Morgonperioder • Temaplaneringar åk 6-12 • Andra ämnen
Engelska, åk 8
Årskurs: 8
Ämnen: Engelska
Antal lektioner: Årsplanering
Författad av: Karolina Midby
planering
Vecka 35- 38: ”Book Circle” Happy textbook, Ned Kelly. Eleverna tar olika roller/uppgifter i en bokcirkel enligt engelskt upplägg,The Wordfinder , The Character Examinator, The Detail Finder.
Vecka 39: Träna läsförståelse med uppgifter från Happy Workbook/textbook.
Vecka 40-43: “Engelska short stories” eleverna tränar in korta sketcher och presenterar för klassen.Eleverna skriver sedan egna sketcher som ska innefatta frasverb/Idiom.
Vecka 45- 48: “Create an event” or Product/Businessplan. Eleverna skapar ett eget event eller produkt och lär sig att skriva en detaljerad beskrivning/businessplan med uttryck/fraser enligt rekommenderat format. Eleverna lämnar in en text 2 sidor samt presentera sitt event eller produkt i muntlig framställning.
Vecka 49- 51: “Christmas story” eleverna skriver en egen julsaga med inspiration från “ Christmas Treasure” inkluderar 10 st beskrivande glosor gällande natur/djur från troll sagan. Eleverna kan också skapa/rita egen Julkalender med julglosor.
Vecka 2-8: “Frasverb 40 st”, betydelsen av engelska “frasverb”, verb sammansatt med preposition. Hela frasen betyder något annat än verbets grundbetydelse. Eleverna lär sig genom olika exempel/arbetsformer när fraserna används.
Vecka 10-13: “Debate Club” hur går det till att debattera om ett ämne på engelska. Lära sig uttryck/fraser som underlättar/hjälper till för att klara av diskussioner under elevernas debatter. Eleverna tränar/ lär sig debattera enligt den engelska modellen;Framework, Preptime, Crossfire, Rebuttal. Eleverna skriver en debatterande text som inlämningsuppgift.
Vecka 14-15: Film/musik tema. Film Review/ valfri film/eleverna läser engelska film reviews för att få uppslag till sin egna texter. Alternativt läsa engelsk bok. Presenteras även med muntlig framställan.
Vecka 17-19: Synonymer på engelska. Eleverna lär sig många användbara synonymer för att utöka sitt ordförråd. Eleverna skapar/ producerar ett eget memoryspel med de nya inlärda synonymerna.
Vecka 20-23: “Keywords for Writing”. Eleverna lär sig hur de kan höja nivån på sina texter genom engelskans motsvarighet till svenskans sambands/ bindeord. Listan på ord från Keywords for writing, används för att skriva en text med temat “ does money make you happy”. Eleverna behöver söka fakta och statistik gällande temat.
Vecka 24: Redovisningar.
Grammatik: Grammatik innefattar konjugera verb, samt substantiv och adjektiv. Possessiva pronomen, subjects och objektspronomen. Skriv in om de fem verbformerna.
Perioden bearbetar följande centrala innehåll
Ur En väg till frihet
Skrivövning genom att skriva utifrån en bild, en annan text, eller en film.
Skriva enkel dialog och manus inför dramaövningar.
Strategier för att uppfatta detaljer och sammanhang i talat språk och texter, till exempel att anpassa lyssnande och läsning efter framställningens form, innehåll och syfte.
Olika sätt att söka, välja och värdera texter och talat språk på engelska från internet och andra medier.
Språkliga företeelser som uttal, intonation, grammatiska strukturer, satsbyggnad, ord med olika stilvärden samt fasta språkliga uttryck i det språk eleverna möter.
Hur texter och talat språk kan varieras för olika syften och sammanhang.
Hur sammanbindande ord och andra uttryck används för att skapa struktur och språkligt sammanhängande helheter.
Creative writing - korta uppvärmningsövningar, instudering av olika typer av poesi, skriva enligt olika versmått eller tema, dialogdikter, några sonettrader, skriva en berättelse med hjälp av några begynnande ord, öva muntlig och skriftlig storytelling.
Samtalsgrupper kring aktuella ämnen som berör och engagerar, t.ex. intressen, relationer, vardagssituationer, jämställdhetsfrågor, etiska frågor etc.
Korta föredrag om elevernas framtidsdrömmar.
Skriva intervjuer.
I samband med historieundervisningen om den industriella revolutionen, triangelhandel och kolonialismen presenteras levnadsvillkor, kultur, sociala relationer i några engelsktalande regioner.
Australiens, Kinas och Indiens kultur, moderna historia och lokala variationer av engelska samband med geografiundervisningen.
övningsmoment
Eleven ska skriva faktatexter, rita bilder och samtalar, söka information digitalt, ge respons på andras arbete.
Eleven prövas mot följande kunskapskrav
Ur Lgr11
Motsvarande betyget E:
Eleven kan förstå det huvudsakliga innehållet och uppfatta tydliga detaljer i talad engelska i måttligt tempo samt i lättillgängliga texter i olika genrer. Eleven visar sin förståelse genom att översiktligt redogöra för, diskutera och kommentera innehåll och detaljer samt genom att med godtagbart resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet. För att underlätta sin förståelse av innehållet i det talade språket och texterna kan eleven välja och använda sig av någon strategi för lyssnande och läsning. Eleven kan välja texter och talat språk från olika medier samt med viss relevans använda det valda materialet i sin egen produktion och interaktion. I muntliga och skriftliga framställningar i olika genrer kan eleven formulera sig enkelt, begripligt och relativt sammanhängande. För att förtydliga och variera sin kommunikation kan eleven bearbeta och göra enkla förbättringar av egna framställningar. I muntlig och skriftlig interaktion i olika sammanhang kan eleven uttrycka sig enkelt och begripligt samt i någon mån anpassat till syfte, mottagare och situation. Dessutom kan eleven välja och använda sig av i huvudsak fungerande strategier som i viss mån löser problem i och förbättrar interaktionen. Eleven diskuterar översiktligt några företeelser i olika sammanhang och områden där engelska används, och kan då också göra enkla jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.
Hur prövas eleven mot kunskapskraven
Prov, inlämningsuppgifter, muntligt deltagande.