Bilder: Anna Ljungkvist.

Kulturepokerna: Indien, Persien, Mesopotamien, 5 veckor

Årskurs: 5
Ämnen: Historia, religionskunskap, geografi
Periodlängd: 5 veckor
Författad av: Ellica Mattsson

planering

Dag 1: Indien Berätta om: Manu o fisken, målningsövning efter berättelsen.

Dag 2: Berätta om:Indusdalen, geografiskt läge, vilka fynd som gjorts. Rita en karta.floderna Indus, Ganges och Brahmaputra och Himalaya.

Dag 3: Berätta från mytologin ex. King Sangaras horse, Baghira and the river Ganges, India the warrios god.

Skriv text om indusdalen, att det fanns högkulturer där 2000 f.kr.

Dag 3: Berätta ur mytologin, beskriv också hur människor bosatte sig i indusdalen. HUr samhället byggdes upp. Brahminerna och det tidiga kastsystemet. Skriv text!

Dag 4: Berätta om gudarna. Rita Brahma,Vishnu och Shiva.Rita ocks skriv text.

Dag 5: Rita och skriv text om gudarna. Berätta något ur mytologin!

Dag 6: Beskriv folket från nuvarande Turkiet som invaderar 1500 fkr och vedaskrifterna och vedisk tid. Beskriv hinduismen: den äldsta religionen som fortfarande används, offer och böner till olika gudar, dock kan den se mycket olika ut för att den är så gammal, begreppen: Polyteism, monoteism och ateism. 

Dag 7: Läs faktatext om hinduismen. Plocka ur viktig fakta och gör ett referat.

Dag 8: Buddhismen. Introduktion. Rita Buddha på tavlan och berätta om Sidharta som blir Buddha.

Dag 9: Skriv en text och berätta  om vad han tänkte, lidandet, lidandets väg, den gyllene vägen, hur man uppnår det. Mot kastsystemet. Vänder sig emot gudar man ska blidka, man ska istället uppnå upplysning, bara människan som kan styra över sina handlingar.  Buddhismen är handlingens religion. Han lämnade sin familj, diskutera.

Dag 10: Berätta hur man lever som buddhist.

Dag 11: Skriv en text om hur man lever som buddist. Religionen spred sig mot Asien. Vart är buddismen störst idag? 

Dag 12: Människor längtar efter att ha gudar, beskriv dyrkan av Bodhisattva. Diskussion i grupper, sen redovisning i helklass: Hur tror ni livet påverkas om man lever efter den här religionen, ickevåld, hinduismen, kristendomen. Finns det likheter? Vad är skillnaden? Skillnad mellan religion och filosofi!

Dag 13: Persien. Rytmisk del. Persisk dikt. Reciter i grupper.

Beskriv landskap och klimatet i Iran. Rita karta över Iran. Mkt varmt på dagen och mkt kallt på natten. Lever i en dualism. De började odla.

Dag 14: Läs persisk dikt. Berätta: Ahura Mazda and Ahriman. Målningsövning.

Dag 15: Persisk dikt, återberätta berättelsen. Skriva av text om Persien. 

Dag 16: Berätta om Zarathustra and the Kingdom of light. Skriv in  persisk dikt in i periodhäftet.

Dag 17: Måla Zarathustra. Gör klart i häftena. Förbered “fusklapp” till provet. Varje elev får en tilldelad bit papper där de får skriva upp viktiga saker inför provet. Samla in.

Dag 18: Prov Hinduismen, Buddhismen och Persien, dela ut “fusklappen”. 

Dag 19: Berätta om Irak/Mesopotamien. Redovisa med  en plansch istället för p-häfte, på målningspapper.Berätta om Irak: klimatet, Tvåflodsriket. Eufrat och Tigris, bygga med tegel, kanaler, Sikurat en slags pyramid. Rita karta. 

Dag 20: Arbete med planschen. Eleverna får tankekartor och skriver texter! Som avslutning: Börja berätta om Gilgamesh ville bli gud.

Dag 21: Arbete med planschen.  Berätta om leran som gör att man kan odla,bygga med tegel m.m. berätta om hur de bygger, präster som bodde uppe på pyramiderna. Fortsätt om Gilgamesh.

Dag 22: Den Babyloniska kulturen. Vetenskapen, hur de ser på stjärnorna, delar in året på 360 dagar. Grad på latin=steg. Solen som går steg på en cirkel.  Berätta slutet på  Gilgamesh.

Dag 23: Hur man räknar med kilskrift. 60 som bas. Rita och skriv om kilskrift!

Dag 24: Gör klart planscherna!

Perioden bearbetar följande centrala innehåll

Ur En väg till frihet

Geografi

  • Jordens naturresurser, till exempel vatten, odlingsmark, skogar och fossila bränslen. Var på jorden olika resurser finns och vad de används till. Vattnets betydelse, dess fördelning och kretslopp, i årskurs 5 läggs fokus ligger på Norden och dess olika naturresurser och de geografiska förutsättningarna.

  • I historieundervisning rita kartor över Indien, Egypten, Arabiska halvön, Irak, Iran, Grekland.

  • Indien, Persien och Mesopotamien, kulturhistoriskt landskap och klimat i dessa delar av Asien.

 Religion

  • Brahamism, Hinduism och Buddhism, Buddhas biografi.

  • Zoroastriska tron med utgångspunkt i myten om Zarathustra.

  • Gilgamesheposet med efterföljande samtal om vad som är viktigt i livet och vad det är att vara en bra kamrat, och vad det innebär att göra gott som människa.

  • Centrala tankegångar bakom ritualer, levnadsregler och heliga platser i samband med historieundervisningen om Indien, Persien, Mesopotamien, Egypten, Grekland.

Historia

  • Berättelser om det antika Indien, Persien, Mesopotamien och Egypten, och naturresursernas förutsättning för ett samhällsbygge.

  • Uppfinningar som tegelstenen, kanalbygge och olika jordbruksredskap.

  • Arbetsfördelning i antiken och kvinnor och barns situation.

  • Tidig statsförvaltning i Mesopotamien och Egypten och betydelsen av ett skriftspråk.

övningsmoment

Skriva, rita, måla. Jämföra och resonera om religioner och människors livsvillkor. Läsförståelse och komposition (av en plansch).

Eleven prövas mot följande kunskapskrav

Ur Lgr11

Kunskapskrav för betyget A.

Geografi

Eleven har mycket goda kunskaper om natur- och kulturlandskap och visar det genom att föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om processer som formar och förändrar jordytan, samt vilka konsekvenser det kan få för människor och natur. I resonemangen beskriver eleven komplexa samband mellan natur- och kulturlandskap,

Religionskunskap

Eleven har mycket goda kunskaper om några heliga platser eller rum, ritualer och levnadsregler som hör till världsreligionerna och visar det genom att föra välutvecklade resonemang om likheter och skillnader mellan några religioner. Eleven visar även på enkla samband mellan konkreta religiösa uttryck och centrala tankegångar inom världsreligionerna

Historia

Eleven har mycket goda kunskaper om historiska förhållanden, skeenden och gestalter under olika tidsperioder. Eleven visar det genom att föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om orsaker till och konsekvenser av samhällsförändringar och människors levnadsvillkor och handlingar.

Lägga en grund för:

I studier av historiska förhållanden, skeenden och gestalter såväl som vid användning av källor och i resonemang om hur historia används kan eleven använda historiska begrepp på ett väl fungerande sätt.

Hur prövas eleven mot kunskapskraven

Provskrivning och redovisning i periodhäfte och genom en plansch. Dokumentation av diskussioner och grupparbeten.