Eurytmi, åk 2
Årskurs: 2
Ämnen: Eurytmi
Antal lektioner: Årsplanering
Författad av: Helena Gauffin
planering
Formprinciper:raka och runda former
Rumsuppfattning: fram-bak, höger-vänster, uppe-nere
Andning: sammandragning-vidgning
Kroppsgeografi
Finmotorik
Fonologisk medvetenhet och ljudgester: få och tydliga konsonant- och vokalgester
Elevernas namn
Alfabetet
Komma in i rytmen, korta och långa
Språk: räkna och säga sitt namn på olika språk, sånger och verser på olika språk
Sidhopp
De fyra elementen
Dualitet
Speglingsövningar
Fabler
Legender
Perioden bearbetar följande centrala innehåll
Ur En väg till frihet
Eurytmisk rörelse i olika former och formationer unisont, växelvis, som ensemble.
Imitation och improvisation av rörelser, rytmer, former och gester.
Eurytmiskt skapande i samverkan med talgestaltning och musik.
Eurytmisk gestaltning av rörelse, känsla och karaktär. Tolkning och koreografi.
Kroppen som instrument för att uttrycka sinnesstämningar. Vokalernas gester och benämningar.
Kroppen som instrument för att uttrycka naturkrafters skepnader. Konsonanternas gester och benämningar.
Kombinera vokalergester och konsonantgester i ljudföljder och ord.
Rytmer och rim, takt, satsmelodi och skiljetecken, till exempel som fråga-svar.
Känslostämningar, dynamik.
Kroppen som instrument för att uttrycka musikaliska proportioner. Takt, rytm, tonhöjd, motiv, kvintintervall.
Kroppsuppfattning. Enkla rytmiska symmetriska och korsande rörelser.
Rumsorientering. Enkla geometriska former och deras benämningar.
Samtidighet i tid och rum. Enkla samarbetsövningar.
Eurytmi som berör elevens vardagliga och högtidliga sammanhang samt svensk och nordisk litteraturtradition och musiktradition.
Etiska hänsyn och förhållningssätt vid kollaborativt eurytmiserande.
Eleven prövas mot följande kunskapskrav
Elevens förväntas delta i undervisningen utifrån sina förutsättningar.
Hur prövas eleven mot kunskapskraven
Närvaro antecknas efter varje lektionstillfälle.