Bilder: Anna Ljungkvist.

Kulturepokerna: Indien, Persien, Mesopotamien, 4 veckor

Årskurs: 5
Ämnen: Historia, religionskunskap
Periodlängd: 4 veckor
Författad av: Linda Hjortborg

planering

Dag 1. Vad vet vi om Indien? Kort om geografi, språk, befolkning, mat och kläder.

Dag 2. Induskulturen- föredrag, söka info på nätet, läsa faktatexter (grupparbeten). Skriv text om Induskulturen. 

Dag 3. Läs igenom varandra texter ge respons, skriv om och illustrera i häftet.

Dag 4.  Grunddragen i hinduism (skapelseberättelser, heliga skrifter, gudar, karma, reinkarnation)

Dag 5. Några gudar: Brahma, Shiva, Vishnu. Rita och skriv text. Berätta från mytologin om Shiva/Gagnesfloden.

Dag 6. Återberätta och rita och skriv om några av de hinduiska gudarna. 

Dag 7. Hur är det att leva som hindu i dag. Daliter och kastsystem

Dag 8. Berättelse om Siddharta Gautama. Skriv och rita om Buddha.

Dag 9. Samtal om buddhism, grundläggande drag, de fyra ädla sanningarna. Skriv text om buddhism.

Dag 10. Titta på tankekarta om hinduism och buddhism. Likheter och skillnader VÖL-diagram.. Samtala (ev gör bild i arbetshäfte) Gör klart.

Dag 11. Hur är det att leva som buddhist idag. Buddhister i Sverige.

Dag 12. Vad vet vi om Iran? Kort om geografi, språk, befolkning, religion, mat, kultur. Rita karta och skriv fakta på bilden. Läsa text om Ahura Mazda.

Dag 13. Skapelseberättelse. Ahura Mazda och Ahriman. Måla ljus och mörker.

Dag 14.  Zarathustra. Skriv och rita om Zarathustra.

Dag 15. Uppsamling- det gamla Persien (kalla nätter, heta dagar, jordbruk etc)

Dag 16. Mesopotamien - Tvåflodslandet. Eufrat och Tigris, Sumer, Ur och Uruk. Geografi, civilisation, jordbruk. Läsa faktatexter.

Dag 17. Tegel, byggnader, bevattningssystem, astronomi, kalender, matematik. Läraren håller föredrag, anteckna-tankekarta-skriv egen text.

Dag 18. Kilskrift. Prova skriva med kilskrift. Skriv faktatext om kilskrift.

Dag 19. Gilgamesh-eposet. Läraren berättar. Rita bild. Gör klart i häftet

Dag 20. Gilgamesh-eposet. Läraren berättar. Rita bild. Göra klart!

Löptimmar. Förbereda det viktigaste kring hinduism och buddhism. Prov i religion

Perioden bearbetar följande centrala innehåll

Ur En väg till frihet

Historia

  • Vad arkeologiska fynd, till exempel myntskatter och fynd av föremål från andra kulturer kan berätta om kulturmöten och om likheter och skillnader i levnadsvillkor för barn, kvinnor och män.

  • Vad historiska källor, till exempel brev och andra dokument, kan berätta om likheter och skillnader i levnadsvillkor för barn, kvinnor och män jämfört med i dag.

Religionskunskap

  • Ritualer och religiöst motiverade levnadsregler samt heliga platser och rum i kristendomen och i de andra världsreligionerna islam, judendom, hinduism och buddhism.

  • Centrala tankegångar bakom ritualer, levnadsregler och heliga platser i kristendomen och de andra världsreligionerna, till exempel som de uttrycks i religiösa berättelser i Bibeln och andra urkunder.

övningsmoment

Samtal och resonemang om människor, kultur och religion. Övning i att återberätta och skriva faktatexter. Träna att jämföra, se skillnader och likheter. Läsförståelse av faktatexter. Illustrera.

Eleven prövas mot följande kunskapskrav

Ur Lgr11

Kunskapskrav för betyget A.

Historia

Eleven har mycket goda kunskaper om historiska förhållanden, skeenden och gestalter under olika tidsperioder. Eleven visar det genom att föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om orsaker till och konsekvenser av samhällsförändringar och människors levnadsvillkor och handlingar. Eleven kan undersöka utvecklingslinjer inom kulturmöten, migration, politik och levnadsvillkor och beskriver då komplexa samband mellan olika tidsperioder. Eleven visar också hur någon av utvecklingslinjerna har påverkat vår samtid, och motiverar sitt resonemang med välutvecklade och väl underbyggda hänvisningar till det förflutna. Eleven kan använda historiskt källmaterial för att dra enkla slutsatser om människors levnadsvillkor, och för då välutvecklade resonemang om källornas användbarhet.

Eleven kan tolka och visa på spår av historien i vår tid och föra välutvecklade och nyanserade resonemang om varför det finns likheter och skillnader i olika framställningar av historiska händelser, personer och tidsperioder. I studier av historiska förhållanden, skeenden och gestalter såväl som vid användning av källor och i resonemang om hur historia används kan eleven använda historiska begrepp på ett väl fungerande sätt.

Religion

Eleven har mycket goda kunskaper om några heliga platser eller rum, ritualer och levnadsregler som hör till världsreligionerna och visar det genom att föra välutvecklade och nyanserade resonemang om likheter och skillnader mellan några religioner. Eleven visar även på enkla samband mellan konkreta religiösa uttryck och centrala tankegångar inom världsreligionerna. Eleven kan beskriva några grundläggande drag i fornskandinavisk och samisk religion och ger även exempel på hur fornskandinavisk religion kan iakttas i dagens samhälle. Eleven kan redogöra för några kristna högtider och traditioner och göra välutvecklade jämförelser mellan kristendomens betydelse för svenskt kultur-och samhällsliv förr och nu. Eleven kan också föra välutvecklade och nyanserade resonemang om hur livsfrågor skildras i olika sammanhang och vad religioner och andra livsåskådningar kan betyda för olika människor på ett sätt som för resonemanget framåt och fördjupar eller breddar det.

Eleven kan föra välutvecklade resonemang om vardagliga moraliska frågor och vad det kan innebära att göra gott. Eleven gör då reflektioner som för resonemanget framåt och fördjupar eller breddar det och använder några etiska begrepp på ett väl fungerande sätt. Eleven kan söka information om religioner och andra livsåskådningar och använder då olika typer av källor på ett väl fungerande sätt samt för välutvecklade resonemang om informationens och källornas användbarhet.

Hur prövas eleven mot kunskapskraven

Skriftligt prov i religion och redovisning i periodhäfte.