Hållbarhet, hemkunskap och hälsa, åk 5

Årskurs: 5
Ämnen: Hemkunskap, kemi, biologi, geografi
Periodlängd: 3 veckor
Författad av: Linda Hjortborg

planering

Miljö och livstil (hemkunskap, svenska)

Dag 1

Gruppsamtal kring läxan ”Priskollen”. Uppgift: Jämför era priser, diskutera: Finns prisskillnader? Vad kan prisskillnaderna bero på? Gemensam diskussion. Begreppen jämförpris/försäljningspris tas upp, eko-produkter, näringsinnehåll etc hur påverkar det priset.

Dag 2

Genomgång i helklass- Olika miljömärkningar!

Uppgift 1, grupparbete: Titta på listan med miljömärkningar, vilka känner ni igen?

Om det endast fick finnas EN enda miljömärkning av dessa, vilken skulle ni välja? Motivera ert val. Muntliga redovisningar om vilka val grupperna gjort och varför.

Uppgift 2, enskilt: Rita in miljömärkningen i No-boken och skriv vad den står för.

Dag 3

Grupparbete, tema ”Skillnader på reklam och konsumentinformation”.

Uppgift 1: Sök på interner, läs på om dagens tema (lästips:Vides skafferi).

Uppgift 2: Diskutera i grupperna, Vad tycker ni om reklam? Påverkas ni av reklam? Vilka knep har ni märkt används för att locka till köp? 

Dag  4

Enskilt arbete, rita en serie i No-boken om skillnaden mellan reklam och kons.info.

Dag 5

Gruppsamtal ”Veckopengen”, diskutera: Får du veckopeng? Isf hur mycket? Har ni annat upplägg i din familj än veckopeng? Vad brukar du lägga dina pengar på? Sparar du?

Mat, klimat och miljö (geografi, kemi, svenska, bild)

Dag 6

Grupparbete ”Klimatkocken”.

Uppgift: Skapa den klimatvärsta måltiden! Gör ett kollage och förbered en presentation att hålla för klassen.

Förberedelse: läs faktablad –Mat, klimat och miljö, Fisklistan, sök och läs på nätet i Grön Guide Mat på kött och frukt/grönsaker. 

Dag 7

Gårdagens arbete fortsätter.

Uppgift: Svara på frågorna kring klimat/mat, gör en faktatext av era svar. Skriv in i No-boken.

Dag 8

Gårdagens arbete fortsätter.

Dag 9

Presentation av gruppernas arbeten.

Dag 10

Gruppsamtal (nya grupper), diskutera Är det rätt eller fel att äta djur/animaliskaprodukter?

Fördjupning: Skapa en klimatSMART måltid!

Näringämnens betydelse för hälsan (kemi, biologi, geografi)

Dag 11

Grupparbete ”Corn Flakes!”.

Uppgift 1: Titta på näringsdeklarationen, vilka begrepp känner ni igen? Vad finns det mest av? Minst av?

Uppgift 2: Ta reda på vad de 2-3 ämnen (ni får av läraren) är för något. Fyll i på klassens stora lista.

Dag 12

Föredrag ”Vad behöver kroppen?”, lyssna och anteckna i tankekarta, enskilt arbete.

Uppgift: Rita och beskriv utifrån tankekartan vad kroppen behöver, i No-boken.

Lektion 3- Gruppsamtal Hur val i vardagen påverkar miljö och hälsa, FN:s miljömål

Dag 13

Gårdagens arbete fortsätter.

Dag 14

Sammanfattning av perioden

Att arbeta vidare med:

Plast- tillverkning, användning, återvinning

Papper- tillverkning, användning, återvinning

Perioden bearbetar följande centrala innehåll

Ur En väg till frihet

Hemkunskap

  • Ungas ekonomi, sparande och konsumtion.

  • Skillnaden mellan reklam och objektiv konsumentinformation.

  • Jämförelser av några vanliga varor, till exempel utifrån jämförpris.

  • Några olika miljömärkningar av produkter och deras betydelse.

  • Val och användning av varor och tjänster som används i hemmet och hur de påverkar miljö och hälsa.

Kemi

  • Materiens kretslopp genom råvarors förädling till produkter, hur de blir avfall som hanteras och sedan återgår till naturen.

  • Matens innehåll och näringsämnenas betydelse för hälsan. Historiska och nutida metoder för att förlänga matens hållbarhet.

  • Vanliga kemikalier i hemmet och samhället. Deras användning och påverkan på hälsan och miljön samt hur de är märkta och bör hanteras.

Biologi

  • Hur den psykiska och fysiska hälsan påverkas av sömn, kost, motion, sociala relationer och beroendeframkallande medel. Några vanliga sjukdomar och hur de kan förebyggas och behandlas.

Geografi

  • Hur val och prioriteringar i vardagen kan påverka miljön och bidra till en hållbar utveckling.

  • Ojämlika levnadsvillkor i världen, till exempel olika tillgång till utbildning, hälsovård och naturresurser samt några bakomliggande orsaker till detta. Enskilda människors och organisationers arbete för att förbättra människors levnadsvillkor.

övningsmoment

Muntliga presentationer.

Framställning av collage, serier.

Sammanställa faktatext.

Förmåga att delta i samtal, diskutera/resonera/jämföra.

Söka och använda naturvetenskaplig information.

Eleven prövas mot följande kunskapskrav

Ur Lgr11

Hemkunskap

Eleven kan föra välutvecklade resonemang om relationen mellan konsumtion och privatekonomi samt om några vanligt förekommande varor och jämför då varorna utifrån deras pris och påverkan på miljö och hälsa. Dessutom för eleven välutvecklade resonemang om skillnader mellan reklam och konsumentinformation.

Kemi

Eleven kan samtala om och diskutera enkla frågor som rör energi, miljö, hälsa och samhälle genom att ställa frågor och framföra och bemöta åsikter på ett sätt som för samtalen och diskussionerna framåt och fördjupar eller breddar dem. Eleven kan söka naturvetenskaplig information och använder då olika källor och för välutvecklade resonemang om informationens och källornas användbarhet. Eleven kan använda informationen i diskussioner och för att skapa texter och andra framställningar med god anpassning till sammanhanget.

Geografi

Eleven kan resonera kring frågor som rör hållbar utveckling och ger då välutvecklade och väl underbyggda förslag på miljöetiska val och prioriteringar i vardagen. Dessutom för eleven resonemang om orsaker till och konsekvenser av ojämlika levnadsvillkor i världen och ger då välutvecklade och väl underbyggda förslag på hur människors levnadsvillkor kan förbättras.

Hur prövas eleven mot kunskapskraven

Löpande anteckningar hur eleven deltar i samtalen/ muntliga presentationer/ söka använda information.

Elevtexter.