Bilder: Annika Sandström.

Fabler, åk 2

Årskurs: 2
Ämnen: Bild, biologi, samhällskunskap, svenska
Periodlängd: 4 veckor
Författad av: Evelina Arcucci

planering

  • Introduktion av Fabelberättelser. Utgå från Aisopos klassiska ramberättelse om konungen och hans slav. Slaven hjälper kungen med ett dilemma genom att berätta en fabel om en groda. Samtala om olika djur och de egenskaper vi lägger på dem. 

  • Undervisningen utgår från lärarens berättande av fabler, en fabel per dag. Dessa bearbetas först gemensamt eller i grupp för att utvinna en sensmoral, samt diskutera regler och normer. Fablerna överförs till bilder, en del efter lärarens förlaga, en del efter eget huvud, kortare bildtexter skrivs gemensamt. Bild och text omges av bildramar eller andra dekorationer.

  • Ex Aisopos fabler: Pojken och vargen, Haren och sköldpaddan, Räven och vargen, hunden och köttstycket

  • Ex La Fontaine fabler: Räven och storken, Lejonet och musen, Räven och kråkan

  • Fabler från andra kulturer. Boktips: “Flickan som gifte sig med ett lejon”, “Babianerna som gick skilda vägar”, “Ett piggsvins memoarer”, “Kalila och Dimna”, “Hoity den hungriga räven”

  • Mot slutet av period väljs några fabler ut som dramatiseras, antingen genom djurdräkter eller med handdockor

  • Under perioden görs utflykter där spår av djur i naturen uppmärksammas.

Perioden bearbetar följande centrala innehåll

Ur En väg till frihet

Bild:

Kritmålning, berättande bilder, exempelvis från undervisningen med fabelberättelser. Bildkomposition med t.ex. ramar runt texter och bilder som illustrationer i arbetsböckerna.

Biologi:

Djurberättelser i fabelform. Enkla fältstudier där vanligt förekommande växter och djur benämns och hur de kan sorteras, grupperas och artbestämmas samt namn på några vanligt förekommande arter. Samtal om natur, växter och spår av djur i samband med årstidens växlingar och hur man känner igen årstider. Djurs och växters livscykler och anpassningar till olika årstider.

Samhällskunskap:

Fabelberättelser som belyser olika egenheter och samtal utifrån dessa kring etiska och moraliska frågeställningar. Samtal kring normer och regler som styr vårt handlande.

Svenska:

Fabler och djursagor från Europa, Afrika, Asien och Amerika. Skriva korta texter.

Övningsmoment

  • Öva samtal om normer, begrepp och symboler.

  • Skriva korta texter och använda bild som illustration och medel att lyfta fram textens betydelse.

  • Iaktta naturen och årstidernas växlingar.

  • Se spår av djur i närmiljön.

  • Samtala och ge varandra respons.

  • Öva skrivteknik.

Eleven prövas mot följande kunskapskrav

Ur Lgr 11

Bild:

Eleven kan framställa några olika typer av berättande och informativa bilder som kommunicerar erfarenheter, åsikter och upplevelser så att budskapet framgår. 

NO:

Eleven gör enkla observationer av årstider, namnger några djur och växter, sorterar dem efter olika egenskaper samt beskriver och ger exempel på kopplingar mellan dem i enkla näringskedjor. I det undersökande arbetet gör eleven någon jämförelse mellan egna och andras resultat.

SO:

Eleven kan samtala om normer och regler i vardagen och ge exempel på varför de kan behövas.

Svenska:

Eleven kan skriva enkla texter med läslig handstil och på dator. I texterna kan eleven använda stor bokstav, punkt och frågetecken samt stava ord som eleven själv ofta använder och som är vanligt förekommande i elevnära texter.

Hur prövas eleven mot kunskapskraven

Eleverna skriver och ritar i periodhäften, samt samtalar i helklass och i mindre grupp. 

Bedömning görs utifrån bildernas tydlighet, stavning och tydlighet i det skrivna, samt delaktighet i samtal och dramatiseringar.