Bilder: Anna Ljungkvist.
Renässansen, åk 7
Årskurs: 7
Ämnen: Historia, svenska
Antal lektioner: 2 veckor
Författad av: Anna Ljungkvist
planering
Dag 1. Introduktion, Den medeltida världsbilden övergår till renässans. Genomgång: Dantes Den gudomliga komedin. Målningsövning. En av kretsarna.
Svensklektionen - löptimme: Ordets konst läs en bit ur Dante
Dag 2. Staden Florens – renässanspärla, Kritmåla katedralen!
Dag 3. Begreppet renässansmänniska. Kritmåla Leonardos Människan. Det gyllene snittet
Dag 4. Kvinnan under renässansen.
Svensklektionen - löptimme: Läs Christine de Pizans Kvinnostaden jämför med Dante!
Dag 5. Sammanfattning och gruppindelning.
Planera grupparbete. Att välja Leonardo Da Vinci, Michelangelo, Släkten Medici och Venedig, Caterina Sforza, Familjen Borgia (Påve Rodriguez och dotter Lucrezia), Boticelli, Raphael, Machiavelli och Machiavelli - Fursten.
Dag 6-7. Grupparbete, förbereda planscher och föredrag. Alla ska kunna allt.
Dag 8. Redovisningar i “4-hörn” dvs två i varje grupp går runt och lyssnar på de andra grupperna, medan två berättar. Sen byts de om.
Dag 9. Arbete inleds med att Leonardo Da Vincis Nattvarden, skiss på stora papper.
Dag 10. Fortsatt arbete med Nattvarden.
Svensklektioner löpande: Dramatisering av Nattvarden. Uppvisning på månadsfest.
Perioden bearbetar följande centrala innehåll
Ur En väg till frihet
Historia
Renässansens konst, kultur arkitektur och vetenskapliga landvinningar, t.ex. Leonardo Da Vinci, Rubens, Michelangelo. I samband med detta läses historiska källor och berättelser om en familjs eller släkts historia som speglar övergripande förändringar i människors levnadsvillkor.
Litteraturstudier t.ex. Dantes Den gudomliga komedin och Christine de Pizans Kvinnostaden.
Italienska renässansstaterna och deras familjedynastier, t.ex. Medici-bröderna och Caterina Sforza.
Svenska
Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare, om ämnen hämtade från skola och samhällsliv. Anpassning av språk, innehåll och disposition till syfte och mottagare. Olika hjälpmedel, till exempel digitala medier och verktyg, för att planera och genomföra muntliga presentationer.
övningsmoment
Gruppsamtal om medeltidens världsbild kontra renässansens.
Gruppsamtal om människors livsvillkor i olika samhällen och tider.
Studie av ett konsthistoriskt verk.
Dramatiseringar.
Läsa och analysera skönlitterära verk.
Eleven prövas mot följande kunskapskrav
Ur Lgr11
Motsvarande betyget A:
Historia
Eleven har mycket goda kunskaper om historiska förhållanden, skeenden och gestalter under olika tidsperioder. Eleven visar det genom att föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om orsaker till och konsekvenser av samhällsförändringar och människors levnadsvillkor och handlingar. Dessutom förklarar eleven hur människors villkor och värderingar kan påverkas av den tid de lever i. Eleven kan undersöka några utvecklingslinjer inom kulturmöten, migration, politik och levnadsvillkor och beskriver då komplexa samband mellan olika tidsperioder. Eleven anger också någon tänkbar fortsättning på dessa utvecklingslinjer och motiverar sitt resonemang med välutvecklade och väl underbyggda hänvisningar till det förflutna och nuet.
Svenska
Eleven kan också föra välutvecklade och nyanserade resonemang om verket med kopplingar till dess upphovsman. Eleven drar då väl underbyggda slutsatser om hur verket har påverkats av det historiska och kulturella sammanhang som det har tillkommit i.
Dessutom kan eleven förbereda och genomföra välutvecklade muntliga redogörelser med väl fungerande struktur och innehåll och god anpassning till syfte, mottagare och sammanhang.
Hur prövas eleven mot kunskapskraven
Redovisning av grupparbete, i text och muntligt. Enligt modellen redovisning-i-4-hörn. Anteckningar och muntlig redovisning av vad klasskamraterna berättat om.