Bilder: Anna Ljungkvist.

Kulturepokerna: Indien, Persien, Mesopotamien, Egypten, 4 veckor

Årskurs: 5
Ämnen: Bild, religionskunskap, SO, svenska
Periodlängd: 4 veckor
Författad av: Aleksandra Janicic, Nina Langmann-Hagman

planering

Ordning : Indien, sedan Persiska riket(Mesopotamien, Babylonien) , sist Egypten.

V 1 - Indien: Berättelsen om Manu. Berättelsen om kungen Rama.  Det viktiga Indusdalen. Indiskt mytologi( Brahma, Vishnu, Shiva, Idra, Ganesha). Den heliga Ganga.  Heliga böcker.Tempel i Indien. Hinduism. Buddha och hans lära. 

V2 och V3 - Persiska rikets början. Odling och uppfinningar. De viktiga floder Tigris och Eufrat och landet mellan de två floder(Mesopotamien). De första städerna . Kanaler för bevattning. Berättelsen om Gilmamech. Babylons byggnadsverk och samhälle. Zarathustra och hans lära. Perserna som krigare. Persisk mytologi. Korta texter ur zend Avesta. Kilskrift.

V4 - Det Gamla Egypten. Bönder och jordbruk.Nilens översvämningar. Hur bodde vanlig folk, mat dryck, sysselsättning, kläder,smycken och deras uppfinningar. Tidslinje och viktiga personer som kungar och faraoner. De stora pyramiderna och deras skatter. Hieroglyfer. Legender om egyptiska gudarna. Mytologi. Balsamering.

Kartritning : Karta över Indien, Indusdalen. Karta över Persiska riket. Karta över Gamla Egypten.

Bilder att rita:  (papyrus, ibisfåglar), Tutanchamons mask, hieroglyfer, skrivare,Horusögat, Ahura Mazda.

Måla (varje vecka en bild))Persiska trädgårdar, Pyramider, Ahura Mazda, Lotusblomman.

Perioden bearbetar följande centrala innehåll

Ur En väg till frihet

  • Buddhas biografi. Den zoroastriska tron utifrån myten om Zarathustra. Gilgamesheposet med efterföljande samtal om vad är viktig i livet, vad är det att vara en bra kamrat, och vad det innebär att göra gott som människa.

  • Centrala tankegångar bakom de ritualer, religiöst motiverade levnadsregler och heliga platser och rum inom kristendomen, judendomen, hinduismen och buddhismen.

  • Hur man använder ordböcker och andra hjälpmedel för stavning och ordförståelse.

  • Muntligt berättande om hinduisk,buddhistisk och egyptisk mytologi och gudavärld.

  • Kilskrift, hieroglyfer. Samtal om språk uppkomst, betydelse och utveckling.

  • Övningar att skriva faktatexter utifrån utflykter, museibesök och berättande beskrivningar.

  • Berättelser om det antika Indien, Persien, Mesopotamien och Egypten, och hur naturresurserna skapat förutsättningar för ett samhällsbygge.

  • Uppfinningar som tegelstenen, kanalbygge och olika jordbruksredskap. Arbetsfördelning i antiken och kvinnor och barns situation.

  • Tidig stadsförvaltning i Mesopotamien och Egypten och betydelsen av ett skriftspråk.

  • Rita kartor över Indien, Egypten, Arabiska halvön, Irak , Iran.

  • Indien, Persien och Mesopotamien, kulturhistoriskt landskap och klimat i dessa delar av Asien.

  • Jordens naturresurser, till exempel vatten, odlingsmark.

  • Akvarellmålning med med motiv från morgon periodernas undervisningsteman: natur, kultur, växtliv, geografi i syftet att kvalitativt fördjupa respektive ämnen. Målnings uppgifter för att uttrycka stämningar och känslor, både blöt och torr akvarell.

Eleven prövas mot följande kunskapskrav

Ur Lgr11

Kunskapskrav för betyget A.

Bild

Eleven kan framställa några olika typer av berättande och informativa bilder som kommunicerar erfarenheter, åsikter och upplevelser med ett enkelt bildspråk och delvis genomarbetade uttrycksformer så att budskapet framgår. I arbetet kan eleven använda några olika tekniker, verktyg och material på ett i huvudsak fungerande sätt för att skapa olika uttryck. Dessutom kombinerar eleven några olika bildelement på ett i huvudsak fungerande sätt.

SO

Eleven har grundläggande kunskaper om natur- och kulturlandskap och visar det genom att föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om processer som formar och förändrar jordytan, samt vilka konsekvenser det kan få för människor och natur. I resonemangen beskriver eleven enkla samband mellan natur- och kulturlandskap, naturresurser och hur befolkningen är fördelad. Eleven kan även använda geografiska begrepp på ett i huvudsak fungerande sätt.  Dessutom för eleven resonemang om orsaker till och konsekvenser av ojämlika levnadsvillkor i världen och ger då enkla och till viss del underbyggda förslag på hur människors levnadsvillkor kan förbättras. Eleven har grundläggande kunskaper om historiska förhållanden, skeenden och gestalter under olika tidsperioder. Eleven visar det genom att föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om orsaker till och konsekvenser av samhällsförändringar och människors levnadsvillkor och handlingar. Eleven kan undersöka utvecklingslinjer inom kulturmöten, migration, politik och levnadsvillkor och beskriver då enkla samband mellan olika tidsperioder. Eleven visar också hur någon av utvecklingslinjerna har påverkat vår samtid, och motiverar sitt resonemang med enkla och till viss del underbyggda hänvisningar till det förflutna. Eleven kan tolka och visa på spår av historien i vår tid och föra enkla resonemang om varför det finns likheter och skillnader i olika framställningar av historiska händelser, personer och tidsperioder. Eleven har grundläggande kunskaper om olika samhällsstrukturer.

Hur prövas eleven mot kunskapskraven

Prov, periodhäfte, uppgifter, muntligt deltagande.