Bilder: Anna Ljungkvist och Marja Ros-Pehrson.
Klimatzonerna och Europas geografi, åk 6
Årskurs: 6
Ämnen: Geografi, kemi, bild
Periodlängd: 5 veckor
Författad av: Anna Ljungkvist
planering
Dag 1 - Genomgång av jordens klimatzoner. Titta i kartböcker och jordgloben. Resonera kring olika naturtyper. Måla, akvarell indelningen i tropiskt, subtropiskt, tempererad, polarzon. Samtal och resonemang i helklass om skillnad mellan väder och temperatur.
Dag 2 - Genomgång av tropiska klimat. Måla regnskog med olika växtskikt. Samtal om vatten, kretslopp, vindar, klimat, materiens olika tillstånd.
Dag 3 - Genomgång av djur, växter, artrikedom, människors livsvillkor i tropiska områden. Naturresurser. Ursprungsbefolkning t.ex. Mbuti-folket. Naturtillgångar och livsvillkor. Människors naturpåverkan t.ex. skövling av regnskog. Begreppet ekosystemtjänster i samband med kväve-syre-omvandling.
Dag 4-5 - Eget arbete om djur i regnskogen. Söka fakta i böcker och nätet, källgranska. Arbeta med olika bildteknik. Skriva faktatext och presentera bild och text.
Dag 6 - Öken. Subtropiskt klimat. Skiktmålning av ökenlandskap.
Dag 7 - Väder och hur högtryck och lågtryck bildas. Tre olika typer av öken och hur de bildas. Text och bild om de olika typerna av öken. Samtal om hur människan påverkar ökenspridnig och hur vidare ökenspridning kan undvikas. Exempel på olika projekt kring trädplantering.
Dag 8 - Människor, djur och växter i ökenlandskap. San-folket och deras kultur. Diskussion och jämförelse mellan samlar-kultur och att odla.
Dag 9 - Muntligt ”prov” på det som gåtts igenom hittills. Varje elev får en fråga att resonera kring. Därefter redovisning i grupper om 4-5.
Dag 10 - Gräsområdena på jorden. Savann, stäpp, prärie. De stora gräsätande djuren och rovdjuren. Ekosystemet i gräsområden. Människans ursprung. Ursprungsbefolkning i Nordamerika. Kultur och sånger.
Dag 11 - De stora rovdjuren. Lejon. Teckna lejon med olika tekniker. Göra klart.
Dag 12 - Polarområdena. Måla polartrakterna. Beskrivning av strömmar och isbildning.
Dag 13 - Djur och människor i Polarområdena. Naturtillgångar och ev. framtida konflikter. Natur och miljö. Global uppvärmning. Enuiter.
Dag 14-15 - Eget arbete text och bild om ett eget djur i polarområdet.
Dag 16 - Film om polarområdet “Planet earth”.
Dag 17 - Tempererade zonen. Måla 4 årstider.
Dag 18 - Sammanfattning av jordens klimatzoner. Provskrivning i grupp efter givna begrepp. Gissa klimatzonen!
Dag 19 - Genomgång, svepande drag Europas läge och klimat.
Dag 20 - Medelhavsområdet – Länderna kring medelhavet, språk, tradition.
Dag 21 - Mellaneuropa.
Dag 22 - Nordeuropa.
Dag 23 - Rita världskarta.
Dag 24 - 25 arbete med skrivuppgiften gemförelse mellan två Europeiska länder.
SO - löptimmar - Seterra genomgång av Europas länder.
Perioden bearbetar följande centrala innehåll
Ur En väg till frihet
Kemi
Vattnets tre former och vattnets formande kraft, som vittring, nötning, frostsprängning osv.
I samband med vattnets kretslopp och dess påverkan på jordskorpan beskrivs enkel partikelmodell, hur partiklars rörelser förklara övergångar mellan fast form, flytande form och gasform.
