NO, åk 5

Årskurs: 5
Ämnen: Biologi, fysik, kemi
Antal lektioner: Årsplanering
Författad av: Maria Dammeyer

planering

  1. Två lektioner Antikens konserveringsmetoder - salter - mumifiering i samband med Egyptenperioden.

  2. Fyra lektioner Pyramidbygge med små tegelstenar (delvis teknik).

  3. Två lektioner Läkeväxter och hur människan har använt sig av växter genom tiderna - Egypten, Grekland.

  4. Två lektioner per månad under vårterminen. Arbete med naturloggbok - iakttagelser ute i naturen. Plocka in, göra experiment med frö som planteras. Iaktta och beskriva en knopp.

  5. Fyra lektioner - Titta på kroppen utifrån elevens vardag: Matspjälkning, andning, blod och hjärta, kroppens eget försvar, muskler skelett, livets olika skeden, att bli gammal. Iaktta den egna kroppens reflexer.

  6. En lektion - Övning i att skapa kategorier genom övning med källsortering av sopor. 

  7. Tre lektioner - Klassiska antika upptäckter - i samband med Greklandsperioden. Vetenskapliga upptäckter i antiken som vi har användning för i dag.

  8. Fem lektioner - Projekt Kust och hav i samband med botanikperioden. Artlista och begrepp. Blommande växter.

Perioden bearbetar följande centrala innehåll

Ur En väg till frihet

Biologi

  • Konstnärliga studier av växten i dess miljö och olika typer av rötter, blad, blommor, frukter och frön.

  • Läkeväxter och hur människor har använt sig av växter genom historien.

  • Växternas olika geometri, femtalet hos rosen, sextalet hos liljan, observera och rita.

  • Växtbetraktelser, både litterära och egna.

  • Enkel indelning i olika familjer och vissa latinska namn.

  • Vetenskapliga upptäckter inom området t.ex. Carl von Linnés biografi.

Fysik

  • Äldre kulturers upptäckter kring tidmätning i samband med kulturepokerna.

  • Göra egna tegelstenar i miniatyr och konstruera ziggurat/pyramidbyggen.

  • Antikens naturvetenskap och upptäckter inom astronomi och matematik.

  • Klassiska antika upptäcker och instrument t.ex. Arkimedes princip och Arkimedes skruv.

  • Tidtagning med olika instrument i samband med idrottens och elevernas egen olympiad.

Kemi

  • Antikens konserveringsmetoder, torkning och saltning.

  • Mumifiering i Egypten.

  • Experiment med att vattna ur olika grönsaker och jämföra vätskemängden.

  • Experiment med gips i samband med tillverkning av reliefer.

  • Antikens olika sätt att bereda mat.

  • Fotosyntes i samband med botanikundervisningen.

  • Carl von Linnés biografi i samband med undervisningen i botanik tas då några historiska och nutida upptäckter inom kemiområdet tas upp. Även t.ex. Carl Wilhelm Scheeles upptäckt av syre och dess betydelse för människans levnadsvillkor och syn på världen. 

  • I samband beskrivningen av Mesopotamien och Persien tas olika vetenskapliga upptäckter upp och lyfts fram. Även hur dessa tidiga vetenskapsmän beskrev materiens uppbyggnad och hur kemin förändrades från att vara magisk och mystisk att bli en till modern vetenskap.

ÖVNINGSMOMENT

Iaktta, beskriva, föra logg, sortera, kategorisera, bygga och experimentera.

Eleven prövas mot följande kunskapskrav

Ur Lgr11

Biologi

Eleven kan samtala om och diskutera enkla frågor som rör hälsa, naturbruk och ekologisk hållbarhet genom att ställa frågor och framföra och bemöta åsikter på ett sätt som till viss del för samtalen och diskussionerna framåt. Eleven kan söka naturvetenskaplig information och använder då olika källor och för enkla resonemang om informationens och källornas användbarhet. Eleven kan använda informationen i diskussioner och för att skapa texter och andra framställningar med viss anpassning till sammanhanget.

