SO, åk 1
Årskurs: 1
Ämnen: SO
Antal lektioner: Löptimmar och delar av morgonperioden
Författad av: Mona Zettervall
planering
Årsplanering med följande moment som återkommande inslag under morgonperiod och löptimmar:
Tipspromenad med naturfrågor
Bokstavssaga med naturskildring, ” Jorden och vingarna” av Sven och Solveig von Schoultz.
Studera och rita solens bana på påsk, midsommar, Mikael och jul
Leka sol, måne och årets månader
Jämföra skuggan under dagen, under året.
När blir det mörkt, ljust i november, juni?
Måla solupp- och nedgång.
Jämföra livet i fjällen med det på slättlandet, i skogstrakter.
Årstidsbordet gestaltas av smågrupper, gestalta årstider och om möjligt använd vad som finns att hitta i naturen
Genomgång av trafikvett utifrån skolan geografiska läge. Vilka vägar finns. Hur tar vi oss till och från skolan?
Samtal om vägen hem från skolan.
Rita karta över skolgården, rita en naturbild där läraren bestämmer att ett barrträd, lövträd, en nyponbuske, bär och en sten och en fågel, ett fyrfota djur och en orm ska finnas med.
Rita en favoritplats och beskriv skriftligt och muntligt.
Resonera och fundera på vad vi kan göra tex källsortera och vad nedskräpning betyder för miljön.
Perioden bearbetar följande centrala innehåll
Ur En väg till frihet
Med utgångspunkt i sagor och naturskildringar samtala om landskapstyper och människors olika livsförutsättningar beroende av var de bor.
Lekar och utflykter i närmiljön.
Följa årstidens skiftningar i naturen och fira av olika årstidshögtider.
Miljöfrågor utifrån elevens vardag, samtal om avfallssortering och miljövänliga material.
Källsortering och återvinning, samtala om olika naturresurser.
Återkommande utflykter i närområdet där eleverna får uppleva olika miljö, natur och bebyggelse, titta på vad som finns i närområdet av vattendrag, berg, skogar och slätter.
övningsmoment
Anteckningar, iakttagelser, bilder, skriftliga beskrivningar allteftersom. Läraren kan vara sekreterare. Återberätta.
Eleven prövas mot följande kunskapskrav
Ur Lgr11
Eleven kan utifrån närområdet beskriva hur naturen och miljön kan påverka var människor bor och arbetar.
Eleven anger några viktiga samhällsfunktioner, och ger exempel på yrken och verksamheter i närområdet. Dessutom kan eleven ange några orsaker till att människor flyttar från en plats till en annan och vad det kan innebära för barnen och familjen.
Eleven beskriver hur olika handlingar i vardagen kan påverka miljön, och ger utifrån detta förslag på hur man kan bidra till hållbar utveckling.
Eleven identifierar riskfyllda platser i närområdets trafikmiljö och ger exempel på hur man kan minska riskerna genom ett säkert beteende i trafiken.
Eleven gör enkla undersökningar av omvärlden, och kan då använda karta, jordglob, väderstreck och rumsliga begrepp för att återge namn och beskriva lägen och storleksrelationer på världsdelarna, och andra för eleven betydelsefulla platser och länder.
Hur prövas eleven mot kunskapskraven
Korta elevtexter. Hur eleverna uppfattar och återberättar. Samtalar och deltar i samtal.