Bilder: Anna Ljungkvist och Jessica Thorell.

Människan och djuren, åk 4

Årskurs: 4
Ämnen: Biologi
Periodlängd: 4 veckor
Författad av: Johan Almsén

planering

Huvudsaklig metod: Individuellt arbete med periodhäfte. Bilder på djur ritas av från tavlan, faktatexter skrivs av eleverna själva efter gemensam genomgång och enkel tankekarta.

Vecka 1: introduktion av perioden, reflektion kring människan som egen varelse, även i jämförelse med övriga djur. Genomgång av några havslevande djur.

Vecka 2: Genomgång av några landlevande djur, även fåglar.

Vecka 3: Genomgång av några landlevande djur. Avslutning på själva djurperioden.

Vecka 4: Grupp- och individuellt arbete. Eleverna väljer varsitt djur och läser om det. Klassen ritar gemensamt en djurpark och placerar sen in sina djur i rätt miljöer. Avslutning med att alla kort presenterar sitt valda djur.

Perioden bearbetar följande centrala innehåll

Ur En väg till frihet

Biologi

  • Zoologi, djuren i sina olika livsmiljöer.

  • Konstnärliga bearbetningar, skisser av djur.

  • Beskrivningar av djuren i förhållande till människan, hur vi ser ut, står och går.

  • Jämföra våra olika sinnen med djurens t.ex. hur långt ser en örn? På hur långt avstånd kan en järv känna lukten av kött? Osv. Övningar då eleverna får använda olika sinnen.

  • Jämföra huvudet, bålen och lemmarna hur de är placerade och dess funktion jämfört med olika djur. Jämföra djurs läten.

  • Samtal kring djurens specialisering och människans förmåga till anpassning i olika miljöer.

  • I samband med svenskundervisningen lära sig skriva faktatexter om djur.

Svenska

  • Skrivträning att skriva faktatext utifrån tankekartor och stolpar.

Bild

  • Illustrationer till texter i arbetshäftet av djur, deras livsmiljöer, spår, spillning etc. i samband med biologiundervisningen.

  • Akvarellmålning, t.ex. i samband med biologi- och geografiundervisningen, djur och natur, och mytologiska motiv i samband med undervisningen om den nordiska gudasagan.

övningsmoment

Planera och genomföra en kort muntlig presentation. 

Skriva faktatexter, samtala om och jämföra information. 

Genom bildämnet fånga olika djurs specifika karaktäristik.

Eleven prövas mot följande kunskapskrav

Ur Lgr11

Biologi

Eleven kan samtala om och diskutera enkla frågor som rör hälsa, naturbruk och ekologisk hållbarhet genom att ställa frågor och framföra och bemöta åsikter på ett sätt som för samtalen och diskussionerna framåt och fördjupar eller breddar dem. Eleven kan söka naturvetenskaplig information och använder då olika källor och för välutvecklade resonemang om informationens och källornas användbarhet. Eleven kan använda informationen i diskussioner och för att skapa texter och andra framställningar med god anpassning till sammanhanget.

Svenska

Eleven kan skriva olika slags texter med tydligt innehåll och väl fungerande struktur samt god språklig variation. I texterna använder eleven grundläggande regler för stavning, skiljetecken och språkriktighet med god säkerhet. Eleven kan söka, välja ut och sammanställa information från ett avgränsat urval av källor och för då välutvecklade resonemang om informationens användbarhet. Sammanställningarna innehåller välutvecklade beskrivningar, egna formuleringar och god användning av ämnesspecifika ord och begrepp. Genom att kombinera text med olika estetiska uttryck så att de samspelar på ett ändamålsenligt och effektivt sätt kan eleven förstärka och levandegöra sina texters budskap. 

Bild

Eleven kan framställa några olika typer av berättande och informativa bilder som kommunicerar erfarenheter, åsikter och upplevelser med ett välutvecklat bildspråk och väl genomarbetade uttrycksformer så att budskapet framgår. 

Hur prövas eleven mot kunskapskraven

Redovisning genom komplett periodhäfte, deltagande i samtal samt kort muntlig redovisning av eget djur.