Matematik, åk 5
Årskurs: 5
Ämnen: Matematik
Antal lektioner: Årsplanering
Författad av: Aleksandra Janicic
planering
Höstterminen
V34 till V 38 ( läxor varje vecka)
Tid och räknesätt
Uppskatta , jämföra och mäta tider
Dygn, timmar, minuter, sekunder
Analog,digitaltid
Almanacka och datum.
Träna på att välja tidsenheter, göra enhetsbyten och beräkningar.
Använda strategier vid problemlösning.
Multiplikation med 10,100 och 1000
Diagnos
V39 - V 43 (läxor varje vecka)
Bråk .En hel.Delar av en hel.
Bråktal och procent
Jämföra olika delar av olika hel
Bråktal och decimaltal
Samband mellan bråk, decimal och procent
Bråkform , blandad form
Överslag och avrundning av decimaltal(två decimaler, en decimal, heltal)
Problemlösningar med bråk
Diagnos
V 45 - 51 ( läxor varje vecka, utom v51)
Procent betyder hundradel
Samband bråk och procent
Delar av bråk och procent
Förkorta bråk,förlänga bråk
Beräkna 10%, 20%,... av det hela
Beräkna nya värden efter höjningar och sänkningar (reapriser)
Handla inför julen, träna på addition(reklamer, tidningar)
Diagnos
V2 - V8 (läxor varje vecka, miniräknare ibland kan användas)
Decimaltal i utvecklad form
Stroleksordna decimaltal. Jämföra decimaltal
Addera decimaltal/enkla steg
Subtrahera decimaltal/enkla steg
Decimaltal på tallinjen öva
Bråktal med samma värde
Samband bråk och procent
Multiplikation med store tal
Dividera med store tal
Dividera decimaltal med 10, 100, 100
Multiplicera decimaltal med 10, 100, 1000
Problemlösningar och utmaningar
Diagnos
V10 - V14( läxor varje vecka, kortlek, kulor, tärningar...)
Sannolikheter/utfall
Möjliga utfall och beräkna sannolikheter
P= sannolikhet, öva
Rita bilder av bråktal och procent och koppla till sannolikheten
Addera enkla bråk och sannolikheter
Samband bråk, decimaltal,procent, sannolikhet
Skriva bråktal i decimalform och procent
Decimaltal med tre decimaler
Problemlösningar och utmaningar
Öva på sannolikheten med blandade uppgifter
V 16 - V 24
Medelvärde och dela lika
Beräkna enkla medelvärdet
Diagram( stapeldiagram, cirkeldiagram)
Frekvenstabell och diagram
Öva på frekvenstabell och diagram
Se medelvärdet i diagram
Tallinjen och medelvärdet( vilket tal ligger mitt emellan)
Beräkna medelvärdet av ett tal
Göra enkla beräkningar i decimalform
Öva på enkla beräkningar i decimalform
Problemlösningar och utmaningar
Diagnos
Spel “Sänka skepp” på cm - rutat papper
Kartor och skalor( rita enkla kartor ) cm- rutat papper
Rita skolgården
Rita olika ritningar i olika skalor
Öva skalan
Temperatur och negativa tal på tallinjen
Positiva och negativa tal
Öva på att addera positiva och negativa tal
Temperaturen( när den stiger eller sjunker) Beräkna differensen/ vilka tal ligger mitt emellan.
Linjediagram och temperatur
Rita med koordinaterna
Koordinatsystem /axlar
X- axel och Y- axel
Problemlösningar /utmaningar
Repetition/ olika uppgifter
Perioden bearbetar följande centrala innehåll
Ur En väg till frihet
Rationella tal och deras egenskaper. Primtal, delbarhetsregler för 2, 3, 4, 5, 6, 8 och 9.
På en tallinje placera ut tal i bråk- och decimalform.
Positionssystemet för tal i decimalform.
Det binära talsystemet och talsystem som använts i några kulturer genom historien, till exempel den babyloniska med basen 60 i samband med undervisningen om kulturepokerna.
Tal i bråk- och decimalform och deras användning i vardagliga situationen.
Decimalform via bråk med nämnare 10 och 100.
Storleksordna och jämföra decimaltal med en eller två decimaler.
Jämförelse, uppskattning och mätning av längd, area, volym, massa, tid och vinkel med vanliga måttenheter. Mätningar med användning av nutida och äldre metoder.
Uppskattning, huvudräkning, skriftlig huvudräkning samt räkning med algoritmer och den för situationen mest passande metoden väljs.
Kort division där kvoten kan vara med decimaler.
Utveckla prioriteringsreglerna genom praktiska problem.
Metoder för enkel ekvationslösning. Begreppet ekvation introduceras senare, men med hjälp av bilder arbetar eleven med enkla ekvationer t.ex. genom att gå igenom obekanta tal och deras egenskaper samt situationer där det finns behov av att beteckna ett obekant tal med en symbol.Enkla algebraiska uttryck och ekvationer i situationer som är relevanta för eleven.
Eleverna får göra aritmetiska upptäckter och bevisa deras allmängiltighet genom att införa ”n” som representant för vilket naturligt tal som helst. Hur mönster i talföljder och geometriska mönster kan konstrueras, beskrivas och uttryckas.
Frihandsgeometri, från formteckningen till de grundläggande geometriska figurerna och begreppen.
Genom pappersvikning, enklare modellbyggande och modellering undersöks de tredimensionella kropparnas egenskaper, t.ex. pyramider skapas och utforskas i samband med den egyptiska kulturepoken.
Skalan och dess användning i vardagliga situationer. Begreppet skala tas upp bl.a. i samband med kartritning.
Eleven prövas mot följande kunskapskrav
Ur Lgr11
Motsvarande betyget E:
Eleven kan lösa enkla problem i elevnära situationer på ett i huvudsak fungerande sätt genom att välja och använda strategier och metoder med viss anpassning till problemets karaktär. Eleven beskriver tillvägagångssätt på ett i huvudsak fungerande sätt och för enkla och till viss del underbyggda resonemang om resultatens rimlighet i förhållande till problemsituationen samt kan bidra till att ge något förslag på alternativt tillvägagångssätt.
Eleven har grundläggande kunskaper om matematiska begrepp och visar det genom att använda dem i välkända sammanhang på ett i huvudsak fungerande sätt. I beskrivningarna kan eleven växla mellan olika uttrycksformer samt föra enkla resonemang kring hur begreppen relaterar till varandra.
Eleven kan välja och använda i huvudsakfungerande matematiska metoder med viss anpassning till sammanhanget för att göra enkla beräkningar och lösa enkla rutinuppgifter inom aritmetik, algebra, geometri, sannolikhet, statistik samt samband och förändring med tillfredsställande resultat.
Hur prövas eleven mot kunskapskraven
Skriva/räkna i både period och räknehäfte. Diagnos eller prov efter varje kapitel.