Morgonperioder • Temaplaneringar åk 6-12 • Andra ämnen
Samhällskunskap, åk 7
Årskurs: 7
Ämnen: Samhällskunskap
Antal lektioner: 2 veckor
Författad av: Anna Ljungkvist
planering
Dag 1. Vad är en familj! Grupparbete om begreppet familj. Regnbågsfamilj- bonusfamilj-kärnfamilj
Dag 2. Könsroller förr och nu. Övergång från bondesamhälle till indusrisamhälle. Barn och kvinnors villkor under 1900-talet
Dag 3. Offentligt och privat. Skatter. Hur finansieras välfärden, skolan etc?! Exempel på olika familjers ekonomiska villkor. Hyreslägenhet/äga sitt boende
Dag 4. Nationalstaten. Monarki för och emot. Wasa-ätten. Prostestantismens betydelse för det offentliga skolväsendet. Ståndsriksdagen.
Dag 5. Allmän rösträtt och kvinnlig rösträtt. Två-kammar riksdagen.
Dag 6. Läsning av broschyr från Riksdagen om hur “Sverige styrs”, samtal, frågor, förtydligande. Dagens enkammarriksdag. Grundlagar.
Dag 7. Läsning av broschyr från Riksdagen om hur Sverige styrs, samtal frågor, förtydligande
Dag 8. Genomgång och grupparbete om hur Sverige styrs. Redovisningar av de olika gruppernas delar.
Dag. 9 Provskrivning! Så styrs Sverige
Dag 10. Genomgång av provsvar.
Perioden bearbetar följande centrala innehåll
Ur En väg till frihet
Europa före och efter de stora upptäcktsfärderna, hur statsskick såg ut och hur människors villkor förändrades.
Sveriges befolkning, dess storlek, sammansättning och geografiska fördelning. Konsekvenser av detta, till exempel socialt, kulturellt och ekonomiskt.
Starka kungadynastier t.ex. Wasa-ätten i Sverige och Tudor i England och dess betydelse för samhällsutvecklingen i respektive länder.
Boktryckarkonstens konsekvenser för informationsspridning, i jämförelse med dagens media och informationsspridning.
Möjligheter och risker förknippade med Internet och kommunikation via elektroniska medier.
Mediernas roll som informationsspridare, opinionsbildare, underhållare och granskare av samhällets maktstrukturer.
Sveriges konstitution, partisystem, kommun, landsting riksdag.
övningsmoment
Diskussion, resonemang. Jämföra och sätta sig in i olika människors livsvillkor.
Eleven prövas mot följande kunskapskrav
Ur Lgr11
Motsvarande betyget A:
Eleven har mycket goda kunskaper om olika samhällsstrukturer. I beskrivningarna kan eleven använda begrepp och modeller på ett väl fungerande sätt. Eleven kan föra välutvecklade och nyanserade resonemang om hur individer och samhällen påverkas av och påverkar varandra och beskriver då komplexa samband mellan olika faktorer som har betydelse för individers möjligheter att påverka sin egen och andras livssituation.
Eleven har mycket goda kunskaper om demokratiska värden och processer och visar det genom att föra välutvecklade och nyanserade resonemang om demokratiska rättigheter och skyldigheter samt om för- och nackdelar med olika former för gemensamt beslutsfattande.
Hur prövas eleven mot kunskapskraven
Grupparbeten.
Provskrivning.