och andra medier. 

  • Språkliga företeelser som uttal, intonation, grammatiska strukturer och stavning samt fasta språkliga uttryck i det språk som eleverna möter. 

  • Hur ord och fasta språkliga uttryck, till exempel artighetsfraser och tilltalsord, används i texter och talat språk i olika situationer. 

  • Hur olika formuleringar används för att inleda och avsluta olika typer av framställningar och samtal. 

  • Presentationer, instruktioner, meddelanden, berättelser och beskrivningar i sammanhängande tal och skrift. 

  • Språkliga strategier för att förstå och göra sig förstådd när språket inte räcker till, till exempel omformuleringar. 

  • Språkliga strategier för att delta i och bidra till samtal, till exempel frågor och bekräftande fraser och uttryck. 

  • Språkliga företeelser för att förtydliga och berika kommunikationen som uttal och intonation, stavning och interpunktion, artighetsfraser och andra fasta språkliga uttryck samt grammatiska strukturer.

  • Storbritanniens kulturliv: högtider, traditioner, myter, sånger.

  • Landskap, arkitektur och traditioner i olika delar av de brittiska språkområden.

  • Hur ord och fasta språkliga uttryck, till exempel artighetsfraser och tilltalsord, används i texter och talat språk i olika situationer.

  • Dialoger, dramatiseringar.

  • Översättningar.

  • Komparera oregelbundna verb, presens (enkel och pågående).

  • Personliga och possessiva pronomen.

övningsmoment

Se nedan.

Eleven prövas mot följande kunskapskrav

Ur Lgr11

Motsvarande betyget A:

Eleven kan förstå helheten och uppfatta väsentliga detaljer i tydligt talad, enkel engelska i lugnt tempo samt i enkla texter om vardagliga och välbekanta ämnen. Eleven visar sin förståelse genom att översiktligt redogöra för och kommentera innehållet och detaljersamt genom att med gott resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet. För att underlätta sin förståelse av innehållet i det talade språket och texterna kan eleven i viss utsträckning välja och använda sig av strategier för lyssnande och läsning. Eleven kan välja texter och talat språk av enkel karaktär och från olika medier samt på ett relevant och effektivt sätt använda det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.

I muntliga och skriftliga framställningar av olika slag kan eleven formulera sig enkelt,relativt tydligt och relativt sammanhängande. För att förtydliga och variera sin kommunikation kan eleven bearbeta och göra enkla förbättringar av egna framställningar. I muntlig och skriftlig interaktion kan eleven uttrycka sig enkelt och tydligt med ord, fraser och meningar samt i någon mån anpassat till syfte, mottagare och situation. Dessutom kan eleven välja och använda sig av flera olika strategier som löser problem i och förbättrar interaktionen.

Eleven kommenterar översiktligt några företeelser i olika sammanhang och områden där engelska används, och kan då också göra enkla jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.

Hur prövas eleven mot kunskapskraven

Skriftliga ordkunskapsprov.

Små skrivuppgifter – svara på frågor, sammanfatta, skriva egen kort uppsats om sig själv och senare på terminen om en person som betyder mycket för en själv.

Muntligt deltagande i samtal som leds av läraren. Korta egna formuleringar i skrift på lektioner och provet.

Muntliga redovisningar – eget ämne samt föredrag om kultur (Storbritannien) (VT -20).