Bilder: Anna Ljungkvist.

Matematik 5 veckor + löp, åk 6

Årskurs: 6
Ämnen: Matematik
Periodlängd: 5 veckor plus löptimmar
Författad av: Anna Ljungkvist

planering

Vecka 1

  • Mp. Repetition av geometriska kroppar. Hörn, sida och begränsningsyta. Rita vad jag säger. Rita – en spindel är 2X2 centimeter. Rita den i skala 3.1. En tiger är 1,5 meter lång och 1 meter hög. Rita den i skala 1:10.

  • Löp – fruktsallad med geometriska begrepp.

  • MP – Jobba med diagnosen 2-2 använd boken. Genomgång tillsammans!

  • Läxa 6.

  • MP jobba med utmaningen sida 77. Ca 20 minuter. Redovisa sedan i grupp. Välja fortsätta med grön (78-81)eller röd kurs (82-85).

  • MP Välja fortsätta med grön (78-81)eller röd kurs (82-85).

  • MP jobba med något Extra (86-88).

  • Sammanfattning: Något extra.

Vecka 2

  • MP Arbeta enskilt med repetition (89-92) Ok med musik i lurar. Öva på att arbeta självständigt. (Papper med mattebegrepp delas ut).

  • Löp – Genomgång av läxan: Att fylla i en tabell med  “Mina media-och läsvanor”.

  • MP Arbeta enskilt med repetition (89-92) Ok med musik i lurar. Öva på att arbeta självständigt.

  • Prov i olika begrepp som vi gått igenom under hösten!

  • MP – Introduktion av Algebra och samband.

  • MP – Algebra och samband.

  • MP – Algebra och samband.

Vecka 3

  • Löp Genomgång av läxan, rita tabeller.

  • Löp. Överföra tabellerna till olika diagram, göra snyggt, hänga upp, bestämma utmaning “Räkna hemma”. läxa 7 och 8.

  • Löp – Algebra och samband.

  • Löp – Algebra och samband. Läxa 9.

Vecka 4

  • MP – Aktivitet (104). Mönster och samband. (105).

  • Löp – Mönster och samband. (105). Tändsticksaktivitet (108).

  • MP – (109-11).

  • Löp – Aktivitet (112). Läxa 10.

  • MP – Potenser (113-114).

  • MP – Binära talsystem.

  • MP – lösa problem, två-och-två.

  • Genomgång av “media-och läsvanor” på gruppnivå. Rita tabell och graf.

Vecka 5

  • MP - Diagnos 3, arbeta enskilt.

  • Löp – Utmaningen (121) tillsammans i grupp.

  • MP Genomgång diagnos Välj spår grönkurs (122) eller rödkurs (129).

  • Löp - grönkurs (122) eller rödkurs (129). Läxa 11.

  • MP - grönkurs (122) eller rödkurs (129).

  • MP Sammanfattning och återblick. Vad var svårt under terminen?

  • Genomgång av viktiga begrepp och formler: geometri, vikt/volym, algebra.

Perioden bearbetar följande centrala innehåll

Ur En väg till frihet

Algebra

  • Obekanta tal och deras egenskaper samt situationer där det finns behov av att beteckna ett obekant tal med en symbol.

  • Enkla algebraiska uttryck och ekvationer i situationer som är relevanta för eleven.

  • Metoder för enkel ekvationslösning.

  • Hur mönster i talföljder och geometriska mönster kan konstrueras, beskrivas och uttryckas.

Sannolikhet och statistik

  • Sannolikhet, chans och risk grundat på observationer, experiment eller statistiskt material från vardagliga situationer. Jämförelser av sannolikheten vid olika slumpmässiga försök.

  • Enkel kombinatorik i konkreta situationer.

  • Tabeller och diagram för att beskriva resultat från undersökningar. Tolkning av data i tabeller och diagram.

  • Lägesmåtten medelvärde, typvärde och median samt hur de kan användas i statistiska undersökningar.

Samband och förändring

  • Proportionalitet och procent samt deras samband.

  • Grafer för att uttrycka olika typer av proportionella samband vid enkla undersökningar.

  • Koordinatsystem och strategier för gradering av koordinataxlar.

Problemlösning

  • Strategier för matematisk problemlösning i vardagliga situationer.

  • Matematisk formulering av frågeställningar utifrån vardagliga situationer.

övningsmoment

Resonera kring matematiska begrepp. Pröva och ompröva olika lösningar. Välja rätt strategier för problemlösning. Redovisa lösningar korrekt. Konstruera geometriska kroppar och grafer. Överför information till tabellform. Slå i facit och “räkna baklänges”. Använda miniräknare. Konstruera olika matematiska kroppar, ex lyktor.

Eleven prövas mot följande kunskapskrav

Ur Lgr11

Eleven kan lösa enkla problem i elevnära situationer på ett väl fungerande sätt genom att välja och Eleven kan lösa enkla problem i elevnära situationer på ett väl fungerande sätt genom att välja och använda strategier och metoder med god anpassning till problemets karaktär. Eleven beskriver tillvägagångssätt på ett väl fungerande sätt och för välutvecklade och väl underbyggda resonemang om resultatens rimlighet i förhållande till problemsituationen samt kan ge förslag på alternativa tillvägagångssätt.

Eleven har mycket goda kunskaper om matematiska begrepp och visar det genom att använda dem i nya sammanhang på ett väl fungerande sätt. Eleven kan även beskriva olika begrepp med hjälp av matematiska uttrycksformer på ett väl fungerande sätt. I beskrivningarna kan eleven växla mellan olika uttrycksformer samt föra välutveckladeresonemang kring hur begreppen relaterar till varandra.

Eleven kan välja och använda ändamålsenliga och effektiva matematiska metoder med god anpassning till sammanhanget för att göra enkla beräkningar och lösa enkla rutinuppgifter inom aritmetik, algebra, geometri, sannolikhet, statistik samt samband och förändring med mycket gott resultat.

Eleven kan redogöra för och samtala om tillvägagångssätt på ett ändamålsenligt och effektivt sätt och använder då bilder, symboler, tabeller, grafer och andra matematiska uttrycksformer med god anpassning till sammanhanget. I redovisningar och samtal kan eleven föra och följa matematiska resonemang genom att ställa frågor och framföra och bemöta matematiska argument på ett sätt som för resonemangen framåt och fördjupar eller breddar dem.

Hur prövas eleven mot kunskapskraven

Skriva formelsamlingar, lämna in läxor, diagnos, prov.