Bilder: Anna Ljungkvist.
Medeltiden, åk 6
Årskurs: 6
Ämnen: Historia
Periodlängd: 3 veckor plus löptimmar
Författad av: Anna Ljungkvist
planering
Dag 1 – Introduktion, genomgång av begreppet medeltid, folkvandringen och Västroms fall.
Dag 2 – Medeltidens bönder, så levde vanligt folk, jordbruket förbättras, klimatet varmare och befolkningen växer.
Dag 3 – Feodalismen med svaga kungar, starka feodalherrar, riddare.
Dag 4 – Kyrkan och klostren.
Dag 5 – Islams utbredning, Osmanska riket.
Dag 6 – Kristna mot muslimer, Karl den stora, korstågen.
Dag 7 - Kulturutbyte, handel, pesten sprids.
Dag 8 – Svensk medeltid, Birger Jarl och grundandet av Stockholm.
Dag 9 – Stockholm och den medeltida staden, skråväsendet.
Dag 10 – Besök, museum.
Dag 11 - Genomgång av museibesöket i grupp.
Dag 12 – Kalmarunionen och Drottning Margareta.
Dag 13 – genomgång av perioden, arbeta gemensamt fram frågor till provet.
Dag 14 – Provskrivning.
Dag 15 - Göra klart.
Berättelser under perioden: Tristan och Isolde, Den heliga Birgitta.
Perioden bearbetar följande centrala innehåll
Ur En väg till frihet
Västroms fall och folkvandringstiden.
Medeltiden, feodalsamhället, Frankrike, Karl den store.
Hantverk och skråväsendet, kloster och borgar, vardagsliv och familj.
Medeltiden i Sverige, grundandet av Stockholm, Birger Jarl och hans söner, nya handelsvägar, Kalmarunionen, Drottning Margareta, Hansa tiden, den helga Birgitta.
Utvecklingen kring en medeltida Östersjöstad, ex Stockholm, Visby och handelns betydelse och utveckling i Östersjön till våra dagar. En översyn över tidsbegreppen vikingatiden, medeltiden, stormaktstiden och frihetstiden.
Folkökningen med exempel på hur en stad har utvecklats och hur människor förflyttat sig inom landet.
Kristendomen befästs i Norden, protestantiska och katolska kyrkorum, i samband med detta nämns reformationen och dess konsekvenser för Sverige och övriga Europa.
Vad begreppen förändring, likheter och skillnader, kronologi, orsak och konsekvens, källor och tolkning betyder och hur de används i historiska sammanhang.
Utvecklingen i Afrika, söder och norr om Sahara, från 600-talet, via korstågen och medeltid, till Östroms fall och instiftandet av det Osmanska riket.
Korstågen.
övningsmoment
Sammanfatta och diskutera föreläsningar .
Sammanfatta och referera till texter.
Öva att titta på bilder, analysera, arbeta med förlagor.
Sjunga medeltida ballader och dansa.
Resonera kring människors vardagssituation då och nu.
Eleven prövas mot följande kunskapskrav
Ur Lgr11
Eleven har mycket goda kunskaper om historiska förhållanden, skeenden och gestalter under olika tidsperioder. Eleven visar det genom att föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om orsaker till och konsekvenser av samhällsförändringar och människors levnadsvillkor och handlingar. Eleven kan undersöka utvecklingslinjer inom kulturmöten, migration, politik och levnadsvillkor och beskriver då komplexa samband mellan olika tidsperioder. Eleven visar också hur någon av utvecklingslinjerna har påverkat vår samtid, och motiverar sitt resonemang med välutvecklade och väl underbyggda hänvisningar till det förflutna. Eleven kan använda historiskt källmaterial för att dra enkla slutsatser om människors levnadsvillkor, och för då välutvecklade resonemang om källornas användbarhet.
Eleven kan tolka och visa på spår av historien i vår tid och föra välutvecklade och nyanserade resonemang om varför det finns likheter och skillnader i olika framställningar av historiska händelser, personer och tidsperioder. I studier av historiska förhållanden, skeenden och gestalter såväl som vid användning av källor och i resonemang om hur historia används kan eleven använda historiska begrepp på ett väl fungerande sätt.
Hur prövas eleven mot kunskapskraven
Redovisning i periodhäfte text, bild, eget forskande.
Samtal och diskussioner.
Skriftligt prov.