Bilder: Anna Ljungkvist.

Reformationen, åk 7

Årskurs: 7
Ämnen: Historia
Antal lektioner: 2 veckor
Författad av: Anna Ljungkvist

planering

Dag 1. Introduktion. Bakgrunden till reformationen, Martin Luthers liv och verk. Genomgång av skrivstrategier. Öva anteckningsteknik. Re respons på texter och göra en disposition.

Dag 2. Bearbeta texter, samtal om källor och dess trovärdighet. Genomgång av motreformationen. Grundläggande skillnader mellan romersk katolska kyrkan och protestantismen. Skillnad i kyrkans sakrament. ”Av nåd allena, av tro allena, av evangelium allena”. Luther 500 år. Påvens besök i Lund Kort om Swingli och Calvin.

Dag 3. Textbearbetning. England. Rosornas krig. Ätten Tudor och Henrik VIII. The Church of England. Nationalstaten England.

Dag 4. Filmvisning av Elizabeth.

Dag 5: Textbearbetning.  

Dag 6: Sverige under Gustav Wasa. Olaus Petri och den svenska reformationen.

Dag 7: Textbearbetning. Wasa sönerna. Erik, Johan, Sigismund, Karl.

Dag 8: Textbearbetning, Gustav II Adolf, schematiskt om 30-åriga kriget (mer i årskurs 8).

Dag 9: Textbearbetning. Drottning Kristina, manligt-kvinnligt. Jämförelse mellan Elisabeth och Kristina.

Dag 10:  Sammanfattning. Viktigaste inom reformation och begreppet nationalstat.

Perioden bearbetar följande centrala innehåll

Ur En väg till frihet

Historia

  • Reformationen, Martin Luthers biografi.

  • Nationalstaten som en av konsekvens av bl.a. protestantismen.

  • Boktryckarkonstens konsekvenser för informationsspridning.

  • Jeanne d’ Arc och 100 års kriget mellan England och Frankrikes.

  • Starka kungadynastier, Wasaätten i Sverige och Tudor i England och dess betydelse för samhällsutvecklingen i respektive länder.

  • Henrik VIIIs och Drottning Elizabeth.

  • Svensk historia; Wasaätten, Gustav Wasa och hans tre söner, Katarina Jagellonica och Drottning Kristina. Karl X och början på stormaktstiden.

Religionskunskap

  • Kristendomens tre stora inriktningar, katolicism, protestantism och ortodoxi, centrala tankegångar och urkunder.

  • Olika historiska modeller för att bevisa guds existens.

  • Martin Luthers biografi.

  • Kristendomen i Sverige. Från enhetskyrka till religiös mångfald och sekularisering.

Svenska

  • Redigering och disposition av texter med hjälp av dator. Olika funktioner för språkbehandling i digitala medier.

  • Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar.

  • Olika sätt att bearbeta egna texter till innehåll och form. Hur man ger och tar emot respons på texter. Fördjupat arbete kring skrivprocessen och hur man genom processskrivande skriver och bearbetar en text i flera steg.

  • Textkomposition, inledning, genomförande, avslutning, olika stilmarkörer i en text.

övningsmoment

Samtala, diskutera, motivera och presentera. Uttrycka sina egna åsikter och ståndpunkter. Framföra och bemöta argument. Redogöra, formulera, resonera, söka, samla, strukturera/sortera och kritiskt granska information. Ge feedback på andras texter. Öva strategier för anteckningar, formulera sig i text. Skilja mellan fakta och värderingar. Avgöra källors användbarhet och trovärdighet.

Eleven prövas mot följande kunskapskrav

Ur Lgr11

Motsvarande betyget A:

Historia

Eleven har mycket goda kunskaper om historiska förhållanden, skeenden och gestalter under olika tidsperioder. Eleven visar det genom att föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om orsaker till och konsekvenser av samhällsförändringar och människors levnadsvillkor och handlingar. Dessutom förklarar eleven hur människors villkor och värderingar kan påverkas av den tid de lever i. Eleven kan undersöka några utvecklingslinjer inom kulturmöten, migration, politik och levnadsvillkor och beskriver då komplexa samband mellan olika tidsperioder. Eleven anger också någon tänkbar fortsättning på dessa utvecklingslinjer och motiverar sitt resonemang med välutvecklade och väl underbyggda hänvisningar till det förflutna och nuet.

Religionskunskap

Eleven har mycket goda kunskaper om kristendomen. Dessutom för eleven välutvecklade och nyanserade resonemang om likheter och skillnader inom och mellan några religioner och andra livsåskådningar. Eleven kan utifrån undersökningar om hur religioner kan påverkas av och påverka samhälleliga förhållanden och skeenden beskriva komplexa samband med välutvecklade och väl underbyggda resonemang.

Eleven kan resonera och argumentera kring moraliska frågeställningar och värderingar genom att föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang.

Svenska

Eleven kan söka, välja ut och sammanställa information från ett varierat urval av källor och för då välutvecklade och väl underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans. Sammanställningarna innehåller välutvecklade och nyanserade beskrivningar och förklaringar, välutvecklat ämnesrelaterat språk samt väl fungerande struktur, citat och källhänvisningar. Genom att kombinera olika texttyper, estetiska uttryck och medier så att de olika delarna samspelar på ett ändamålsenligt och effektivt sätt kan eleven förstärka och levandegöra sina texters budskap.

Hur prövas eleven mot kunskapskraven

  • Redovisning i text och bild.

  • Muntlig redovisning inför sin “studiegrupp” i omgångar.

  • Inlämning av utredande text med resonemang om orsaker till och konsekvenser av samhällsförändringar och människors levnadsvillkor och handlingar. Fokus på manligt/kvinnligt och makt.