Musik, åk 5
Årskurs: 5
Ämnen: Musik
Antal lektioner: Årsplanering
Författad av: Hanna Sleumer
planering
Höstterminen
Vecka 34
Introduktion flöjt. 4-stämmig flöjtspel introduceras.
Vecka 35
Vidare introduktion flöjter och notsystem, fördelning av flöjter.
Vecka 36
Spela Ronja Rövardotters Vargsången på flöjt. Även sång ingår.
Vecka 37
Introduktion olika ensemble instrument: piano, marimba, gitarr, kontrabas.
Spela lätta stycken i carrousel form.
Vecka 38
Mikaeli sagan berättas. Vi sjunger Sankt Mikael sånger, Tower of Strength, Sankt Mikael hjälte stark. Kanon ‘kom och smid’ ihop med Body Percussion och olika ensemble instrument.
Vecka 39
Dagens låt introduceras som ett intro till dagens lektion. Musik från Skottland & serien Outlander kopplas ihop. Vi sjunger temasången ‘Hemåt i storm’ och spelar ensemble instrument till.
Vecka 40
Fortsättning av olika sånger ihop med body percussion, kanon och instrumentspel. Mikaeli sånger och höstsånger. Hemåt i storm spelas och sjungs.
Vecka 41
Vi sjunger sånger/låtar vi hittills har spelat och sjungit samt upprepar body percussion övningen: C’est pas compliqué.
Vecka 42
Vi sjunger sånger/låtar vi hittills har spelat och sjungit samt upprepar body percussion övningen: C’est pas compliqué.
Vecka 43
Vi sjunger sånger/låtar vi hittills har spelat och sjungit samt upprepar body percussion övningen: C’est pas compliqué. Även introduktion 4-stämmig jul-stycke för flöjt inför perioden efter höstlovet - julavslutningen.
Vecka 44
Höstlov
Vecka 45
Fortsättning introduktionen av 4-stämmig flöjtmusik. Gruppen delas upp i sopran-gruppen och alt/tenor/bas-gruppen. Vi sjunger stämmorna innan vi börjar spela.
Vecka 46 - 51
Intensivt arbete med 4-stämmigt flöjtensemble inför julavslutningen. Vi sjunger även samma stycke unison och övar på texten och artikulering. Under lektionerna behandlas textens innehåll och olika ord förklaras. Bakgrundshistoria om hur sången utvecklades under flera århundraden. Dagens låt är olika framföranden av Det är en Ros utsprungen. (lyssna på olika körverk)
Vårterminen
Vecka 2 - 3
Bråk/decimal i musik: notläsning, taktarter behandlas på lektionen och sambandet mellan matematiken och musiken markeras. Improvisation med notlängd och taktart. Notbilden klappas eller spelas med trummor.
Vecka 3 - 5
Musik & Kulturepokerna: Grekland.
I perioden ingår: Grekiska instrument (instrumentkännedom), dans i två delar (kalamatianos), sång och ensemblespel. Vecka 5 kan eleverna dansa hela kalamatianos, spela till det och sjunga samtidigt refrängen. Spela ackord D + Em till sången på marimba och piano, ukulele och gitarr. Öva på taktarten ⅞. Räkna taktarten, klappa på knäna, spela på trummor, gå i ring, spela på olika instrument för att behärska ⅞ delar taktart. Mol och Dur introduceras.
Vecka 6 - 8
Musik & Kulturepokerna: Egypten
Hitta Egypten på kartan, hur reser vi dit? Miljö-synpunkt (tåg/båt) och bästa rutten över land.
Bilder på Egypten när vi tänker på Egypten som land.
De första musikinstrument som spelas även idag. (instrumentkunskap)
Sjunga Ah Ya Zane. Röstteknik och sjunga på arabiska.
Makam skalan behandlas. Sjunga skalan och improvisera på skalan. Även öva på mol/dur.
Egyptisk dans med inspiration av dansfilmer. Olika hållningar (poses) och rörelser. Bellydance.
Sjunga olika rytmer som passar Egyptisk musik med hjälp av ramsor:
Nu ska vi gå och
Trummor nu låter bombom.
Vecka 9
Sportlov
Vecka 10 - 14
Intensiv träning 4-stämmig flöjtstycke O Haupt Voll Blut und Wunden - Bach.
Bakgrundberättelse om sången, olika körverk ska lyssnas på.
Bakgrundberättelse om Johann Sebastian Bach. Tonsättarbiografi.
