Bilder: Anna Ljungkvist.

Geografi: Norden, 4 veckor, åk 5

Årskurs: 5
Ämnen: Geografi
Periodlängd: 4 veckor + löp
Författad av: Ellica Mattsson

planering

Dag 1. Inventering av elevernas kunskaper och erfarenheter av nordens länder. Rita karta över Norden på tavlan. Eleverna får skriva dit de platser du känner till.

Dag 2. Kartkunskap. Studera kartan över Norden. Skillnader? Likheter? Mellan olika delar och regioner. Vilka kuster finns? Hur ser dessa ut? Berg? Älvar? Var är de stora städerna placerade.

Dag 3. Zoner breddgrader växtzoner. Vilka näringar finns i de olika länderna.

Dag 4: Periodhäfte: Göra egna geografiböcker på dator utifrån grupparbeten ”ge bort i julklapp/present till föräldrar”. Introduktion av Danmark - det bördiga. Vad vet vi om Danmark? Brainstorma till en tankekarta. Klassen delas in i ”geografigrupper”, 5 per grupp enligt teman. Geografi. Näringar. Kultur. Historia.

Dag 5 - 6 Arbeta i grupper

Dag 7 Introduktion av Finland de tusen sjöarnas land skogarnas guld. Vad vet vi om Finland? Brainstorma till en tankekarta. Klassen delas in i ”geografigrupper”, 5 per grupp enligt teman. Geografi. Näringar. Kultur. Historia.

Dag 8 - 9 Arbeta i grupper

Dag 10.  Introduktion av Norge! Vad vet vi om Norge? Fjordar, berg och dalar, fisket, Lofoten Spetsbergen, Svalbard – genbank fröer. Brainstorma - tankekarta. Klassen delas in i ”geografigrupper”, 5 per grupp enligt teman. Geografi. Näringar. Kultur. Historia.

Dag 11 -12 Arbeta i grupper

Dag 13. Introduktion av Island! Vad vet vi om Island? Vulkaner och glaciärer. Brainstorma - tankekarta. Klassen delas in i ”geografigrupper”, 5 per grupp enligt teman. Geografi. Näringar. Kultur. Historia.

Dag 14-15. Arbeta i grupper.

Dag 16. Sverige!  Från bördig mark i söder till skogar och fjäll i norr, kust i väst och öst. Har lite av varje! Klassen delas in i ”geografigrupper”, 5 per grupp enligt teman. Geografi. Näringar. Kultur. Historia.

Dag 17-19 Göra klart. Ser över bildmaterial och ge respons

Dag 20 Sammanfattning. Vad har vi lärt oss? Vad vill vi veta mer om? Planering av teman inför SO-timmar. 

Övriga aktiviteter: Matlagning med mat från de olika Nordiska länderna.

Perioden bearbetar följande centrala innehåll

Ur En väg till frihet

Geografi

  • Nordens geografi, naturtyper, naturtillgångar, öar, vatten, berg, regioner, orter, kultur.

  • Norden och dess olika naturresurser och de geografiska förutsättningarna för dessa. Vattnets betydelse för människor och djur.

  • De svenska och nordiska natur- och kulturlandskapen. 

  • Jordens naturresurser, till exempel vatten, odlingsmark, skogar och fossila bränslen. Var på jorden olika resurser finns och vad de används till. Vattnets betydelse, dess fördelning och kretslopp, i årskurs 5 läggs fokus ligger på Norden och dess olika naturresurser och de geografiska förutsättningarna.

  • Minoritetsbefolkning i Norden, samekultur, språk, sånger, dikter, myter.

  • Sveriges och Nordens befolkningsfördelning och dess konsekvenser.

  • Kartor i olika tekniker.

  • Kartan och dess uppbyggnad med färger, symboler och skala. Topografiska och tematiska kartor, t.ex. ämnesintegreras mellan, geografi, idrott och matematik.

  • Fördelningen av Sveriges och Nordens  befolkning samt orsaker till fördelningen och konsekvenser av denna.

  • Centrala ord och begrepp som behövs för att kunna läsa, skriva och samtala om geografi.

Hem- och konsumentkunskap:

  • Råvarutillgång och olika matvanor och mattraditioner i Norden.

  • Tillaga mat från de olika nordiska länderna.

övningsmoment

Använda digitala verktyg såsom ordbehandlare. Textsamtal och respons. Söka information och källkritiskt granska. Göra texter och skriva referat.

Eleven prövas mot följande kunskapskrav

Ur Lgr11

Kunskapskrav för betyget A:

Eleven har mycket goda kunskaper om natur- och kulturlandskap och visar det genom att föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om processer som formar och förändrar jordytan, samt vilka konsekvenser det kan få för människor och natur. I resonemangen beskriver eleven komplexa samband mellan natur- och kulturlandskap, naturresurser och hur befolkningen är fördelad. Eleven kan även använda geografiska begrepp på ett väl fungerande sätt.

Eleven kan undersöka omvärlden och använder då kartor och andra geografiska källor, metoder och tekniker på ett väl fungerande sätt, samt för välutvecklade resonemang om olika källors användbarhet. Vid fältstudier använder eleven kartor och enkla geografiska verktyg på ett ändamålsenligt och effektivt sätt. Eleven har mycket goda kunskaper om Sveriges, Nordens namngeografi och visar det genom att med god säkerhet beskriva lägen på och storleksrelationer mellan olika geografiska objekt.

Eleven kan resonera kring frågor som rör hållbar utveckling och ger då välutvecklade och väl underbyggda förslag på miljöetiska val och prioriteringar i vardagen. Dessutom för eleven resonemang om orsaker till och konsekvenser av ojämlika levnadsvillkor i världen och ger då välutvecklade och väl underbyggda förslag på hur människors levnadsvillkor kan förbättras.

Hur prövas eleven mot kunskapskraven

Periodhäfte “Klassens geografibok”.

Noteringar av elevens delaktighet i samtal och textskapande.