Morgonperioder • Temaplaneringar åk 6-12 • Andra ämnen
Engelska, åk 9
Årskurs: 9
Ämnen: Engelska
Antal lektioner: Årsplanering
Författad av: Karolina Midby
planering
Vecka 35-39: Förberedelse inför nationella prov. Eleverna får genomföra alla moment gällande nationella prov och träna på uppgifterna från gamla nationella prov. Läsförståelse, muntliga delen/samtalsövningar/ eleverna pratar i mindre grupp, skriva en text, hörförståelseövningar.
Vecka 40-43: “Mental Health” - eleverna läser litteratur om hur ungdomar mår idag. Eleverna diskuterar i grupp samt skriver en text om hur de upplever att ungdomar mår generellt. Eleverna lär sig nya fraser/ uttryck gällande fysiskt/psykiskt mående. De presenterar en “hälso mapp” med egna ritade illustrerade bilder på kroppsdelar/organ i kroppen och en text.
Vecka 45-48: Muntliga övningar i form av diskussion/samtal i mindre grupper. Eleverna får olika teman att diskutera. De lär sig lämpliga uttryck/uppföljningsfrågor som ska användas gällande samtal/diskussioner. Eleverna tränar på att efter samtalet skriva en summering och beskriva hur samtalet gick. Vad fungerade / vad fungerade mindre bra. Vad de pratade om?
Vecka 49-51: “Christmas story” - Eleverna skriver/ ritar en egen julsaga med utvalda speciellt beskrivande glosor gällande djur/natur.
Vecka 2-8: Eget fördjupnings arbete. Eleverna får välja ett eget tema att fördjupa sig inom och forska om. De ska träna på att skriva en akademisk uppsats. Eleverna lär sig om innebörden av: Sammanfattning, förord, Introduktion, syfte/frågeställningar, metod, resultat och diskussion.
Vecka 10-13: Idiom. Eleverna lär sig om fraser/uttryck som betyder något annat än ordens grundbetydelse. Eleverna får göra sketcher där de demonstrerar fraserna i rätt sammanhang eller serietidnings/ film format.
Vecka 14-15: “The Environment” Eleverna lär sig fakta om miljön och dess betydelse/inverkan inom olika områden så som: Energy conservation, greenbuilding, pollution prevention, social investing, sustainable technology, waste reduction, water conservation.
Vecka 17-19: “The Environment” fortsättning. Eleverna bygger en egen stad enligt modellen och principerna/reglerna för green building. Presenterar detta med en byggd modell och en skriven text.
Vecka 20-22: Presentationer av the green building societies.
Vecka 23-24: Diskussionsgrupper med teman av mer kontroversiell natur: gender issues, politics, rasism. Elevernas egen önskan efter första samtals/diskussions period.
Perioden bearbetar följande centrala innehåll
Ur En väg till frihet
Utdrag ur upplysningsförfattare.
Diktning av romantiker.
Viktiga kvinnliga författare.
Analys av reklamtexter, internetsidor, tv-program och dataspel utifrån ett genuskritiskt perspektiv.
Läsecirklar med cirkulerande ordförandeskap, samtal, diskussion och skriftlig sammanfattning kring tema etnicitet, genus, klass, exempel ur engelsk litteratur.
Samtalsträning. T.ex. utgå från olika texter och referera dessa med egna ord. Öva sig i att omformulera, lyssna, argumentera, bekräfta, ställa följdfrågor, komma med nya frågeställningar, sammanfatta och avsluta samtalet.
Samtal och diskussioner samt argumentation.
Språkliga strategier för att förstå och göra sig förstådd när språket inte räcker till, till exempel omformuleringar, frågor och förklaringar.
Språkliga strategier för att bidra till och aktivt medverka i samtal genom att ta initiativ till interaktion, ge bekräftelse, ställa följdfrågor, ta initiativ till nya frågeställningar och ämnesområden samt för att avsluta samtalet.
Språkliga företeelser för att förtydliga, variera och berika kommunikationen som uttal, intonation och fasta språkliga uttryck, grammatiska strukturer och satsbyggnad.
Creative writing - korta uppvärmningsövningar, instudering av olika typer av poesi, skriva enligt olika versmått eller tema, dialogdikter, några sonett-rader, att skriva en berättelse med hjälp av några begynnande ord, öva muntlig och skriftlig storytelling.
Skriva bloggtexter och insändare på engelska där känslor, åsikter och argument uttrycks. Genomföra intervjuer i samband med detta.
Söka efter information i böcker och på nätet, efter att först ha gjort en analys över sin egen förkunskap och därefter ha formulerat frågeställningar och övat källkritik.
Grammatisk struktur och satsbyggnad, ord med olika stilvärden.
övningsmoment
Eleven ska skriva faktatexter, rita bilder och samtalar, söka information digitalt, ge respons på andras arbete.
Eleven prövas mot följande kunskapskrav
Ur Lgr11
Motsvarande betyget A:
Eleven kan förstå såväl helhet som detaljer i talad engelska i måttligt tempo samt i lättillgängliga texter i olika genrer. Eleven visar sin förståelse genom att välgrundat och nyanserat redogöra för, diskutera och kommentera innehåll och detaljer samt genom att med gott resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet. För att underlätta sin förståelse av innehållet i det talade språket och texterna kan eleven i viss utsträckning välja och använda sig av strategier för lyssnande och läsning. Eleven kan välja texter och talat språk från olika medier samt på ett relevant och effektivt sätt använda det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.
I muntliga och skriftliga framställningar i olika genrer kan eleven formulera sig relativt varierat, tydligt och sammanhängande. Eleven formulerar sig även med flyt och viss anpassning till syfte, mottagare och situation. För att förtydliga och variera sin kommunikation kan eleven bearbeta och göra välgrundade förbättringar av egna framställningar. I muntlig och skriftlig interaktion i olika sammanhang kan eleven uttrycka sig tydligt och med flyt samt med viss anpassning till syfte, mottagare och situation. Dessutom kan eleven välja och använda sig av väl fungerande strategier som löser problem i och förbättrar interaktionen och för den framåt på ett konstruktivt sätt.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat några företeelser i olika sammanhang och områden där engelska används och kan då också göra välutvecklade och nyanserade jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.
Hur prövas eleven mot kunskapskraven
Skriftliga, muntliga redovisningar. Delta i samtal och diskussioner, prov och nationella prov.