Tillbaka till innehållsförteckningen.

Kemi – Betygskriterier för slutet av årskurs 9

Betygskriterier för betyget E i slutet av årskurs 9 

Eleven visar grundläggande kunskaper om kemins begrepp och för- klaringsmodeller. Med viss användning av begreppen och förklarings- modellerna beskriver och förklarar eleven kemiska samband i naturen, i samhället och i människokroppen. 

I frågor som rör miljö och hälsa för eleven resonemang samt framför och bemöter argument med viss naturvetenskaplig underbyggnad. Eleven söker information som rör kemi och använder då olika källor
och för enkla resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans. 

Eleven söker svar på frågor genom att planera och utföra systematiska undersökningar på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. Eleven värderar undersökningarna genom att föra enkla resonemang utifrån frågeställningarna. 

Betygskriterier för betyget D i slutet av årskurs 9 

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E. 

Betygskriterier för betyget C i slutet av årskurs 9 

Eleven visar goda kunskaper om kemins begrepp och förklaringsmodeller. Med relativt god användning av begreppen och förklaringsmodellerna beskriver och förklarar eleven kemiska samband i naturen, i samhället och i människokroppen. 

I frågor som rör miljö och hälsa för eleven resonemang samt framför och bemöter argument med relativt god naturvetenskaplig underbyggnad. Eleven söker information som rör kemi och använder då olika källor och för utvecklade resonemang om informationens och källornas trovärdig- het och relevans. 

Eleven söker svar på frågor genom att planera och utföra systematiska undersökningar på ett säkert och fungerande sätt. Eleven värderar under- sökningarna genom att föra utvecklade resonemang utifrån frågeställningarna. 

Betygskriterier för betyget B i slutet av årskurs 9 

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C. 

Betygskriterier för betyget A i slutet av årskurs 9 

Eleven visar mycket goda kunskaper om kemins begrepp och förklarings- modeller. Med god användning av begreppen och förklaringsmodellerna beskriver och förklarar eleven kemiska samband i naturen, i samhället och i människokroppen. 

I frågor som rör miljö och hälsa för eleven resonemang samt framför och bemöter argument med god naturvetenskaplig underbyggnad. Eleven söker information som rör kemi och använder då olika källor och för välutvecklade resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans. 

Eleven söker svar på frågor genom att planera och utföra systematiska undersökningar på ett säkert och väl fungerande sätt. Eleven värderar undersökningarna genom att föra välutvecklade resonemang utifrån frågeställningarna.