Eleven kan genomföra enkla fältstudier och andra undersökningar utifrån givna planeringar och även bidra till att formulera enkla frågeställningar och planeringar som det går att arbeta systematiskt utifrån. I arbetet använder eleven utrustning på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. Eleven kan jämföra sina och andras resultat och för då enkla resonemang om likheter och skillnader och vad de kan bero på samt bidrar till att ge förslag som kan förbättra undersökningen. Dessutom gör eleven enkla dokumentationer av sina undersökningar i text och bild.

Eleven har grundläggande kunskaper om biologiska sammanhang och visar det genom att ge exempel på och beskriva dessa med viss användning av biologins begrepp. I enkla och till viss del underbyggda resonemang om hälsa, sjukdom och pubertet kan eleven relatera till några samband i människokroppen. 

Fysik

Eleven kan samtala om och diskutera enkla frågor som rör energi, teknik, miljö och samhälle genom att ställa frågor och framföra och bemöta åsikter på ett sätt som till viss del för samtalen och diskussionerna framåt. Eleven kan söka naturvetenskaplig information och använder då olika källor och för enkla resonemang om informationens och källornas användbarhet. Eleven kan använda informationen i diskussioner och för att skapa texter och andra framställningar med viss anpassning till sammanhanget.

Eleven kan genomföra enkla undersökningar utifrån givna planeringar och även bidra till att formulera enkla frågeställningar och planeringar som det går att arbeta systematiskt utifrån. I arbetet använder eleven utrustning på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. Eleven kan jämföra sina och andras resultat och för då enkla resonemang om likheter och skillnader och vad de kan bero på samt bidrar till att ge förslag som kan förbättra undersökningen. Dessutom gör eleven enkla dokumentationer av sina undersökningar i text och bild.

Eleven har grundläggande kunskaper om fysikaliska fenomen och visar det genom att ge exempel på och beskriva dessa med viss användning av fysikens begrepp. I enkla och till viss del underbyggda resonemang om elektriska kretsar, magneter, rörelser, ljud och ljus kan eleven relatera till några fysikaliska samband. Eleven kan också beskriva och ge exempel energikällor, energianvändning och isolering med viss koppling till energins oförstörbarhet och flöde. Dessutom beskriver eleven och ger exempel himlakroppars rörelse i förhållande till varandra och för enkla resonemang om hur dag och natt, månader och årstider uppkommer. Eleven kan också berätta om några naturvetenskapliga upptäckter och deras betydelse för människors levnadsvillkor.

Kemi

Eleven kan samtala om och diskutera enkla frågor som rör energi, miljö, hälsa och samhälle genom att ställa frågor och framföra och bemöta åsikter på ett sätt som till viss del för samtalen och diskussionerna framåt. Eleven kan söka naturvetenskaplig information och använder då olika källor och för enkla resonemang om informationens och källornas användbarhet. Eleven kan använda informationen i diskussioner och för att skapa texter och andra framställningar med viss anpassning till sammanhanget.

Eleven kan genomföra enkla undersökningar utifrån givna planeringar och även bidra till att formulera enkla frågeställningar och planeringar som det går att arbeta systematiskt utifrån. I arbetet använder eleven utrustning på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. Eleven kan jämföra sina och andras resultat och för då enkla resonemang om likheter och skillnader och vad de kan bero på samt bidrar till att ge förslag som kan förbättra undersökningen. Dessutom gör eleven enkla dokumentationer av sina undersökningar i text och bild.

Eleven har grundläggande kunskaper om materiens uppbyggnad och egenskaper och andra kemiska sammanhang och visar det genom att ge exempel på och beskriva dessa med viss användning av kemins begrepp. Eleven kan även föra enkla resonemang om uppbyggnad och egenskaper hos luft 

och vatten och relatera detta till naturliga förlopp som fotosyntes och förbränning. I enkla och till viss del underbyggda resonemang om mat, bränslen, kemikalier och andra produkter kan eleven relatera till några kemiska samband och frågor om hållbar utveckling. Dessutom kan eleven berätta om några naturvetenskapliga upptäckter och deras betydelse för människors levnadsvillkor.

Hur prövas eleven mot kunskapskraven

Arbetshäfte med bild och text.

Loggbok. Egna reflektioner och bearbetning efter genomgångar.

Muntliga redovisningar

Mindre/mer omfattande prov, frågor  efter de olika avsnitten.