Bilder: Annika Sandström.

Fabler, åk 2

Årskurs: 2
Ämnen: Bild, biologi, samhällskunskap, svenska
Periodlängd: 4 veckor
Författad av: Johan Almsén

planering

Undervisningen utgår från lärarens berättande av fabler, en fabel per dag. Dessa bearbetas först gemensamt eller i grupp för att utvinna en sensmoral, samt diskutera regler och normer. Fablerna överförs till bilder, en del efter lärarens förlaga, en del efter eget huvud, kortare bildtexter skrivs gemensamt. Bild och text omges av bildramar eller andra dekorationer.

Under periodens utflykter uppmärksammas naturen och djuren.

Perioden bearbetar följande centrala innehåll

Ur En väg till frihet

Bild:

Kritmålning, berättande bilder, exempelvis från undervisningen med fabelberättelser och legender. Bildkomposition med t.ex. ramar runt texter och bilder som illustrationer i arbetsböckerna.

Biologi:

Djurberättelser i fabelform. Enkla fältstudier där vanligt förekommande växter och djur benämns och hur de kan sorteras, grupperas och artbestämmas samt namn på några vanligt förekommande arter. Samtal om natur, växter och spår av djur i samband med årstidens växlingar och hur man känner igen årstider. Djurs och växters livscykler och anpassningar till olika årstider.

Samhällskunskap:

Fabelberättelser som belyser olika egenheter och samtal utifrån dessa kring etiska- och moraliska frågeställningarna. Samtal kring normer och regler som styr vårt handlande.

Svenska:

Fabler och djursagor från Europa, Afrika, Asien och Amerika.

Övningsmoment

Eleverna skriver och ritar i periodhäften, samt samtalar i helklass och i mindre grupp.

Eleven prövas mot följande kunskapskrav

Ur Lgr 11

Eleven kan framställa några olika typer av berättande och informativa bilder som kommunicerar erfarenheter, åsikter och upplevelser så att budskapet framgår. Eleven gör enkla observationer av årstider, namnger några djur och växter, sorterar dem efter olika egenskaper samt beskriver och ger exempel på kopplingar mellan dem i enkla näringskedjor. I det undersökande arbetet gör eleven någon jämförelse mellan egna och andras resultat. Eleven kan samtala om normer och regler i vardagen och ge exempel på varför de kan behövas.

Hur prövas eleven mot kunskapskraven

Bedömning görs utifrån bildernas tydlighet, stavning och tydlighet i det skrivna, samt delaktighet i samtal.