Bilder: Anna Ljungkvist och Makz Bjuggfält.
Nord- och Sydamerika, åk 8
Årskurs: 8
Ämnen: Geografi, historia, svenska
Periodlängd: 3 veckor
Författad av: Anna Ljungkvist
planering
Dag 1: Introduktion. Genomgång av världskartan med fokus på Nordamerikas läge. Aspekter kring klimat och befolkning diskuteras. Rita den Nordamerikanska kontinenten!
Dag 2: Nordamerikas ursprungsbefolkning. Kultur, geografiska förutsättningar! Introducera drömfångare.
SO löp: Göra klart drömfångare. Jämförelse med Sveriges ursprungsbefolkning. Naturreligioner/Stamreligioner.
Dag 3. De första kolonisatörerna, vilka var de? Farmare! Brottslingar! Fritänkare! Äventyrare! Motsättning Syd-Nord, Frankrike/England. Mayflower och verklighetens Pocahontas.
SO löp: Diskuteras historiesyn. Hur vill vi framställa ursprungsbefolkningen. Disney! ”Den ädle vilden”.
Dag 4: Upptakten till Frihetskriget, Boston Tee Party, samarbetet med Frankrike.
Dag 5: George Washington, Självständighetsdeklarationen, konsekvenser av självständigheten. Parlamentarismen.
Dag 6: 1812 års krig och Kanada. Slaveriet. Ursprungsbefolkningen trycks undan. Motsättningen mellan Nord och Syd. Upptakten till inbördeskriget.
SO/SV: Filmexempel.
Dag 7: Lincoln och talet om One Nation. Den underjordiska järnvägen.
Dag 8: Film ex. The FreeTown of Jones, Åter till Coldmountain.
Dag 9: Rasismen i USA. Kuklux Klan och Birth of a Nation.
Dag 10 : Rosa Parks och Martin Luther King (50 år sedan dödsskjutningen).
Dag 11: Film Mississippi brinner.
SO löp: Jämföra tal. Retorik. Martin Luther King. Sojourner Truth, ‘Ain’t I A Woman’, Barack Obama, Oprah Winfrey.
Dag 12: Eget arbete med analys av tal, periodhäfte, filmrecensioner, essä.
Perioden bearbetar följande centrala innehåll
Ur En väg till frihet
Geografi:
Namn och läge på världsdelarnas viktigare länder, vatten, öar, berg, öknar, regioner och orter, med fokus på Nordamerika.
Kartan och dess uppbyggnad med gradnät, färger, symboler och olika skalor. Topografiska och olika tematiska kartor.
Centrala ord och begrepp som behövs för att kunna läsa, skriva och samtala om geografi.
Kolonialismens konsekvenser för ursprungsbefolkningen och olika typer av migration och urbanisering.
Nordamerika dess klimat, råvarutillgångar, och ursprungsbefolkning.
Samtal om miljö och klimat, översvämningar, torka, jordbävningar.
Samtal om intressekonflikter om naturresurser.
Samtal om fattigdom, ohälsa, befolkningstäthet, klimat och naturresurser och fattiga och rika delar av världen.
Historia
Koloniseringen av Nordamerika. Frankrike/England/Spanien.
Handeln med afrikanska slavar.
Parlamentarismens intåg i Europa och världen.
Konservatism, liberalism, socialismens.
Utvandring till Nordamerika från England. Mayflower. Thanksgiving.
Amerikanska frihetskriget.
Amerikanska inbördeskriget, orsak, konsekvens.
Amerikas förenade stater. One nation!
Vad historiska källor kan berätta om människors och gruppers strävan att påverka och förbättra sina egna och andras levnadsvillkor, t.ex kampen mot slaveri.
Svenska
Beskrivande, förklarande, utredande, instruerande och argumenterande texter, till exempel tidningsartiklar, vetenskapliga texter, arbetsbeskrivningar och blogginlägg. Texternas syften, innehåll, uppbyggnad och språkliga drag.
Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare, om ämnen hämtade från skola och samhällsliv.
övningsmoment
Öva analysförmåga, beskriver orsaker och konsekvenser i samtal och text. Öva att sammanställa information, tolka och förklarar och påvisar samband. Öva kartkunskap, samtala om samband mellan klimat och livsbetingelser.
Öva kommunikativ förmåga genom att samtala, diskutera, motivera, presentera. uttrycka sina egna åsikter och ståndpunkter. Framföra och bemöta argument. Redogöra, formulera, resonera, redovisa. Öva att arbeta med olika texttyder. Förmågan att hantera information- söka, samla, strukturera/sortera och kritiskt granska information. Skilja mellan fakta och värderingar. Avgöra källors användbarhet och trovärdighet.
Öva innebörden av begreppen.
Eleven prövas mot följande kunskapskrav
Ur Lgr11
Geografi
Eleven har mycket goda kunskaper om samspelet mellan människa, samhälle och natur, och visar det genom att föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om orsaker till och konsekvenser av befolkningsfördelning, migration, klimat, vegetation och klimatförändringar i olika delar av världen. Eleven kan även använda geografiska begrepp på ett väl fungerande sätt. Eleven för välutvecklade och väl underbyggda resonemang om klimatförändringar och olika förklaringar till dessa samt deras konsekvenser för människa, samhälle och miljö i olika delar av världen.
Eleven kan undersöka omvärlden och använder då kartor och andra geografiska källor, teorier, metoder och tekniker på ett väl fungerande sätt, samt för välutvecklade och väl underbyggda resonemang om olika källors trovärdighet och relevans. Eleven har mycket goda kunskaper om världsdelarnas namngeografi och visar det genom att med god säkerhet beskriva lägen på och storleksrelationer mellan olika geografiska objekt.
Historia
Eleven har mycket goda kunskaper om historiska förhållanden, skeenden och gestalter under olika tidsperioder. Eleven visar det genom att föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om orsaker till och konsekvenser av samhällsförändringar och människors levnadsvillkor och handlingar. Dessutom förklarar eleven hur människors villkor och värderingar kan påverkas av den tid de lever i. I studier av historiska förhållanden, skeenden och gestalter såväl som vid användning av källor och i resonemang om hur historia används kan eleven använda historiska begrepp på ett väl fungerande sätt.
Svenska
Eleven kan skriva olika slags texter med god språklig variation, välutvecklad textbindning samt väl fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer.
Förbereda och genomföra välutvecklade muntliga redogörelser med väl fungerande struktur och innehåll och god anpassning till syfte, mottagare och sammanhang.
Hur prövas eleven mot kunskapskraven
Samtal, diskussioner.
”3 frågor” varje morgon.
Inlämningsarbete; en faktatext (historiskt skeende bakgrund-konsekvens), textanalys tal, filmrecension, essä.