Bilder: Anna Ljungkvist och Makz Bjuggfält.

Nord- och Sydamerika, åk 8

Årskurs: 8
Ämnen: Geografi, historia, svenska, bild, biologi
Periodlängd: 4 veckor
Författad av: Makz Bjuggfält

planering

Dag 1 - Vad vet vi om Nordamerika? Hopifolkets skapelseberättelse. Bild: Arbete med motiv från haidafolket.

Dag 2 - Mötet med européerna, namnet på kontinenten, Legender Haidafolket. Svenska löp - Nordamerikanska medier, nyhetsinslag från Studio Ett.

Dag 3 - Triangelhandeln och slaveriet, Högläsning: Den underjordiska järnvägen. Svenska löp - USA:s delstater.

Dag 4 - Frihetskriget och den amerikanska revolutionen, Bildandet av Amerikas förenta stater, Högläsning: Den underjordiska järnvägen.

Dag 5 - Slaveriet, motstånd, den rasistiska logiken, Högläsning: Den underjordiska järnvägen.

Dag 6 - Immigration från Sverige, Högläsning: Swede Hollow. Bild: Arbete med motiv från haidafolket.

Dag 7 - Medborgarrättsrörelsen: Martin Luther King, Rosa Parks, Black Power.

Dag 8 - Nordamerika idag: Urbanisering, mångkulturella storstäder, identitesbegrepp. Introduktion skrivuppgift om område i Nordamerika. Svenska löp: Tal Martin Luther King.

Dag 9 - Den amerikanska drömmen, det nordamerikanska klassamhället idag. Svenska löp: Tal Emma Gonzalez.

Dag 10 - Arbete med skrivuppgift om område i Nordamerika.

Dag 11 -  Klimat- och vegetationszoner kopplat till förutsättningar för människans levnadsvillkor. Bild: Arbete med motiv från haidafolket.

Dag 12 - Klimat- och vegetationszoner kopplat till förutsättningar för människans levnadsvillkor.

Dag 13 - Klimatförändringar och hur de påverkar människors liv. Svenska löp: Tal Greta Thunberg.

Dag 14 - Globalisering och handel: Regionala exempel Nordamerika. Introduktion fördjupningsuppgift om råvara.

Dag 15 - Globalisering och handel: Olja och politik.

Dag 16 - Arbete med fördjupningsuppgift om råvara. Bild: Arbete med motiv från haidafolket.

Dag 17 - Arbete med fördjupningsuppgift om råvara. Utflykt Etnografiska museet.

Dag 18 - Muntliga redovisningar. Svenska: Avsluta skrivuppgift.

Dag 19 - Muntliga redovisningar. Svenska: Avsluta skrivuppgift.

Dag 20 - Eget arbete och inlämning.

Perioden bearbetar följande centrala innehåll

Ur En väg till frihet

Svenska 

  • Övning i att skriva faktatexter utifrån utflykter, mu- seibesök och berättande beskrivningar.

  • Söka efter information i böcker och på nätet, efter att först ha gjort en analys över sin egen förkunskap i ämnet och därefter ha formulerat frågeställningar och öva källkritik. 

  • Öva läsförståelse och ge respons på texter genom att läsa egna och andras texter.

  • Informationssökning på bibliotek och på internet, i böcker och massmedier samt genom intervjuer. 

  • Olika sätt att bearbeta egna texters form och inne- håll. Hur man ger och tar emot respons på texter. Fördjupat arbete kring skrivprocessen och hur man genom processskrivande skriver och bearbetar en text i flera steg.

  • Redigering och disposition av texter med hjälp av dator. Olika funktioner för språkbehandling i digitala medier.  

Geografi

  • Världsgeografi i ett ekonomiskt perspektiv.

  • Namn och läge på världsdelarnas viktigare länder, vatten, öar, berg, öknar, regioner och orter.

  • Kolonialismens konsekvenser för ursprungsbefolkningen, olika typer av migration och urbanisering, och hur jordens befolkning är fördelad över jorden i dag.

