Tillbaka till innehållsförteckningen.

Kemi – Centralt innehåll åk 6

Kemin i naturen, i samhället och i människokroppen 

  • Vanliga kemikalier i hemmet och samhället, deras användning och påverkan på hälsan och miljön samt hur de är märkta och bör hanteras.

  • Bildandet av fossila bränslen genom biologiska och geologiska processer i sitt ekologiska sammanhang. Jämförelser med förnyelsebara bränslen, deras betydelse för energianvändning och påverkan på klimatet.

  • Mineraler och grundämnen. Var de förkommer, hur de bildas i naturen och hur de förädlas samt hur de indelas utifrån egenskaperna löslighet, ledningsförmåga, surt eller basiskt.

  • Fotosyntes, förbränning och några andra grundläggande kemiska reaktioner i samband med temat ekologi om träd. Experiment med förbränning av, och restprodukter från, olika träslag.

  • Vattnets tre aggregationsformer och vattnets formande kraft i form av vittring, nötning, frostsprängning osv. Vattnets kretslopp.

  • Genom vattnets kretslopp och dess påverkan på jordskorpan beskrivs en enkel partikelmodell som visar på hur partiklars rörelser kan förklara övergångar mellan fast form, flytande form och gasform.

  • Luftens egenskaper och rörelser skildras i samband med undervisningstemat klimatzoner.

Systematiska undersökningar och granskning av information 

  • Samtal kring aktuella artiklar om exempelvis oljeutsläpp, syrebrist i sjöar, mineralutvinning, energiförbrukning och återvinning. Kritisk granskning av informationen i artiklarna.

  • Systematiska undersökningar i form av projektarbeten som integrerar praktiskt och konstnärligt arbete över ämnesgränserna, exempelvis mellan kemi, teknik och hantverksämnen. Experiment med exempelvis restprodukter och indikatorer, olika ämnens syra- och basreaktioner. Dokumentation av planering, genomförande och utvärdering med såväl analoga som digitala verktyg i form av ord, bilder och tabeller.