Bilder: Anna Ljungkvist.
Geografi: Norden, 4 veckor, åk 5
Årskurs: 5
Ämnen: Geografi
Periodlängd: 4 veckor
Författad av: Maria Dammeyer
planering
Vecka 1:
Dag 1-3: Norden – konturerna på tavlan i grova drag. Varje elev målar sin bild av Nordens karta i vått i vått. Nordiska flaggorna – hur ser de ut? Vilka länder har stark samhörighet? Språken – vilka är lika varandra? Genomgång av hur en karta ska läsas.
Dag 4-5: Danmark – teckna kartan med pennor och kritor. Läraren berättar om landets geografi och beskriver hur landet ser ut. Rita flaggan. Sånger och dikter: Birgitte Bjergoje (talövning), Langt ud i skoven samt Jeg ved en fuglerede. Danska ord och uttryck samt svordomar – lyfta fram lömska likheter (rolig – lugn, blöd – mjuk). Danska talsystemet. Inbjuden dansktalande gäst berättar.
På No + so löp: Vattnets kretslopp. Bild på tavlan samt faktatexter ur Koll på No samt Upptäck Europa – Norden.
Vecka 2:
Dag 1-2: Norge – teckna karta. Läraren berättar. Inbjuden norsktalande gäst berättar. Norges nationalsång. Norska ord – lömska likheter. Eleverna antecknar och skriver egen kort text om Norge. Jämför Norge och Danmark muntligt.
Dag 3-4: Finland. Teckna karta. Läraren berättar. Räkna på finska. Liten genomgång av det indoeuropeiska språkträdet – varför låter finska så annorlunda än svenska. Sång: Finsk vallvisa Kling klang klockan slår. Även kort om Sápmi.
Dag 5: Introduktion till det egna arbetet med den muntliga redovisningen med plansch. Söka källor på biblioteket. Läsa faktatexter – hemarbete.
Vecka 3:
På löptimme so och no: Skapa karta på träplatta med sågspån och lim. Måla Norden. Markera berg, sjöar, floder.
Dag 1+2: Island. Teckna karta. Inbjuden gäst Björg Briem berättar om landet. Klassen har förberett frågor.
Dag 3: Färöarna. Gäst. Berättar och sjunger på färöiska.
Dag 4: Eget arbete med muntliga redovisningen samt instuderingsfrågor till provet.
Dag 5: Prov – blindkarta Norden samt jämförelse- och analysfrågor. Kunna berätta om miljön.
Vecka 4:
Muntliga redovisningar
Svenska älvar – måla älv och skog i höstfärger.
Sista dagen: Skrivuppgift i skolan. Jämför Island och Danmark. Läs två faktatexter och skriv egen tankekarta. Skriv sedan en egen text.
Perioden bearbetar följande centrala innehåll
Ur En väg till frihet
Geografi
De svenska, nordiska och övriga europeiska natur-och kulturlandskapen. Processen bakom samt deras utmärkande drag och utbredning.
Jordens naturresurser, till exempel vatten, odlingsmark, skogar och fossila bränslen. Var på jorden olika resurser finns och vad de används till. Vattnets betydelse, dess fördelning och kretslopp. '
Fördelningen av Sveriges, Nordens och övriga Europas befolkning samt orsaker till fördelningen och konsekvenser av denna.
Namn och läge på Sveriges landskap samt orter, berg, hav och vatten i Sverige samt huvuddragen för övriga Norden.
Kartan och dess uppbyggnad med färger, symboler och skala. Topografiska och tematiska kartor.
Insamlingar och mätningar av geografiska data från närområdet, till exempel åldersfördelning, trafikflöden och vattenförbrukning.
Fältstudier för att undersöka natur-och kulturlandskap, till exempel hur marken används i närmiljön.
Centrala ord och begrepp som behövs för att kunna läsa, skriva och samtala om geografi.
Eleven prövas mot följande kunskapskrav
Ur Lgr11
Kunskapskrav för betyget A:
Eleven har mycket goda kunskaper om natur-och kulturlandskap och visar det genom att föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om processer som formar och förändrar jordytan, samt vilka konsekvenser det kan få för människor och natur. I resonemangen beskriver eleven komplexa samband mellan natur-och kulturlandskap, naturresurser och hur befolkningen är fördelad. Eleven kan även använda geografiska begrepp på ett väl fungerande sätt.
Eleven kan undersöka omvärlden och använder då kartor och andra geografiska källor, metoder och tekniker på ett väl fungerande sätt, samt för välutvecklade resonemang om olika källors användbarhet. Vid fältstudier använder eleven kartor och enkla geografiska verktyg på ett ändamålsenligt och effektivt sätt. Eleven har mycket goda kunskaper om Sveriges, Nordens och Europas namngeografi och visar det genom att med god säkerhet beskriva lägen på och storleksrelationer mellan olika geografiska objekt.
Eleven kan resonera kring frågor som rör hållbar utveckling och ger då välutvecklade och väl underbyggda förslag på miljöetiska val och prioriteringar i vardagen. Dessutom för eleven resonemang om orsaker till och konsekvenser av ojämlika levnadsvillkor i världen och ger då välutvecklade och väl underbyggda förslag på hur människors levnadsvillkor kan förbättras.
Hur prövas eleven mot kunskapskraven
Skriftligt prov (namngeografi, användande av begrepp samt förmåga att se samband mellan naturresurser, livsmiljö, industrier etc.), även under samtal.
Muntliga korta redovisningar om områden inom Norden (individuella) med egen plansch. Arbetet utgår ifrån en till två lämpliga källor – från biblioteket eller nätet i samråd med läraren.
Tillverkning av karta över Norden i spån/klister som ska bli korrekt.