Vecka 15
Påsklov
Vecka 16
Genomgång kunskapskraven och mål i musik inför utvecklingssamtal och omdöme-skrivande.
Introduktion röstvård och rösten som instrument för olika vokala uttryck. Vi jobbar med kroppshållning, kropps uppvärmning och enkla warm-up övningar.
Vecka 17
Fortsättning röstvård och sångteknik: uppvärmning kroppen och rösten, köruppställning, dirigentens roll, att följa en dirigent. Improvisation med ledare (dirigent) och följare (kören). Eleverna får vara dirigent i sångimprovisation.
Vecka 18
Sångtekniker i olika sammanhang: belting, hög och låg struphuvud, klassisk, opera, tilt. Att anpassa sin sångteknik efter stil/genre.
Vecka 20 - 25
Intensivt arbete med 4-stämmig flöjt stycke inför sommaravslutning samt eventuellt ett annat instrumentalt stycke eller sång som kan framföras på sommaravslutningen. Eleverna återberättar i vecka 20 vad vi har gjort under läsåret. Vad kommer vi ihåg? Vad var svårt, vad var roligt? Vad vill vi ha mera av? Vecka 21 - 26 ägs enbart åt förberedelser inför sommaravslutningen på scenen och i stora salen.
Vecka 26
Genrep i stora salen och på lektionen görs olika musiklekar för att på ett lekfullt sätt avsluta det musikaliska läsåret. Musiklekar innebär: dansstopp, gissa intro, hela havet stormar, nynna låten med hörlurar på och gissa låten.
Perioden bearbetar följande centrala innehåll
Ur En väg till frihet
Vidareutveckla stämsång och tonbildning.
Flöjtensemble, utökad med alt-, tenor och basflöjt.
Instrumentalensemble, klassorkester.
Imitation och improvisation med röst och instrument, rytmer och toner.
Gehörsmusicerande efter musikaliska mönster, till exempel ackordföljder, basgångar, perioder och kompmodeller.
Eget komponerande av sånger och texter.
Musikframföranden.
Röstvård.
Rösten som instrument för olika vokala uttryck.
Melodiinstrument, bas och slagverk för melodi- och rytmspel eller för ackompanjemang.
Andra tonarter.
Befästa och utveckla notkunskap.
Vidareutveckla rytmövningar.
Musik tillsammans med bild, text och dans. Hur olika estetiska uttryck kan samspela.
Ord och begrepp som behövs för att kunna läsa, skriva och samtala om musicerande och om intryck samt upplevelser av musik.
Någon tonsättarbiografi.
Nordiska folksånger.
Sånger i anknytning till kulturepokerna.
Danser.
övningsmoment
Se under “Hur prövas eleven”.
Eleven prövas mot följande kunskapskrav
Ur Lgr11
Motsvarande betyget E:
Eleven kan delta i gemensam sång och följer då i någon mån rytm och tonhöjd. Eleven kan även spela delar av en enkel anpassad melodi-, bas- och slagverksstämma samt bidra till ackompanjemang på ett ackordinstrument med några ackord. Dessutom sjunger eller spelar eleven på något instrument i viss mån med tajming.
Eleven kan, utifrån egna musikaliska idéer, bidra till att skapa musik genom att med hjälp av röst, instrument eller digitala verktyg utgå från några enkla musikaliska mönster och former och pröva hur dessa kan bidra till en fungerande komposition.
Eleven kan föra enkla resonemang om eget och andras musicerande. Eleven kan även uttrycka sig på ett enkelt sätt om egna musikupplevelser samt beskriva och ge exempel på hur musik kan påverka människor. Dessutom kan eleven med viss säkerhet urskilja och ge exempel på musikaliska karaktärsdrag från olika genrer och kulturer samt med viss säkerhet ge exempel på instrument från olika instrumentgrupper.
Hur prövas eleven mot kunskapskraven
Eleven ska spela 4-stämmiga flöjtstycken, spela ukulele, gitarr, marimba, piano, kontrabas och trummor i ensemble i olika taktarter (4/4, 3/4, 4/8, ⅞) under t.ex. perioderna ‘Grekland, Egypten’ men även under andra tillfällen där vi spelar olika musikstycken. Eleven prövas i notkunskap genom att öva notlängd och taktarter samt att praktiskt tillämpa teorin i spelandet. Eleven lär sig olika danser Kalamatianos (Grekland) och Egyptisk dans och får tillfällen att framföra det i grupp för läraren. Eleverna spelar även Scarborough Fair på c-flöjt på scenen på påskavslutningen.