Årskurs: 7
Ämnen: Engelska
Antal lektioner: Årsplanering
Författad av: Karolina Midby

planering

Vecka 35- 38: “Frasverb” 30 st - betydelsen av frasverb, verb plus preposition- call off, tell off,  där hela frasen ofta betyder något annat än verbets grundbetydelse. Eleverna lär sig översättningen och exempel på situationer när de ska använda dem. Läxförhör och eleverna skriver berättelser med frasverb.

Vecka 39- 43: Grammatik. Genom olika övningar tränar eleverna och lär sig om Genitiv, Possessiva pronomen- förenade/självständiga, Personliga pronomen - objektsform/subjektsform. Eleverna ritar symboler/ färg/illustrationer i periodhäftet för bättre inlärningsteknik. Eleverna utformar/producerar egna prov som de sedan byter med klasskamraterna och rättar.

Vecka 45- 48: “Mental Health” Eleverna diskuterar hur ungdomar verkar må idag. De får använda uttryck/fraser kopplat till psykisk/fysisk hälsa. De ritar kroppen i periodbok och lär sig namn på kroppsdelar/organ. Eleverna skriver en text om vad de anser gällande hur ungdomar mår idag och varför de tror många mår dåligt.

Vecka 49- 51: Julkalender / Jul saga. Eleverna skapar/ritar en egen julkalender med uttryck/fraser gällande jul. Eleverna kan också välja att göra en julsaga med de nya jul glosorden. Julsagan ska ritas upp på färgade kort med illustrationer samt hopbunden med band.

Vecka 2-8: Muntliga övningar med samtals ämnen att diskutera kring. Ämnen som innefattar vardagliga teman och påstående som eleverna ska uttrycka sig vad de tycker om.  Eleverna får fraser/uttryck lämpade för att hålla ett samtal igång. Eleverna ska sedan summera med några meningar och beskriva hur samtalet gick med de nya fraser och uttryck de lärt sig.

Vecka 10-13: Studieteknik gällande hur man förbättrar inlärning med glosor på främmande språk. Utbildningsradion UR rekommendationer med ord skrivna på kort/lappar med bilder. Eleverna lär sig att tillämpa metoden och prövar med nya glosorna.

Vecka 14-15: “The Environment”. Eleverna lär sig fakta om miljön på engelska och olika begrepp inom detta område. Vad betyder/ innefattar t.e.x Ecotourism. Eleverna tränar på nya ord/begrepp med hjälp av glosor skrivna på lappar/kort. 

Vecka 17-19: Synonymer. Eleverna lär sig synonymer till de mest vanligt förekommande adjektiven /orden för att utöka sitt ordförråd. Eleverna får en skrivuppgift att berätta om påsklovet med de nya inlärda synonymerna.

Vecka 20-21: Tema textbook Happy. Eleverna läser i textbook från sidan 42-47 och summerar en kort sammanfattning om vad de läst om samt betygsätter,  rating 1-5, hur intressant de tyckte texten var.

Vecka 22-24: Gör ditt eget “ Happy Kapitel” enligt formatet i boken. Det ska innehålla ett eget valt passande tema för klass 7 elever, en text 200-300 ord, tillhörande nya glosor samt en arbetsuppgift enligt princip/ formatet i Happy workbook.

Perioden bearbetar följande centrala innehåll

Ur En väg till frihet

  • Renässanslitteratur och musikutdrag.

  • Skrivövningar poesi, bunden och obunden vers.

  • Träna sökläsning av fakta- och skönlitterär engelsktext.

  • Öva läsförståelse och ge respons på texter genom att läsa egna och andras texter.

  • Läsecirklar kring engelsk ungdomslitteratur.

  • Söka efter information i böcker och på nätet, för presentation av korta biografier.

  • Textkomposition, inledning, genomförande, avslutning, olika stilmarkörer i en text, vanliga svårstavade ord, skillnaden mellan fakta-, beskrivande- och instruerande text, skiljetecken och förkortningar.

  • Repetition av grammatik/satslära.

  • Fördjupning i verben; modala hjälpverb, skillnaden mellan enkel presens och pågående presens - användning av den s.k. ing-formen i olika sammanhang.

  • Öva språkmedvetenhet, t ex genom drama-, stil- och kompositionsövningar om bl. a. dialekter, sociologi, språkbruk och filosofi.

  • Diskussioner och samtal kring frågor om vardagsspråk, slang och litterärt språk.

Eleven prövas mot följande kunskapskrav

Ur Lgr11

Motsvarande betyget E:

Eleven kan förstå det huvudsakliga innehållet och uppfatta tydliga detaljer i talad engelska i måttligt tempo samt i lättillgängliga texter i olika genrer. Eleven visar sin förståelse genom att översiktligt redogöra för, diskutera och kommentera innehåll och detaljer samt genom att med godtagbart resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet. För att underlätta sin förståelse av innehållet i det talade språket och texterna kan eleven välja och använda sig av någon strategi för lyssnande och läsning. Eleven kan välja texter och talat språk från olika medier samt med viss relevans använda det valda materialet i sin egen produktion och interaktion. I muntliga och skriftliga framställningar i olika genrer kan eleven formulera sig enkelt, begripligt och relativt sammanhängande. För att förtydliga och variera sin kommunikation kan eleven bearbeta och göra enkla förbättringar av egna framställningar. I muntlig och skriftlig interaktion i olika sammanhang kan eleven uttrycka sig enkelt och begripligt samt i någon mån anpassat till syfte, mottagare och situation. Dessutom kan eleven välja och använda sig av i huvudsak fungerande strategier som i viss mån löser problem i och förbättrar interaktionen. Eleven diskuterar översiktligt några företeelser i olika sammanhang och områden där engelska används, och kan då också göra enkla jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.

Hur prövas eleven mot kunskapskraven

Prov, inlämningsuppgifter, muntligt deltagande.