  • Betydelsen av nya råvaror och handelsvägar, och hur människors försörjning och handelsmönster förändrats.

  • Var olika varor och tjänster produceras och konsumeras, samt hur varor transporteras. Hur människors försörjning och handelsmönster har förändrats över tid.

  • Hur jordens befolkning är fördelad över jordklotet och orsaker till och konsekvenser av den ojämna befolkningsfördelningen. Migration och urbanisering och orsaker till och konsekvenser av detta. 

  • Samtal om den stora utvandringen till Amerika, immigration, integration och segregering. 

  • USA och Kanada; dess klimat, råvarutillgångar, uppdelning i delstater och ursprungs- befolkning.

  • Samtal om miljö och klimat, översvämningar, torka och jordbävningar. 

  • Samtal om intressekonflikter om naturresurser. 

  • Samtal om fattigdom, ohälsa, befolkningstäthet, klimat och naturresurser, och om fattiga och rika delar av världen. 

Bild

  • Historisk och samtida konst och arkitektur från den amerikanska kontinenten.

Historia

  • Handeln med afrikanska slavar.

  • Råvaruimport och triangelhandel.

  • Amerikanska frihetskriget. 

Biologi

  • Samtal om biologisk mångfald och olika ekosystem.

övningsmoment

Målningsövningar med motiv från Haidastammen.
Samtal och diskussioner i klassrummet.
Gemensamma analyser av kända tal.
Periodhäfte de första två veckorna.
Planscher som förberedelse till muntlig presentation av en råvara.

Eleven prövas mot följande kunskapskrav

Ur Lgr11

Svenska

Eleven kan skriva olika slags texter med god språklig variation, välutvecklad textbindning samt väl fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer. Eleven kan söka, välja ut och sammanställa information från ett varierat urval av källor och för då välutvecklade och väl underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans. Sammanställningarna innehåller välutvecklade och nyanserade beskrivningar och förklaringar, välutvecklat ämnesrelaterat språk samt väl fungerande struktur, citat och källhänvisningar. Dessutom kan eleven ge välutvecklade och nyanserade omdömen om texters innehåll och uppbyggnad och utifrån respons bearbeta texter mot ökad tydlighet, kvalitet och uttrycksfullhet på ett väl fungerande sätt.

Eleven kan förbereda och genomföra välutvecklade muntliga redogörelser med väl fungerande struktur och innehåll och god anpassning till syfte, mottagare och sammanhang. 

Geografi

Eleven har mycket goda kunskaper om samspelet mellan människa, samhälle och natur, och visar det genom att föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om orsaker till och konsekvenser av befolkningsfördelning, migration, klimat, vegetation och klimatförändringar i olika delar av världen. Eleven kan även använda geografiska begrepp på ett väl fungerande sätt. Eleven kan undersöka var olika varor och tjänster produceras och konsumeras, och beskriver då komplexa geografiska mönster av handel och kommunikation samt för välutvecklade och väl underbyggda resonemang om hur dessa mönster ser ut och hur de har förändrats över tid samt orsaker till och konsekvenser av detta. Eleven för välutvecklade och väl underbyggda resonemang om klimatförändringar och olika förklaringar till dessa samt deras konsekvenser för människa, samhälle och miljö i olika delar av världen.

Eleven kan undersöka omvärlden och använder då kartor och andra geografiska källor, teorier, metoder och tekniker på ett väl fungerande sätt, samt för välutvecklade och väl underbyggda resonemang om olika källors trovärdighet och relevans. Eleven har mycket goda kunskaper om världsdelarnas namngeografi och visar det genom att med god säkerhet beskriva lägen på och storleksrelationer mellan olika geografiska objekt.

Eleven kan resonera om olika ekologiska, ekonomiska och sociala hållbarhetsfrågor och redogör då för välutvecklade och väl underbyggda förslag på lösningar där några konsekvenser för människa, samhälle och natur vägs in.

Hur prövas eleven mot kunskapskraven

Muntlig presentation av en råvara.

Inlämning av skriftlig uppsats om ett område i Nordamerika.