Bilder: Anna Ljungkvist.
Kulturepokerna: Grekland
Årskurs: 5
Ämnen: Historia, bild, samhällskunskap, svenska
Periodlängd: 4 veckor
Författad av: Linda Hjortborg
planering
Dag 1: Samtal i grupp, spaning i samhället: Vilka spår av Greklands historia kan vi se? (Olympiska spelen, demokrati, filosofi, akritektur/konst, teater, retorik)Gör i ordning arbetshäften.
Dag 2: Läraren berättar. Inledning- vilka spår, hur såg landet ut, hur levde folket. Rita karta. Berättelse Theseus- Kung av Aten.
Dag 3: Stadsstater, Aten och Sparta. Skriv text om Aten och Sparta. Berättelse Theseus – Kung av Aten.
Dag 4: Rita Theseus. Läraren berättar, Religion och gudar, Templen.
Dag 5:: Måla Akropolis
Dag 6: Välj en av gudarna, skriv och rita. Berättelse: Illiaden.
Dag 7: Demokratins födelse, folkförsamlingar, solons lagar, vilka var ”folket”? Kvinnor, män, barn. Läraren berättar, skriv text utifrån tankekarta. Berättelse: Illiaden.
Dag 8: Demokrati i Sverige idag. Rösträtt, val, demokratiska beslutsprocesser, riksdag/regering. Läraren berättar. Rita och skriv schematisk bild. Berättelse: Illiaden.
Dag 9: Jämför demokrati då och nu, likheter och skillnader. Finns det tillfällen i skolan då vi ägnar oss åt demokrati? Samtal i grupper. Presentera för klassen. Berättelse: Illiaden.
Dag 10: Rita Trojanska hästen. Göra klart arbete.
Dag 11: Drama, arkitektur och konst. Rita grekisk vas, teatermasker. Vad vill konsten förmedla?
Dag 12: Filosofi, retorik. Sokrates, Platon, Aristoteles. Vad är en god människa? Läraren berättar, samtal i grupper. Berättelse: Odysseus irrfärder.
Dag 13: Argumenterande tal, arbete i par (för eller emot ett förslag) Berättesle: Odysseus irrfärder.
Dag 14: Argumenterande tal, presentera! Rita till Odysseus. Berättelse: Odysseus irrfärder.
Dag 15: Berättelse: Odysseus irrfärder. Skriv några verser ur Odysseén. Rita bild.
Dag 16: Rita grekiska mönster. Berättelse: Odysseus irrfärder. Avsluta.
Dag 17: Läsprojekt: Läs faktatexter om Perseus och Andromeda. Arbeta två och två och skriv referat! Rita bild.
Dag 18: Läsprojekt: Läs faktatexter om Daidalos och Ikaros. Arbeta två och två och skriv referat! Rita bild.
Perioden bearbetar följande centrala innehåll
Ur En väg till frihet
Historia
Vad arkeologiska fynd, till exempel myntskatter och fynd av föremål från andra kulturer kan berätta om kulturmöten och om likheter och skillnader i levnadsvillkor för barn, kvinnor och män.
Vad begreppen förändring, likheter och skillnader, kronologi, orsak och konsekvens, källor och tolkning betyder och hur de används i historiska sammanhang.
Samhällskunskap
Beslutsfattande och politiska idéer
• Vad demokrati är och hur demokratiska beslut fattas. Det lokala beslutsfattandet, till exempel i elevråd och föreningar. Hur individer och grupper kan påverka beslut.
• Politiska val och partier i Sverige. Riksdagen och regeringen och deras olika uppdrag. Politiska skiljelinjer i aktuella politiska frågor som har betydelse för eleven.
Svenska
• Att argumentera i olika samtalssituationer och beslutsprocesser.
Texter i form av skönlitteratur, lyrik, dramatik, sagor och myter som belyser människors villkor och identitets-och livsfrågor.
Beskrivande, förklarande, instruerande och argumenterande texter, till exempel faktatexter, arbetsbeskrivningar, reklam och insändare. Texternas innehåll, uppbyggnad och typiska språkliga drag.
• Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
• Skillnader i språkanvändning beroende på vem man skriver till och med vilket syfte, till exempel skillnaden mellan att skriva ett personligt sms och att skriva en faktatext.
Bild
Konst-, dokumentärbilder och arkitektoniska verk från olika tider och kulturer, hur de är utformade och vilka budskap de förmedlar.
övningsmoment
Lyssna, läsa, skriva referat och öva argumentation och samtalsteknik. Målning och teckning i olika material.
Eleven prövas mot följande kunskapskrav
Ur Lgr11
Historia
Eleven kan tolka och visa på spår av historien i vår tid och föra välutvecklade och nyanserade resonemang om varför det finns likheter och skillnader i olika framställningar av historiska händelser, personer och tidsperioder.
Samhällskunskap
Eleven har mycket goda kunskaper om vad demokrati är och hur demokratiska beslutsprocesser fungerar och visar det genom att föra välutvecklade och nyanserade resonemang om hur demokratiska värden och principer kan kopplas till hur beslut tas i elevnära sammanhang. Eleven kan söka information om samhället och använder då olika källor på ett väl fungerande sätt och för välutvecklade resonemang om informationens och källornas användbarhet.
Hur prövas eleven mot kunskapskraven
Inlämning av texter och bilder. Dokumentationen av samtal och diskussioner.