Bilder: Anna Ljungkvist.

Kulturepokerna: Skrivprojekt Egypten

Årskurs: 5
Ämnen: Svenska
Periodlängd: 2 veckor
Författad av: Linda Hjortborg

planering

Dag 1:  Inledning i helklass. Vad vet vi om antikens Egypten? Vad tror vi och behöver finna svar på? Varje grupp skriver lappar och lämnar in till läraren. Varje grupp gör ett VÖL- diagram. Gemensam genomgång.

Dag 2: Arbetet i grupperna startas upp, klassen delas in grupper kring givna teman som hör till det antika Egypten; mytologi, statsskick, kultur, mat, byggnader etc. Eleverna samlar frågor som de vill ta reda på. Söker därefter i böcker eller på internet. Granska informationen källkritiskt. 

Dag 3: Varje elev gör en disposition för sin text. Börjar skriva. Mot lektionens slut samlas man i grupperna och ger respons på texterna.

Dag 4: Varje elev fortsätter att skriva. Mot slutet återsamling och respons.

Dag 5: Gruppen samlar viktiga ämnesbegrepp.Redigera sen de egna texterna så de får med ämnesbegreppen. 

Dag 6: Målningsöving - Pyramid

Dag 7: Ny genomläsning!. Texterna redigeras sista gången

Dag 8: Texterna kopierad till samtliga i gruppen till gemensamt häfte. VÖL-diagrammet fylls i: Vad nytt har grupppen lärt sig.

Dag 9: Läsninga va allas texter. Rita. Bilder att rita: gravkammare, Horusöga, Gudar (Isis, Osiris, Anubis, : Thot)

Perioden bearbetar följande centrala innehåll

Ur En väg till frihet

  • Olika sätt att bearbeta egna texter till innehåll och form. Hur man ger och tar emot respons på texter.

  • Handstil samt att skriva, disponera och redigera texter för hand och med hjälp av dator.

  • Språkets struktur med meningsbyggnad, huvudsatser, bisatser, stavningsregler, skiljetecken, ords böjningsformer och ordklasser. Textuppbyggnad med hjälp av sambandsord.

  • Hur man använder ordböcker och andra hjälpmedel för stavning och ordförståelse.

övningsmoment

Öva textdisposition. Ämnesbegrepp. Öva på att ge responsarbete på texter genom att titta på: Struktur (uppbyggnad, sambandsord, styckeindelning).

Eleven prövas mot följande kunskapskrav

Ur Lgr11

Svenska

Eleven kan söka, välja ut och sammanställa information från ett avgränsat urval av källor och för då väl utvecklade resonemang om informationens användbarhet. Sammanställningarna innehåller väl utvecklade beskrivningar, egna formuleringar och god användning av ämnesspecifika ord och begrepp.

Dessutom kan eleven ge väl underbyggda omdömen om texters innehåll och utifrån respons bearbeta texter mot ökad tydlighet och kvalitet på ett väl fungerande sätt.

Hur prövas eleven mot kunskapskraven

Elevtexter och inlämning av elevernas VÖL-diagram och responsscheman.