Musik, åk 8
Årskurs: 8
Ämnen: Musik
Antal lektioner: Årsplanering
Författad av: Hanna Sleumer
planering
Höstterminen
Vecka 34
Introduktion blues-perioden. Vi lyssnar på ett radioprogram i flera avsnitt som handlar om blues, olika bluesartister, sångerskor och blueshistoria.
Vecka 35
Introduktion och kompendium bluestolva, bluesskala och bluesackord. Lyssningsexempel och start med att öva bluesackord på piano, gitarr, ukulele och marimba.
Vecka 36
Berättelser och lyssningsexempel om bluesartister
Mamie Smith - Crazy Blues 1920
Muddy Waters- Mannish Boy 1955. M W one of the first blues stars. A poor kid who didn’t have money to buy his instrument so created his own. Hade en som var ett skosnöre med en knapp som han spelade på och sjöng. Kallades för “Muddy” av sin mormor eftersom han gillade att leka i gyttjigt vatten. Köpte sin första gitarr när han var 17 genom att sälja familjens sista häst - gav hälften av pengarna till mormor och behöll hälften själv.
Hound Dog - Jerry_Leiber_and_Mike_Stoller, Elvis version mest känd! 1956
Johnny B Goode - Chuck Berry: invented rock & roll. Took blues and made it more upbeat. All blues components, just faster. 1958
BB King - The thrill is gone 1969. En av de mest kända bluesartisterna. Slog igenom på 60-talet.
B.B. King & Eric Clapton - Riding with the king, 2000.
Vecka 37
Ensemblespel med karusell-upplägg. Dvs efter 15 minuter byter eleven instrument och eleverna lär sig på så sätt att spela bluesackorden på olika ackordinstrument. Vi spelar ihop med ett blues-komp. Anpassa tempo efter låten. Olika tempo tränas.
Vecka 38
Spela och improvisera med bluesskalan. Att kunna spela bluesskalan på både gitarr och piano samt marimba. Sedan ackompanjera med ackord. Slutligen tränas improvisation inom bluesskalan.
Vecka 39 + 40
Berättelse om worksongs, negro spirituals, gospel, blues och jazz (i den ordningen) Sjunga flerstämmiga worksongs och gospel samt olika blues-låtar.
Vecka 41
Eleverna återberättar om blueshistoria i rätt ordning: triangelhandel, slavhandel, plantager, worksongs och musikens vidare utveckling fram till blues, jazz och rock-n roll och rythm and blues. Träna med lyssningsexempel. Känna igen skillnaden mellan negro-spirituals och gospel, samt blues och R&B.
Vecka 42
Läsning av kompendiet om blueshistoria
Vecka 43
Muntligt prov i karusell-upplägg. Eleverna återberättar en del av blueshistorias kompendium (2-3 sidor) utantill för sina klasskamrater i karusellform. Alla berättar sin del ungefär 4 gånger för olika klasskamrater. Sista gången är läraren med och lyssnar. Eleverna får hjälpa till i återberättandet.
Vecka 45 – 51
Detta läsår spelar eleverna för sista gången 4-stämmig flöjt. Vi fördjupar oss i frasering, teknik, att lyssna och titta på dirigenten, att spela i olika tempo och att samspela. Vi sjunger även samma stycke unison och övar på texten och artikulering. Under lektionerna behandlas textens innehåll och olika ord förklaras. Bakgrundshistoria om hur sången utvecklades under flera århundraden. Dagens låt är olika framföranden av Det är en Ros utsprungen. (vi lyssnar på olika körverk)
Vårterminen
Vecka 2 - 3
Arbete med musikhäftet. Sida 1-5 fylls i: kunskaper från klass 7 fylls i.
Vilka ackord kan du?
Vilka instrument har du spelat?
Hur snabbt kan du byta ackord på olika instrument?
Vilka sånger har du spelat?
Vecka 3 - 4
Genrekunskap tränas. Användande av lexikon och uppslagsteknik tränas i uppgiften: nämna de viktigaste kännetecken för varje genre. Faktakunskap per genre tränas i form av informationssökande i bikupor (2/2)
Vecka 5
Quiz: 14 olika ljudexempel spelas upp. Elever fyller i vilken genre låten tillhör. Faktakunskap knyts ihop med ljudexempel. Eleverna korrigerar eventuella fel själva i häftet.
Vecka 6
Start låtskrivning. Kompendium delas ut med tre olika tillvägagångssätt som kan väljas: utifrån text eller egen dikt (valfri stil), utifrån fasta ackord, utifrån bluestolvan och bluesskalan (skriva blueslåt)
Vecka 7 - 8
PRAO eller pjäsperiod. Dans, flerstämmig sång samt ensemblespel ingår i pjäsperioden.
Vecka 10 - 14
Intensiv träning 4-stämmig flöjtstycke O Haupt Voll Blut und Wunden - Bach.
Bakgrundberättelse om sången, olika körverk ska lyssnas på.
Bakgrundberättelse om Johann Sebastian Bach. Tonsättarbiografi.
Självständigt arbete med låtskrivning 20 minuter varvas med flöjtspel 20 minuter. Läxor under veckorna är att skriva text eller dikt hemma och sätta ihop text, melodi och ackord på lektionerna. Läraren fungerar som coach.
Genomgång begreppslista ”musikaliska begrepp” och musiksymboler samt notskrift: grunderna till låtskrivning.
Vecka 16
Genomgång kunskapskraven och mål i musik inför utvecklingssamtal och omdöme-skrivande.
