Bilder: Anna Ljungkvist.
Kulturepokerna: Indien, Persien, Mesopotamien, Egypten, 4 veckor
Årskurs: 5
Ämnen: Bild, SO
Periodlängd: 4 veckor
Författad av: Johan Almsén
planering
Vecka 1 - Indien
Måndag: Berätta om Manu och fisken. Gå igenom Indiens geografi, språk, befolkning, mat och kläder. Kort om kastsystemet.
Tisdag: Rita Manu och fisken. Berätta om Induskulturen. Grunddragen i hinduism (skapelseberättelser, heliga skrifter, gudar, karma, reinkarnation). Gå igenom de centrala gudarna Vishnu, Brahma och Shiva.
Onsdag: Berätta om Siddharta Gautama och Buddha. Rita lotusblomman på stort växtpapper. Rita gårdagens tre gudar på varsitt A5.
Torsdag: Skriv och rita om Buddha.
Vecka 2 - Indien/Persien
Måndag: Rita karta över Indien. Inled Persien: Berätta om Ahura Mazda och Ahriman (skapelseberättelse).
Tisdag: Rita karta över persiska riket.
Onsdag: Rita Ahura Mazda och Ahriman, samt skriv kort om dem. Berätta om Zarathustra.
Torsdag: Skriv Zarathustras ord ur Gathaverserna. Berätta om Irans historia och gamla kultur.
Vecka 3 - Mesopotamien/Egypten
Måndag: Berätta om världens och människans skapelse. I grupp: diskutera likheter mellan andra mytologier som vi har gått igenom.
Tisdag: Berätta ur eposet om Gilgamesh, samt Mesopotamiens kultur. Rita ziqqurat.
Onsdag: Skriv kort om och rita karta över Mesopotamien.
Torsdag: Rita kilskrift från Mesopotamien. Berätta om Egyptens geografi.
Fredag: Rita Egyptens karta. Berätta skapelsen, lyft fram några viktiga gudar.
Vecka 4 - Egypten
Måndag: Berätta om fler gudar, samt om mumier. Rita Horus öga.
Tisdag: Berätta om faraoner och statsskick. Rita Isis.
Onsdag: Skriv gudarnas ”släktträd”. Berätta om det vanliga folket. Rita Tutankhamon.
Torsdag: Berätta om pyramiderna och sfinxen. Rita pyramiderna och sfinxen.
Fredag: Berätta om hieroglyfer och Rosettastenen. Rita en kartouche med sitt namn i hieroglyfer.
Perioden bearbetar följande centrala innehåll
Ur En väg till frihet
Bild
Teckning med kritor och färgpennor, framställning av berättande och informativa bilder. Illustrationer till texter i arbetshäftet. Illustrationer i samband med undervisningen i historia och religion, indisk, persisk, egyptisk och grekisk antik konst, skulptur och arkitektur. Modellering, t.ex. lerplattor med kilskrift i samband med historiaperioden. Samtala och jämföra bilder ut antikens konst och kultur.
SO
I historieundervisning rita kartor över Indien, Egypten, Arabiska halvön, Irak, Iran, Grekland. Indien, Persien och Mesopotamien, kulturhistoriskt landskap och klimat i dessa delar av Asien. Berättelser om det antika Indien, Persien, Mesopotamien och Egypten, och naturresursernas förutsättning för ett samhällsbygge. Samtal kring kastsystemet, dess uppkomst och betydelse i dag.
Eleven prövas mot följande kunskapskrav
Ur Lgr11
Kunskapskrav för betyget E.
Bild
Eleven kan framställa några olika typer av berättande och informativa bilder som kommunicerar erfarenheter, åsikter och upplevelser med ett enkelt bildspråk och delvis genomarbetade uttrycksformer så att budskapet framgår. I arbetet kan eleven använda några olika tekniker, verktyg och material på ett i huvudsak fungerande sätt för att skapa olika uttryck. Dessutom kombinerar eleven några olika bildelement på ett i huvudsak fungerande sätt.
SO
Eleven har grundläggande kunskaper om natur- och kulturlandskap och visar det genom att föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om processer som formar och förändrar jordytan, samt vilka konsekvenser det kan få för människor och natur. I resonemangen beskriver eleven enkla samband mellan natur- och kulturlandskap, naturresurser och hur befolkningen är fördelad. Eleven kan även använda geografiska begrepp på ett i huvudsak fungerande sätt. Dessutom för eleven resonemang om orsaker till och konsekvenser av ojämlika levnadsvillkor i världen och ger då enkla och till viss del underbyggda förslag på hur människors levnadsvillkor kan förbättras. Eleven har grundläggande kunskaper om historiska förhållanden, skeenden och gestalter under olika tidsperioder. Eleven visar det genom att föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om orsaker till och konsekvenser av samhällsförändringar och människors levnadsvillkor och handlingar. Eleven kan undersöka utvecklingslinjer inom kulturmöten, migration, politik och levnadsvillkor och beskriver då enkla samband mellan olika tidsperioder. Eleven visar också hur någon av utvecklingslinjerna har påverkat vår samtid, och motiverar sitt resonemang med enkla och till viss del underbyggda hänvisningar till det förflutna. Eleven kan tolka och visa på spår av historien i vår tid och föra enkla resonemang om varför det finns likheter och skillnader i olika framställningar av historiska händelser, personer och tidsperioder. Eleven har grundläggande kunskaper om olika samhällsstrukturer.
Hur prövas eleven mot kunskapskraven
Eleven ska rita bilder från samtliga kulturer, i A5-storlek, skriva fakta i punktform om de olika kulturerna samt delta i gruppsamtal kring desamma och diskutera likheter och skillnader dem emellan, samt vilka kulturella och fysiska spår vi kan se än i dag.