Kretsloppen i naturliga processer skildras i sitt sammanhang.
Materiens uppbyggnad, hur allt ingår i ett kretslopp, materiens oförstörbarhet.
Geografi
Jordens klimatzoner, väderfenomen och deras orsaker upp, t.ex. olika vindar och vindriktning. Även klimat och miljö och hur olika energianvändning påverkar klimatet.
Jordens naturresurser i samband med temat klimatzoner då samspelet mellan naturgeografi och meteorologi behandlas, och under geologiperioden då jordens inre och yttre formande processer lyfts fram.
Europas geografi, klimatet, naturresurser, kultur och klimat.
Jordens naturresurser, till exempel vatten, odlingsmark, skogar och fossila bränslen. Var på jorden olika resurser finns och vad de används till.
Vattnets betydelse och dess fördelning och kretslopp.
Jordens olika klimatzoner, ex arktiskt och antarktisk, öknar, stäpp och regnskogar.
Djur i sina olika miljöer, ursprungsbefolkningar och minoritetsfolk, kultur och språk t.ex. nomadfolk, inuiter, olika typer av jordbrukare, samlare, indiansamhällen etc.
I samband med temat klimatzoner lyfts människors ojämlika levnadsvillkor fram t.ex. olika tillgång till utbildning, hälsovård och naturresurser samt några bakomliggande orsaker till detta.
Namn och läge på Europas länder samt viktiga öar, vatten. Berg, regioner och orter.
Fördelning av Sveriges, Nordens och övriga Europas befolkning samt orsaker till fördelningen och konsekvenser av denna.
Bild
Naturstudier, t.ex. av fåglar och insekter eller trädstudier över tid i samband med biologiperioden.
Akvarellmålning, skapa djupverkan i bilden genom olika färger, t.ex. färgperspektiv samt tonad himmel och mark som ljusnar mot horisonten. Målningsövningar med blågröna, blå och grå nyanserna.
övningsmoment
Samtal och diskussioner, målningsövningar, eget “forskande”. Använda sig av ämnesbegrepp.
Eleven prövas mot följande kunskapskrav
Ur Lgr11
Kemi
Eleven kan samtala om och diskutera enkla frågor som rör energi, miljö, hälsa och samhälle genom att ställa frågor och framföra och bemöta åsikter på ett sätt som för samtalen och diskussionerna framåt och fördjupar eller breddar dem. Eleven kan även föra välutvecklade resonemang om uppbyggnad och egenskaper hos luft och vatten och relatera detta till naturliga förlopp som fotosyntes och förbränning.
Geografi
Kunskaper om natur- och kulturlandskap och visar det genom att föra väl underbyggda resonemang om processer som formar och förändrar jordytan, samt vilka konsekvenser det kan få för människor och natur. I resonemangen beskriver eleven samband mellan natur- och kulturlandskap, naturresurser och hur befolkningen är fördelad. Att kunna använda geografiska begrepp. Eleven har kunskaper om Sveriges, Nordens och Europas namngeografi och visar det genom att beskriva lägen på och storleksrelationer mellan olika geografiska objekt.
Bild
Eleven kan framställa några olika typer av berättande och informativa bilder som kommunicerar erfarenheter, åsikter och upplevelser med ett välutvecklat bildspråk och väl genomarbetade uttrycksformer så att budskapet framgår. I arbetet kan eleven använda några olika tekniker, verktyg och material på ett väl fungerande, varierat och idérikt sätt för att skapa olika uttryck. Dessutom kombinerar eleven några olika bildelement på ett väl fungerande sätt.
Hur prövas eleven mot kunskapskraven
Redovisning i “planschform” som sätts ihop till ett häfte, text, bild, eget forskande.
Skriftlig redovisning av två länder i Europa, jämförelser! Likheter - skillnader! Livsvillkor.
Muntliga ”prov”, samtal och diskussioner.
Namngeografiprov Europa.