Sista lektion låtskrivning: låtarna presenteras för läraren och direkt återkoppling ges (formativ bedömning inför inlämning vecka 17)
Vecka 17
Inlämning och uppspelning egna låtar.
Vecka 18
Arbetsblad om musikens påverkan. Inlämning skriftligt på slutet av lektionen.
Vecka 19 + 20
Röstvård och hörselvård – arbete i musikhäftet.
Vecka 21 - 25
Intensivt arbete med 4-stämmig flöjt stycke inför sommaravslutning samt eventuellt ett annat instrumentalt stycke eller sång som kan framföras på sommaravslutningen. Eleverna återberättar i vecka 20 vad vi har gjort under läsåret. Vad kommer vi ihåg? Vad var svårt, vad var roligt? Vad vill vi ha mera av? Vecka 21 - 26 ägs enbart åt förberedelser inför sommaravslutningen på scenen och i stora salen.
Vecka 26
Genrep i stora salen och på lektionen görs olika musiklekar för att på ett lekfullt sätt avsluta det musikaliska läsåret. Musiklekar innebär: dansstopp, gissa intro, hela havet stormar, nynna låten med hörlurar på och gissa låten.
Perioden bearbetar följande centrala innehåll
Ur En väg till frihet
Flerstämmig sång utifrån klassens vokala förutsättningar, gärna med basstämman tydligt markerande de harmoniska grundfunktionerna.
Skolorkester.
Sång, melodispel och ackompanjemang i ensembleform med genretypiska musikaliska uttryck.
Gehörsmusicerande efter musikaliska mönster i olika genre.
Rytmisk–och melodisk improvisation till trumkomp, ackordföljder eller melodislingor med röst och instrument.
Musikskapande i olika genrer. Gärna tonsättning av egna dikter.
Musikalisk gestaltning där olika uttrycksformer kombineras.
Röstvård, hörselvård och orsaker till att musiklyssnande och musicerande kan bidra till hörselskador samt hur hörselskador kan förebyggas.
Hur rösten kan varieras i flerstämmiga, vokala uttryck i olika genrer.
Ackord- och melodiinstrument, bas och slagverk för spel i olika ton- och taktarter.
Rytm, klang och dynamik, tonhöjd, tempo, perioder, taktarter, vers, refräng och ackord som byggstenar för att musicera och komponera musik i olika genrer och med varierande instrumentation.
Musiksymboler och notsystem, noter, tabulatur, ackordbeteckningar.
Befästande av rytmisk notering.
Gehörsövningar.
Intervaller ur ett kvalitativt perspektiv.
Konstmusik, folkmusik och populärmusik från olika epoker. Framväxten av olika genrer samt betydelsefulla tonsättare, låtskrivare och musikaliska verk.
Worksongs och negro spirituals samt sånger som berör människans livsvillkor.
Musikaliska inslag/musikal i samband med teaterprojekt.
Folkdans och modern dans.
övningsmoment
Se under “Hur prövas eleven”
Eleven prövas mot följande kunskapskrav
Ur Lgr11
Motsvarande betyget A:
Eleven kan delta i gemensam sång och följer då med god säkerhet rytm och tonhöjd. Eleven kan även spela enkla melodier, bas- och slagverksstämmor med god tajming samt ackompanjera på ett ackordinstrument med passande karaktär och byter då ackord med gott flyt. Eleven anpassar sin stämma väl till helheten genom att lyssna ochi hög grad uppmärksamma vad som sker i musicerandet. Dessutom sjunger eller spelar eleven på något instrument i någon genre med väl fungerande teknik och passande karaktär. Eleven kan då bearbeta och tolka musiken till ett personligt musikaliskt uttryck.
Eleven kan, utifrån egna musikaliska idéer, skapa musik genom att med hjälp av röst, instrument eller digitala verktyg pröva och ompröva hur olika kombinationer av musikaliska byggstenar kan forma kompositioner som har en fungerande form och en karaktäristisk stil. Dessutom kan eleven kombinera musik med andra uttrycksformer så att de olika uttrycken väl samspelar.
Eleven kan även ge välutvecklade omdömen om eget och andras musicerande och ge förslag som kan leda till att det musikaliska arbetet utvecklas. Eleven kan föra välutvecklade ochväl underbyggda resonemang om musikens olika funktioner och vilken betydelse den har och historiskt har haft för individer och samhällen. Dessutom kan eleven i hög utsträckning urskilja och jämföra musikaliska karaktärsdrag från olika genrer, epoker och kulturer samt med god säkerhet urskilja olika instrument och instrumentgrupper och beskriva deras funktion i olika sammanhang.
Hur prövas eleven mot kunskapskraven
Eleven genomför ett muntligt prov i (blues-)musikhistoria som genomförs i karusell-upplägg tillsammans med klasskamrater under höstterminen, eleven redovisar även bluesackordspel, improvisation inom bluesskalan (melodispel) och färdigheten att spela ett trumkomp, en bluesmelodislinga och en baslinje på följande instrument i mindre grupp: marimba, piano, gitarr, ukulele, gitarr, kontrabas och trummor. Eleven visar då att hen kan bluestolvan, bluesskalan och att känna igen blues samt att följa en bluessång i bluestolvan (gehörsträning). Eleven ska visa att hen kan byta mellan tre olika ackord i olika tempo inom blues. Eleven skriver en egen låt under våren som lämnas in (enskilt arbete). Eleven arbetar med sitt eget häfte där områden genrekunskap (gehörsträning och faktakunskap) som lämnas in för bedömning.