Bilder: Anna Ljungkvist och Jessica Thorell.

Konsthistoria, åk 9

Årskurs: 9
Ämnen: Bild
Periodlängd: 4 veckor
Författad av: Leif Palmquist

Dagsplanering

Undervisningen läggs upp genom att eleverna färdigställer ett periodhäfte i storformat med konsthistoriska bilder och texter. 

Vecka 1

  • Lascauxtjuren

  • Megalitkultur

  • Egypten: 1. Pyramider. 2. Horusögat. 3. Skulptur. 4. Relief el. Teckning. 5. Tutanchamon

Vecka 2

  • Minoisk konst

  • Grekland: 1. Skulptur (arkaisk, klassisk, hellenistisk). 2. Tempel. 3. Vasmåleri

Vecka 3

  • Rom: 1. Skulptur. 2. Arkitektur. 3. Måleri (Pompeji)

  • Fornkristen konst (Mosaiker från Ravenna)

  • Gotiken: 1. Arkitektur (ex Notre Dame). 2. Måleri (Chimabue “Tronande madonna”)

  • Giotto

Vecka 4

  • Renässans. 1. Ungrenässans (Boticelli). 2. Högrenässans (Rafael, da Vinci, Michelangelo)

  • Rembrandt

  • Eget valda bilder och konstnärer

Perioden bearbetar följande centrala innehåll

Ur En väg till frihet

  • Kombinationer av bild, ljud och text i eget bildskapande.

  • Presentationer av eget bildskapande.

  • Former, färger och bildkompositioner samt deras betydelsebärande egenskaper och hur dessa kan användas i bildskapande arbete.

  • Material och verktyg för två- och tredimensionellt arbete och hur dessa kan användas för bestämda syften.

  • Bilder som behandlar frågor om identitet, sexualitet, etnicitet och maktrelationer och hur dessa perspektiv kan utformas och framställas.

  • Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders utformning och budskap.

Övningsmoment

  • Öva bildframställning i olika material.

  • Öva färgkänsla och komposition.

  • Samtala om bildämnet betydelse som kulturbärare och i den mänskliga kulturella utvecklingen.

Eleven prövas mot följande kunskapskrav

Ur Lgr 11

Eleven kan framställa olika typer av berättande och informativa bilder som kommunicerar erfarenheter, åsikter och upplevelser med ett välutvecklat bildspråk och väl genomarbetade uttrycksformer så att budskapet framgår. I arbetet kan eleven använda olika tekniker, verktyg och material på ett väl fungerande, varierat och idérikt sätt och prövar och omprövar då systematiskt hur dessa kan kombineras för att skapa olika uttryck. Dessutom kombinerar eleven former, färger och bildkompositioner på ett väl fungerande sätt.

Eleven kan i det bildskapande arbetet utveckla egna idéer inom olika ämnesområden genom att återanvända samtida eller historiska bilder och bearbeta andra uppslag och inspirationsmaterial. Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt. Dessutom kan eleven presentera sina bilder med god anpassning till syfte och sammanhang. Eleven kan också ge välutvecklade omdömen om arbetsprocessen och visar då på komplexa samband mellan uttryck, innehåll, funktion och kvalitet i bildarbetet.

Eleven kan tolka såväl samtida som historiska bilder och visuell kultur och för då välutvecklade och väl underbyggda resonemang med kopplingar till egna erfarenheter, andra verk och företeelser i omvärlden. Dessutom beskriver eleven bildernas och verkens uttryck, innehåll och funktion på ett välutvecklat sätt med god användning av ämnesspecifika begrepp.

Hur prövas eleven mot kunskapskraven

Eget skrivande och bildframställning i form av periodhäfte.

Provskrivning: bilder från olika epoker där eleverna ska kunna veta vilken epok konstverket/arkitekturen kommer ifrån, vilken tid, vem som är konstnären.