Musik, åk 6

Årskurs: 6
Ämnen: Musik
Antal lektioner: Årsplanering
Författad av: Hanna Sleumer

planering

Höstterminen

Vecka 34

  • Introduktion om Lykttåget samt upplägg förmedlas. Flöjtspel: 4-stämmig flöjtspel introduceras igen och flöjterna fördelas.

Vecka 35

  • Vidare fördelning av flöjter och provspel alla flöjter. Körsång startar med enkla uppvärmningssånger, att komma in i klassrummet och ta en ton och forma en harmoni övas. 

Vecka 36

  • Lykttågssångerna och häfte presenteras. Stämfördelning, hållning, andningsövningar och röstteknik.

Vecka 37

  • Två sånger repas in, uppvärmningslåtarna och rytmisk paus med bodypercussion.

Vecka 38

  • Mikaeli sagan berättas. Vi sjunger sånger från Sankt Mikael repertoaren. 

Vecka 39

  • Två nya sånger repas in till lykttåget. Två första upprepas i olika stämmor. Text rep.

Vecka 40

  • Textrepetition av 4 låtar. Kunna texten till 4 låtar utantill. Öva hemma om det behövs.

Vecka 41

  • Övning att sjunga en stämma och gå samtidigt. Övning av sång utan piano. Blunda och sjunga, att ta sitt ansvar i gruppen. Alla behövs i kören, men varför?

Vecka 42

  • 6 sånger övas nu med alla stämmor.

Vecka 43

  • 6 sånger övas nu med alla stämmor. Text utantill. Extra övning på morgonperioder samt övning med eurytmilärare att stå, gå och sjunga på scenen och gångvägen från lärarrummet till scenen. Hur går vi? Hur står vi? Vilken form? Hur håller man i sin lykta?

Vecka 44

  • Höstlov

Vecka 45

  • Övning på scenen och att gå från lärarrummet till scenen. Eurytmilärare är med. Även extra övning på morgonperioderna. 

Vecka 46 – 47

  • Intensivt arbete med lykttåget, såväl på morgonperioden som på musiklektionerna. Eleven kan sin stämma och texten utantill. Finslipning av stämmorna, att sjunga ut, röstteknik övas, andningsteknik. Hantera nervositet och att ta ansvar i kören. Även frasering tränas samt textbehandling. Vårdnadshavare får information om lykttågets tider och brandsäkerhet. 

Vecka 48 - 51

  • Intensivt arbete med 4-stämmigt flöjtensemble inför julavslutningen. Vi sjunger även samma stycke unison och övar på texten och artikulering. Under lektionerna behandlas textens innehåll och olika ord förklaras. Bakgrundshistoria om hur sången utvecklades under flera århundraden. Dagens låt är olika framföranden av Det är en Ros utsprungen. (vi lyssnar på olika körverk)

Vårterminen

Vecka 2 - 3

  • Bilda band. Vad ingår när vi spelar i grupp? Vi tränar att byta mellan 3 olika ackord, spela en melodislinga samt en baslinje eller trumkomp på följande instrument: marimba, piano, gitarr, ukulele. Baslinje övas på piano, gitarr, kontrabas. Melodislinga övas på piano, xylofon, marimba. 

Vecka 3 - 5

  • Musik & Kulturepokerna: Rom.

I perioden ingår: instrument som användes under Romarikets tid (instrumentkännedom), dans, sång och ensemblespel. Moll och Dur förklaras, notlängd, notläsning i moll- och durskala. Gehörsträning moll och dur och en enklare uppgift att genom improvisation skapa ett eget musikstycke. Eget komponerande är centralt under denna period.

Vecka 6 - 8

  • Rundgångslåtar med 3-4 ackord övas i banduppsättning populärmusik. Fördjupning i olika taktarter. Eleverna spelar ibland i karusell och byter instrument under lektionen eller så övas ett instrument under 2 lektioner. Därefter byts instrumentet så att så många instrument som möjligt prövas och tränas. 

Vecka 9 

  • Sportlov

Vecka 10 - 14

  • Intensiv träning 4-stämmig flöjtstycke O Haupt Voll Blut und Wunden - Bach.

Bakgrundberättelse om sången, olika körverk ska lyssnas på. 

Bakgrundberättelse om Johann Sebastian Bach. Tonsättarbiografi. 

  • Instrumentkunskap tränas i form av filmer på konserthuset.se och ett kompendium där bilder och ljud ska kopplas ihop. Vecka 14 avslutas perioden med ett prov om instrumentkunskap och instrumentfamiljer. Följande orkester-instrument ska kännas igen i musik samt i utseende:

    • Piano

    • Slagverk

    • Tuba

    • Trombon

    • Fagott

    • Klarinett

    • Obo

    • Flöjt

    • Valthorn

Vecka 15

  • Påsklov

Vecka 16

  • Genomgång kunskapskraven och mål i musik inför utvecklingssamtal och omdöme-skrivande.

Introduktion hörselvård, hälsosamma ljudnivåer och tinitus.

Vecka 17

  • Fortsättning presentation och arbetsblad om hörselvård och tinitus. 

