Bild: Karolina Bergom Larsson.
Industrialismen, åk 8
Årskurs: 8
Ämnen: Svenska, historia
Periodlängd: 3 veckor
Författad av: Anna Ljungkvist
planering
Dag 1 : Introduktion. Genomgång av olika sätt att anteckna. Bakgrunden till industriella revolutionen VAD är det? VAR började den och VARFÖR (vilka bakomliggande orsaker finns). Genomgång av England vid 1700-talets början och roll som handelsnation. Triangelhandeln. Sveriges inblandning i den transatlantiska slavhandeln.
Dag 2: Läsa fakta-text om slavhandeln, bearbeta i grupp. Genomgång av tankekartor i grupp. Skriva och bearbeta text.
Dag 3: Jordbruksreform och befolkningsökning i England. Orsaker! Konsekvenser! Textbearbetning.
Dag 4: Textilindustrins utveckling! Nya uppfinningar som fick stor betydelse, den flygande skytteln, Spinning Jenny. De första fabrikerna drivna av vattenkraft
Dag 5: Gruvindustrins utveckling i England. Ångmaskinen!!!!! Textbearbetning.
Dag 6: Urbaniseringen! Konsekvenser och The black country.
Dag 7: Textbearbetning. Konsekvenser för kvinnor och barn. Barnarbete och diskussion om barnarbete.
Dag 8: Textbearbetning. En ny syn på människan, upplysningen, en förutsättning för industrialiseringen. Newton!
Dag 9: Voltaire och Locke. Diskussion om människosyn.
Svenska löptimme: Filmvisning: Suffragetterna.
Dag 10: Konsekvenser för samhället och människor. Från ståndssamhället till klassamhälle. Framväxt av arbetarklass och arbetarrörelse. Rösträttskamp. Strejker och protester. Textbearbetning.
Dag 11: Industrialismen i Sverige. Brukssamhällen och fackförbund. Idrottsrörelser och nykterhetsrörelser.
Dag 12: Filmvisning Ådalen 31.
Dag 13: Sammanfattande diskussion. Göra klart.
Dag 14: Provskrivning!
Perioden bearbetar följande centrala innehåll
Ur En väg till frihet
Historia
Den industriella revolutionen.
Jordbruksreformer, uppfinningar och befolkningsexplosion i Europa.
Handeln med afrikanska slavar.
Råvaruimport och triangelhandel.
Folkrörelser; nykterhetsrörelsen, frikyrkorörelsen, fackförbunden och idrottsrörelsen, röströttskamp.
Svenska
Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar.
Olika sätt att bearbeta egna texter till innehåll och form. Hur man ger och tar emot respons på texter. Hur man citerar och gör källhänvisningar.
Att delta i samtal och diskussioner, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Textkomposition, inledning, genomförande, avslutning, olika stilmarkörer i en text.
övningsmoment
Öva att resonera i grupp om orsaker till och konsekvenser av samhällsförändringar och människors levnadsvillkor och handlingar, utifrån texter, föreläsningar, film och bilder.
Öva redovisning genom att formulera, resonera, redovisa i text och bild hur människors villkor och värderingar och få respons.
Öva att samla, strukturera/sortera och kritiskt granska information. Skilja mellan fakta och värderingar. Avgöra källors användbarhet och trovärdighet.
Öva begreppslig förmåga- förstå innebörden av begreppen.
Eleven prövas mot följande kunskapskrav
Ur Lgr11
Historia
Eleven har mycket goda kunskaper om historiska förhållanden, skeenden och gestalter under olika tidsperioder. Eleven visar det genom att föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om orsaker till och konsekvenser av samhällsförändringar och människors levnadsvillkor och handlingar. Dessutom förklarar eleven hur människors villkor och värderingar kan påverkas av den tid de lever i. Eleven kan undersöka några utvecklingslinjer inom kulturmöten, migration, politik och levnadsvillkor och beskriver då komplexa samband mellan olika tidsperioder. Eleven anger också någon tänkbar fortsättning på dessa utvecklingslinjer och motiverar sitt resonemang med välutvecklade och väl underbyggda hänvisningar till det förflutna och nuet.
Svenska
Eleven kan söka, välja ut och sammanställa information från ett varierat urval av källor och för då välutvecklade och väl underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans. Sammanställningarna innehåller välutvecklade och nyanserade beskrivningar och förklaringar, välutvecklat ämnesrelaterat språk samt väl fungerande struktur, citat och källhänvisningar. Genom att kombinera olika texttyper, estetiska uttryck och medier så att de olika delarna samspelar på ett ändamålsenligt och effektivt sätt kan eleven förstärka och levandegöra sina texters budskap.
Eleven kan samtala om och diskutera varierande ämnen genom att ställa frågor och framföra åsikter med välutvecklade och väl underbyggda argument på ett sätt som för samtalen och diskussionerna framåt och fördjupar eller breddar dem.
Hur prövas eleven mot kunskapskraven
Redovisning genom text och bild i periodhäfte.
Textrespons.
Läsförståelse av faktatext.
Gruppdiskussioner.
Provskrivning.