Bild: Karolina Bergom Larsson.

Industrialismen, åk 8

Årskurs: 8
Ämnen: Historia
Periodlängd: 3 veckor
Författad av: Karolina Bergom Larsson

planering

Perioden handlar om den tid som brukar kallas den industriella revolutionen, en period som i grunden förändrade vårt samhälle. Temat förs fram till vår tid med den stegrade utvecklingen inom urbanisering, teknik, kommunikationer och handel. 

Vecka 1

  • Onsdag Bakgrund till den industriella revolutionen. Förutsättningar. Text och bild. 

  • Torsdag England. Uppfinningar. 

  • Fredag Kol. Järnväg.

Vecka 2 

  • Måndag. Storstadsmiljö. Utbildning. Sjukvård.

  • Tisdag Ekonomiska krafter. Migration

  • Onsdag Hemuppgift, ideologier. 

  • Torsdag Revolutionen i hemmen.

  • Fredag Politiska ideologier. Liberalism. Konservatism. Socialism (även på samhällskunskapen).

Vecka 3

  • Måndag Revolutionsåret 1848 ståndssamhällets slut.

  • Tisdag Sverige. Arbetarrörelsen. Fackföreningsrörelsen. Socialdemokratin. 

  • Onsdag Bilduppgift.

  • Torsdag Studietid. Arbete med hemskrivning. Arbete i periodhäftet. 

  • Fredag Prov på begrepp. Inlämning av hemskrivning.

Perioden bearbetar följande centrala innehåll

Ur En väg till frihet

  • Industrialiseringen i Europa och Sverige. Olika historiska förklaringar till industrialiseringen, samt konsekvenser för olika samhällsgruppers och människors levnadsvillkor i Sverige, Norden, Europa och några olika delar av världen. Migration inom och mellan länder.

  • Revolutioner och framväxten av nya idéer, samhällsklasser och politiska ideologier.

  • Vad historiska källor kan berätta om människors och gruppers strävan att påverka och förbättra sina egna och andras levnadsvillkor, till exempel genom uppfinningar, bildandet av fackföreningar och kampen mot slaveri.

  • Exempel på hur 1800- och 1900-talet kan avläsas i våra dagar genom traditioner, namn, språkliga uttryck, byggnader, städer och gränser.

  • Hur historia kan användas för att skapa eller stärka gemenskaper, till exempel inom familjen, föreningslivet, organisationer och företag.

  • Hur historia kan användas för att förstå hur den tid som människor lever i påverkar deras villkor och värderingar.

Eleven prövas mot följande kunskapskrav

Ur Lgr11

Eleven har mycket goda kunskaper om historiska förhållanden, skeenden och gestalter under olika tidsperioder. Eleven visar det genom att föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om orsaker till och konsekvenser av samhällsförändringar och människors levnadsvillkor och handlingar, samt om Förintelsen och andra folkmord. Dessutom förklarar eleven hur människors villkor och värderingar kan påverkas av den tid de lever i. Eleven kan undersöka några utvecklingslinjer inom kulturmöten, migration, politik och levnadsvillkor och beskriver då komplexa samband mellan olika tidsperioder. Eleven anger också någon tänkbar fortsättning på dessa utvecklingslinjer och motiverar sitt resonemang med välutvecklade och väl underbyggda hänvisningar till det förflutna och nuet.

Eleven kan använda historiskt källmaterial för att dra välutvecklade och väl underbyggda slutsatser om människors levnadsvillkor, och för då välutvecklade och väl underbyggda resonemang om källornas trovärdighet och relevans. Eleven kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om hur historia har använts och kan användas i några olika sammanhang och för olika syften, samt hur skilda föreställningar om det förflutna kan leda till olika uppfattningar i nutiden, och vilka konsekvenser det kan få. I studier av historiska förhållanden, skeenden och gestalter såväl som vid användning av källor och i resonemang om hur historia används kan eleven använda historiska begrepp på ett väl fungerande sätt.

Hur prövas eleven mot kunskapskraven

  • Prov på begrepp från perioden. En lista med begreppen delas ut i slutet av första periodveckan. 

  • Hemskrivning.

  • Periodhäfte. Stoffet som vi går igenom under morgonperioden redovisas i form av ett arbetshäfte. Använder man fler källor än föreläsningarna på morgonperioden så ska de redovisas i en källförteckning. Häftet lämnas in senast 

  • Förutom begreppsprovet och inlämningsuppgifterna även dagen efter-frågor, samtal, kortare skrivövningar mm som också är en del i den totala redovisningen.