Bilder: Anna Ljungkvist och Jessica Thorell.
Romarriket, åk 6
Årskurs: 6
Ämnen: Historia, religionskunskap
Periodlängd: 3 veckor plus löptimmar
Författad av: Anna Ljungkvist
planering
Löptimmar SO
Aeneiden, Aeneas från Troja seglar mot Italien.
Myten om Romulus och Remus. Rita bilden.
Dramaövningar kring den romerska republiken, folkförsamlingar och Roms medborgare.
Målningsövningar, romerska armén, akvedukter, väggmålningar.
Morgonperiod
Dag 1 – Introduktion, etruskerna och myten om Romulus och Remus, den siste etruskiske kungen fördrivs. Rom blir republik. Bild på Roms kullar/Vargstatyn.
Dag 2 – Rom går från kungadöme till republik. Hur såg republiken ut? Vilka viktiga ämbeten kunde man inneha. Bild på en senatsmedlem.
Dag 3 – Particier och plebejer. Män och kvinnors olika möjligheter. Vestalers funktion. Bild på en romersk kvinna.
Dag 4 – Den romerska armén. Från värnplikt till yrkesarmé. Militärstrategi och utrustning.
Dag 5 – De puniska krigen. Bild ”Mare Nostrum” – Rom blir ett imperium.
Dag 6 – Läsförståelseövning.
Dag 7 – Livet i staden, vägar, vatten, badhus. Rita akvedukter och badhus.
Dag 8 – Livet i staden, mat, högtider, månader, påverkan på våra högtider och namn.
Dag 9 – Julius Ceasar.
Dag 10 – Historiesyn! Kleopatra och Caesar! Trigulomerater.
Dag 11 – Arvet efter Caesar, Octavianus blir Augustus. Pax Romana.
Dag 12 – Klassiska kejsartiden Augustus – Nero.
Dag 13 – Vesuvius utbrott, Pompejii går under, Källhistoriska texter, t.ex. ögonvittnesskildring från Vesuvius utbrott.
Dag 13 - Kristendomens intåg i Rom, Gladiatorer, Bild Colosseum.
Dag 14 – Provskrivning.
Perioden bearbetar följande centrala innehåll
Ur En väg till frihet
Antika Rom, republik och parlamentarism.
Romarrikets samhällsliv, stadsbildning, uppfinningar, byggnadskonst, matkultur.
Vergilius epos om Aeneas från Troja, mytologiska skildringen om Romulus och Remus.
Övergången från kungamakt till republik.
Rollspel med olika folkförsamlingar och val till senaten, eleverna får hålla ett anförande utifrån sin intressegrupp och därefter verkställa ett val. I samband med det en genomgång av framväxten av parlamentarism, partiväsen och nya lagar i Sverige.
De puniska krigen, Hannibals fälttåg över Alperna.
Julius Caesar, biografi, militära framgångar, intåg i Rom och död. Första triumviratet; Caesar, Crassus, Pompejus. Andra triumviratet; Marcus Antonius, Octavianus och Lepidus.
Kleopatra, hennes bakgrund, maktkamp.
Den klassiska kejsartiden från Augustinus till kejsare Nero.
Ögonvittnesskildringar och olika typer av historiskt källmaterial, ex Plinius skildring av Vesuvius utbrott 79 e.v.t.
Antika romerska författare Vergilius, Ovidius, Cicero.
Undersöka hur olika förlopp och personer skildrats i olika tider ex Kleopatra jämfört med Julius Ceasar.
Antika Rom, dess kultur och gudavärld.
Jesu biografi.
övningsmoment
Formulera faktatexter om händelser och människors villkor under perioden. Grupparbeten och dramaövningar. Välja och göra illustreringar. Läsförståelse!
Eleven prövas mot följande kunskapskrav
Ur Lgr11
Eleven har mycket goda kunskaper om historiska förhållanden, skeenden och gestalter under olika tidsperioder. Eleven visar det genom att föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om orsaker till och konsekvenser av samhällsförändringar och människors levnadsvillkor och handlingar. Eleven kan undersöka utvecklingslinjer inom kulturmöten, migration, politik och levnadsvillkor och beskriver då komplexa samband mellan olika tidsperioder. Eleven visar också hur någon av utvecklingslinjer-
na har påverkat vår samtid, och motiverar sitt resonemang med välutvecklade och väl underbyggda hänvisningar till det förflutna. Eleven kan använda historiskt källmaterial för att dra enkla slutsatser om människors levnadsvillkor, och för då välutvecklade resonemang om källornas användbarhet.
Eleven kan tolka och visa på spår av historien i vår tid och föra välutvecklade och nyanserade resonemang om varför det finns likheter och skillnader i olika framställningar av historiska händelser, personer och tidsperioder. I studier av historiska förhållanden, skeenden och gestalter såväl som vid användning av källor och i resonemang om hur historia används kan eleven använda historiska begrepp på ett väl fungerande sätt.
Hur prövas eleven mot kunskapskraven
Noteringar av elevens delaktighet i samtal och textskapande.
Redovisning i periodhäfte text, bild, eget forskande.
Muntliga ”prov”, samtal och diskussioner.
Skriftligt prov.