Tillbaka till innehållsförteckningen.
Kemi – Centralt innehåll åk 6
Kemin i naturen, i samhället och i människokroppen
Vanliga kemikalier i hemmet och samhället, deras användning och påverkan på hälsan och miljön samt hur de är märkta och bör hanteras.
Bildandet av fossila bränslen genom biologiska och geologiska processer i sitt ekologiska sammanhang. Jämförelser med förnyelsebara bränslen, deras betydelse för energianvändning och påverkan på klimatet.
Mineraler och grundämnen. Var de förkommer, hur de bildas i naturen och hur de förädlas samt hur de indelas utifrån egenskaperna löslighet, ledningsförmåga, surt eller basiskt.
Fotosyntes, förbränning och några andra grundläggande kemiska reaktioner i samband med temat ekologi om träd. Experiment med förbränning av, och restprodukter från, olika träslag.
Vattnets tre aggregationsformer och vattnets formande kraft i form av vittring, nötning, frostsprängning osv. Vattnets kretslopp.
Genom vattnets kretslopp och dess påverkan på jordskorpan beskrivs en enkel partikelmodell som visar på hur partiklars rörelser kan förklara övergångar mellan fast form, flytande form och gasform.
Luftens egenskaper och rörelser skildras i samband med undervisningstemat klimatzoner.
Systematiska undersökningar och granskning av information
Samtal kring aktuella artiklar om exempelvis oljeutsläpp, syrebrist i sjöar, mineralutvinning, energiförbrukning och återvinning. Kritisk granskning av informationen i artiklarna.
Systematiska undersökningar i form av projektarbeten som integrerar praktiskt och konstnärligt arbete över ämnesgränserna, exempelvis mellan kemi, teknik och hantverksämnen. Experiment med exempelvis restprodukter och indikatorer, olika ämnens syra- och basreaktioner. Dokumentation av planering, genomförande och utvärdering med såväl analoga som digitala verktyg i form av ord, bilder och tabeller.