Bilder: Anna Ljungkvist och Makz Bjuggfält.

Nord- och Sydamerika, åk 8

Årskurs: 8
Ämnen: Geografi, historia
Periodlängd: 4 veckor
Författad av: Karolina Bergom-Larsson

planering

Vecka 1 

Måndag- Genomgång av perioden och hur den ska redovisas samt betygskriterier. Dela ut veckans stödord. Titta på kartor. Genomgång: Historia Nordamerika-tidiga kulturer -högkulturer. 

Tisdag- Dagen efterfrågor på måndagen. Återblick/samtal. Genomgång: Historia Nordamerika. Klassiska civilisationer, Mayakulturen, Aztekerna, 

Onsdag- Återblick/samtal.: Genomgång  Historia Nordamerika, kolonial tid. Amerikanska frihetskriget. Frågematerial till Amerikanska frihetskriget. 

Torsdag- Dagen efterfrågor. Återblick/samtal: Genomgång: Geografi Nordamerika. Genomgång av geografiska begrepp. Befolkningsfördelning, migration, klimat, vegetation

Fredag- Genomgång:  Geografi Nordamerika. Öva på frågor om Nordamerika samt kartan. Öva på seterra. 

Vecka 2

Måndag- Dela ut veckans stödord.  Testa dig själv på Nordamerikas geografi. Genomgång: Geografi Nordamerika, Kanada, USA 

Tisdag- - Dagen efterfrågor. Återblick/samtal: Genomgång: Geografi Nordamerika. Forts Kanada, USA 

Onsdag-. Genomgång: Geografi Nordamerika. Centralamerika, Mexiko, 

Torsdag-  Genomgång: Geografi Nordamerika. Öva kartkunskap och instuderingsfrågor. 

Fredag- Prov på begrepp från perioden samt kartkunskap. 

Vecka 3

Måndag- Dela ut veckans stödord, samt ämnen till fördjupningsarbete. Genomgång: Geografi Sydamerika. 

Tisdag- Återblick Genomgång: Geografi Sydamerika. Arbeta med fördjupningsarbetet

Onsdag- Arbeta med fördjupningsarbetet

Torsdag-, Arbeta med fördjupningsarbete samhällslektion och religionslektion.

Fredag- Arbeta med fördjupningsarbete samhällslektion och religionslektion. 

Vecka 4

Måndag, Onsdag, Torsdag - Föredrag.

Perioden bearbetar följande centrala innehåll

Ur En väg till frihet

Geografi

  • Jordens klimat- och vegetationszoner samt på vilka sätt klimatet påverkar människors levnadsvillkor.

  • Var olika varor och tjänster produceras och konsumeras samt hur varor transporteras. Hur människors försörjning och handelsmönster har förändrats över tid.

  • Namn och läge på världsdelarnas viktigare länder, vatten, öar, berg, öknar, regioner och orter.

  • Kartan och dess uppbyggnad med gradnät, färger, symboler och olika skalor. Topografiska och olika tematiska kartor.

  • Centrala ord och begrepp som behövs för att kunna läsa, skriva och samtala om geografi.

  • Sårbara platser och naturgivna risker och hot, till exempel översvämningar, torka och jordbävningar, och vilka konsekvenser det får för natur- och kulturlandskapet.

  • Intressekonflikter om naturresurser, till exempel om tillgång till vatten och mark.

Historia

  • Jämförelser mellan några högkulturers framväxt och utveckling fram till 1700—talet, till exempel i Afrika, Amerika och Asien.

  • Vad historiska källor från någon högkultur, till exempel i Asien eller Amerika, kan berätta om likheter och skillnader i levnadsvillkor för barn, kvinnor och män.

  • Den ökade världshandeln mellan Europa, Asien, Afrika och Amerika.

  • Revolutioner och framväxten av nya idéer, samhällsklasser och politiska ideologier.

  • Vad historiska källor kan berätta om människors och gruppers strävan att påverka och förbättra sina egna och andras levnadsvillkor, till exempel genom uppfinningar, bildandet av fackföreningar och kampen mot slaveri.

  • Den europeiska dominansen, imperialism och kolonialism.

Eleven prövas mot följande kunskapskrav

Ur Lgr11

Geografi

Eleven har mycket goda kunskaper om samspelet mellan människa, samhälle och natur, och visar det genom att föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om orsaker till och konsekvenser av befolkningsfördelning, migration, klimat, vegetation och klimatförändringar i olika delar av världen. Eleven kan även använda geografiska begrepp på ett väl fungerande sätt. Eleven kan undersöka var olika varor och tjänster produceras och konsumeras, och beskriver då komplexa geografiska mönster av handel och kommunikation samt för välutvecklade och väl underbyggda resonemang om hur dessa mönster ser ut och hur de har förändrats över tid samt orsaker till och konsekvenser av detta. 

Eleven kan undersöka omvärlden och använder då kartor och andra geografiska källor, teorier, metoder och tekniker på ett väl fungerande sätt, samt för välutvecklade och väl underbyggda resonemang om olika källors trovärdighet och relevans. 

Eleven har mycket goda kunskaper om världsdelarnas namngeografi och visar det genom att med god säkerhet beskriva lägen på och storleksrelationer mellan olika geografiska objekt.

Eleven kan resonera om olika ekologiska, ekonomiska och sociala hållbarhetsfrågor och redogör då för välutvecklade och väl underbyggda förslag på lösningar där några konsekvenser för människa, samhälle och natur vägs in.

Historia

Eleven har mycket goda kunskaper om historiska förhållanden, skeenden och gestalter under olika tidsperioder. 

Dessutom förklarar eleven hur människors villkor och värderingar kan påverkas av den tid de lever i. Eleven kan undersöka några utvecklingslinjer inom kulturmöten, migration, politik och levnadsvillkor och beskriver då komplexa samband mellan olika tidsperioder

Eleven kan använda historiskt källmaterial för att dra välutvecklade och väl underbyggda slutsatser om människors levnadsvillkor, och för då välutvecklade och väl underbyggda resonemang om källornas trovärdighet och relevans.

I studier av historiska förhållanden, skeenden och gestalter såväl som vid användning av källor och i resonemang om hur historia används kan eleven använda historiska begrepp på ett väl fungerande sätt.

Hur prövas eleven mot kunskapskraven

Dagen-efter-frågor, samtal, fördjupningsarbete och föredrag.