Morgonperioder • Temaplaneringar åk 6-12 • Andra ämnen
Hållbar utveckling, åk 9
Årskurs: 9
Ämnen: Biologi
Periodlängd: 1 vecka
Författad av: Britta Drakenberg
planering
Dag 1: Samtal och genomgång av FN:s olika mål för hållbar utveckling. Problematisera kring ekonomisk och politisk vilja. Beräkna klimatavtryck. Läs artiklar om t.ex. flygutsläpp/klädindustrin, etc.
Dag 2: Läs artiklar för och emot el-sparkcyklar. Dela in klassen i två grupper. Varje grupp förbereder och vässar sina argument. Sen möts två debattanter ur varje grupp. Under diskussionens gång förbereder gruppernas olika lappar med argument som de sträcker fram till sina debattörer.
Dag 3: Konsumentmakt, Vad kan vi göra för att förändra, t.ex Fridays for future. Introduktion kring arbete med olika konsumtions- och livsstilars klimatpåverkan!
Dag 4-5: Eget arbete inom valt område: t.ex. transport, mat, kläder, boende, energiproduktion, fritid/resor. Upplägget ska vara: Hur såg det ut inom valt område för ca 200 år sedan, för 50-60 år sedan samt idag? VIlka lösningar finns och hur måste vi agera för ett hållbart samhälle 2050?
Ev. besök på Naturhistoriska riksmuseet, Nordiska museet, SU:s forskardagar.
Perioden bearbetar följande centrala innehåll
Ur En väg till frihet
Människans påverkan på naturen lokalt och globalt. Möjligheter att som konsument och samhällsmedborgare bidra till en hållbar utveckling.
Historiska och nutida upptäckter inom biologiområdet och deras betydelse för samhället, människors levnadsvillkor samt synen på naturen och naturvetenskapen.
övningsmoment
Läsa olika debattartiklar i ämnet. Värdera innehållet och hitta argument. Delta i diskussioner. Lyssna på motargument och omformulera sig. Knuta kunskap till livsmönster. Tänka framåt och samtala om eget ansvar inför världen.
Eleven prövas mot följande kunskapskrav
Ur Lgr11
Kunskapskrav för betyget A:
Eleven kan samtala om och diskutera frågor som rör hälsa, naturbruk och ekologisk hållbarhet och skiljer då fakta från värderingar och formulerar ställningstaganden med välutvecklade motiveringar samt beskriver några tänkbara konsekvenser. I diskussionerna ställer eleven frågor och framför och bemöter åsikter och argument på ett sätt som för diskussionerna framåt och fördjupar eller breddar dem. Eleven kan söka naturvetenskaplig information och använder då olika källor och för välutvecklade och väl underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans. Eleven kan använda informationen på ett väl fungerande sätt i diskussioner och för att skapa välutvecklade texter och andra framställningar med god anpassning till syfte och målgrupp.
Hur prövas eleven mot kunskapskraven
Dokumentation av samtal och diskussioner. Redovisning av eget arbete.