Vecka 18 

  • Arbetsblad om musikens påverkan. Inlämning skriftligt på slutet av lektionen. 

Vecka 19

  • Tonsättarberättelse och skriftlig uppgift att skriva om en tonsättare. 

Vecka 20

  • Genomgång begreppslista ”musikaliska begrepp” och musiksymboler. Begreppen tränas med ett kortspel för att öva begrepp i klassrummet. Inlämning uppgift tonsättare. 

Vecka 21 - 25 

  • Intensivt arbete med 4-stämmig flöjt stycke inför sommaravslutning samt eventuellt ett annat instrumentalt stycke eller sång som kan framföras på sommaravslutningen. Eleverna återberättar i vecka 20 vad vi har gjort under läsåret. Vad kommer vi ihåg? Vad var svårt, vad var roligt? Vad vill vi ha mera av? Vecka 21 - 26 ägs enbart åt förberedelser inför sommaravslutningen på scenen och i stora salen. 

Vecka 26 

Genrep i stora salen och på lektionen görs olika musiklekar för att på ett lekfullt sätt avsluta det musikaliska läsåret. Musiklekar innebär: dansstopp, gissa intro, hela havet stormar, nynna låten med hörlurar på och gissa låten.

Perioden bearbetar följande centrala innehåll

Ur En väg till frihet

  • Intensivt körarbete med utvecklad stämsång, klassvis eller över klassgränserna.

  • Flöjtensemble, orkester.

  • Instrumentalensemble, gärna inkluderande trä- och bleckblåsinstrument.

  • Imitation och improvisation med röst och instrument, rytmer och toner.

  • Gehörsmusicerande efter musikaliska mönster.

  • Eget komponerande av sånger och texter, gärna i anknytning till dur och moll.

  • Musikframföranden.

  • Röst- och hörselvård vid musikaliska aktiviteter.

  • Hälsosamma ljudnivåer och olika typer av musikhörselskydd.

  • Rösten som instrument för olika vokala uttryck .

  • Ackord- och melodiinstrument, bas och slagverk för melodi- och rytmspel eller för ackompanjemang.

  • Rytm, klang och dynamik, tonhöjd, tempo, perioder, taktarter, vers och refräng som byggstenar för att komponera musik i olika genrer. 

  • Digitala verktyg för ljud- och musikskapande.

  • Musiksymboler, grafisk notation, noter och ackordbeteckningar.

  • Intervaller, gärna i samband med perioden i akustik.

  • Dur- och mollskalan i de vanligaste tonarterna.

  • Basklaven införs.

  • Fördjupade studier av taktarter.

  • Tonsättarberättelser.

  • Europeisk folkmusik, gärna på originalspråk.

  • Musik som anknyter till kulturepokerna.

  • Ljudets och musikens fysiska- tanke och känslomässiga påverkan på människan i olika sammanhang. Hur musik används för påverkan, rekreation och i olika rituella sammanhang.

  • Ord och begrepp som behövs för att kunna läsa, skriva och samtala om musicerande och om intryck samt upplevelser av musik.

  • Instrumentstudier med genomgång av orkestern och dess instrumentgrupper.

  • Gitarrspel, ackord.

  • Konstmusik, folkmusik och populärmusik från olika kulturer och deras musikaliska karaktärsdrag.

övningsmoment

Se under “Hur prövas eleven”

Eleven prövas mot följande kunskapskrav

Ur Lgr11

Motsvarande betyget E:

Eleven kan delta i gemensam sång och följer då i någon mån rytm och tonhöjd. Eleven kan även spela delar av en enkel anpassad melodi-, bas- och slagverksstämma samt bidra till ackompanjemang på ett ackordinstrument med några ackord. Dessutom sjunger eller spelar eleven på något instrument i viss mån med tajming.

Eleven kan, utifrån egna musikaliska idéer, bidra till att skapa musik genom att med hjälp av röst, instrument eller digitala verktyg utgå från några enkla musikaliska mönster och former och pröva hur dessa kan bidra till en fungerande komposition.

Eleven kan föra enkla resonemang om eget och andras musicerande. Eleven kan även uttrycka sig på ett enkelt sätt om egna musikupplevelser samt beskriva och ge exempel på hur musik kan påverka människor. Dessutom kan eleven med viss säkerhet urskilja och ge exempel på musikaliska karaktärsdrag från olika genrer och kulturer samt med viss säkerhet ge exempel på instrument från olika instrumentgrupper.

Hur prövas eleven mot kunskapskraven

Eleven deltar i gemensam sång under höstens repetitioner inför lykttåget, eleven redovisar ackordspel, melodispel och färdigheten att spela ett trumkomp, en melodislinga och en baslinje på följande instrument i mindre grupp: marimba, piano, gitarr, ukulele, gitarr, kontrabas och trummor. Eleven ska visa att hen kan byta mellan tre olika ackord i olika tempo och stilar. Eleven skriver ett prov (skriftligt och gehör) om instrumentkunskap under våren, lämnar in en tonsättarbiografi och en uppgift om musikens påverkan.