Europas geografi, åk 6
Årskurs: 6
Ämnen: Geografi
Periodlängd: 2 veckor
Författad av: Linda Hjortborg
planering
Dag 1: Introduktion - vi samtalar om bilder med motiv från Europa.
Dag 2:. Samtal utifrån bilderna, vad vet vi om Europas? Länder, natur? Berätta om Europas natur! Dela ut kompendium och lista på länder. Välj länder till eget arbete. Arbetet kan fokusera kring jämförelse av två länder, eller fokus kring tematik.
Dag 3: Tittar på bilder, samtal om befolkning.Berättar om befolkning. Börja leta fakta till det egna arbetet. Kartkunskap, titta på kartan, jobba kring olika teman.
Dag 4: Berättar om naturtillgångar, industri, ekonomi. Arbeta på det egna arbetet. Avsluta med kartkunskap, titta på kartan, jobba kring olika teman.
Dag 5: Kartkunskap. Eget arbete.
Dag 6: Kartkunskap. Eget arbete- göra plansch-disposition.
Dag 7: Eget arbete, gör plansch, öva på muntlig presentation.
Dag 8: Redovisningar av planscherna!
Dag 9: Redovisningar av planscherna forts. Kartkunskap, plugga inför prov.
Dag 10: Namngeografiprov.
Perioden bearbetar följande centrala innehåll
Ur En väg till frihet
Geografi
Namn och läge på övriga Europas länder samt viktigare öar, vatten, berg, regioner och orter.
Kartan och dess uppbyggnad med färger, symboler och skala. Topografiska och tematiska kartor.
Centrala ord och begrepp som behövs för att kunna läsa, skriva och samtala om geografi.
De europeiska natur-och kulturlandskapen. Processen bakom samt deras utmärkande drag och utbredning.
Jordens naturresurser, till exempel vatten, odlingsmark, skogar och fossila bränslen. Var på jorden olika resurser finns och vad de används till. Vattnets betydelse, dess fördelning och kretslopp.
Fördelningen av Europas befolkning samt orsaker till fördelningen och konsekvenser av denna.
Ojämlika levnadsvillkor i världen, till exempel olika tillgång till utbildning, hälsovård och naturresurser samt några bakomliggande orsaker till detta. Enskilda människors och organisationers arbete för att förbättra människors levnadsvillkor.
övningsmoment
Att söka information.
Planera ett muntligt framförande.
Träna sig i att jämföra och analysera faktainformation.
Eleven prövas mot följande kunskapskrav
Ur Lgr11
Geografi
I resonemangen beskriver eleven komplexa samband mellan natur-och kulturlandskap, naturresurser och hur befolkningen är fördelad. Eleven kan även använda geografiska begrepp på ett väl fungerande sätt.
Eleven kan undersöka omvärlden och använder då kartor och andra geografiska källor, metoder och tekniker på ett väl fungerande sätt, samt för välutvecklade resonemang om olika källors användbarhet.
Eleven har mycket goda kunskaper om Sveriges, Nordens och Europas namngeografi och visar det genom att med god säkerhet beskriva lägen på och storleksrelationer mellan olika geografiska objekt.
Dessutom för eleven resonemang om orsaker till och konsekvenser av ojämlika levnadsvillkor i världen och ger då välutvecklade och väl underbyggda förslag på hur människors levnadsvillkor kan förbättras.
Hur prövas eleven mot kunskapskraven
Formulera frågor att hitta svar på kring två länder.
Jämför likheter och skillnader.
Plansch med bild.
Stödtext för muntlig presentation.