Svenska: Grammatik, åk 4
Årskurs: 4
Ämnen: Svenska
Periodlängd: 2 veckor
Författad av: Elin Solman Good
planering
Dag 1:
Introduktion: Från skrik till grammatik: Barnets språkutveckling (rita bild på tavlan “Uggh!” “Ska vi talas vid?”). Vilken sorts ord är de första ett barn säger (och ungefär när)? Substantiv!
Samla ordklassfamiljen i ett hus!. Första familjen att flytta in är substantiv och adjektiv. Repetition av substantiv (singular/plural) och adjektiv (komparera). Grammatiklek: med hjälp av ansiktsuttryck visa glad, arg, förvånad, ledsen mm. Barnen får kort ned adjektiv på och arbetar i par.
Dag 2:
Börja rita huset på växtpapper.
Introduktion av räkneord och artikel (bestämd/obestämd). Skriv text i svenskaboken (kopierad till de som behöver).
Dag 3:
Rytmisk del: Alliteration om elever, klassen
Introduktion av pronomen.
Språkhistoria - skriftspråket; grottmålningar/bilder, kilskrift (5200 år sedan), runor, latinska bokstäver (kom med kristendomen), skrivstil, boktryckarkonsten, dator/email/sms etc. Svenska språket endast cirka 800 år!
Skriv text i svenskaboken (kopierad till de som behöver)
Lägg till pronomen i huset.
Dag 4:
Rytmisk del: Alliteration om klassen.
Repetition av verb, introduktion av adverb
Fyll på i grammatikhuset
Grammatiklek: HUR?
Sover du?- Springer du? Skrattar du? - Viskar du?
Dag 5:
Verbets grundform och tidsformer. Läraren läser text om nornorna. Barnen illustrerar - text till illustrationen: När Nornorna kom till Asgård tog Gudarnas guldålder slut och Tiden kom till världen. Nu kunde de bara behålla sin ungdom genom att äta Iduns gyllene äpplen. Varje dag spann
Nornorna Livets och Ödets tråd och skapade dåtiden (Urd), nutiden (Verdandi) och framtiden (Skuld) - Bilden tagen ur: Australian Steiner Curriculum
Illustrera i svenska boken.
Dag 6:
Rappakalja. Hitta på egna ord. Vad betyder de? Ge alternativ som kan vara möjliga. Vet man vilken ordklass det kan vara? Introduktion av prepositioner. Arbeta klart med Grammatikhuset.
Dag 7:
Tiitta på utvalda avsnitt av UR -serien “Grammatikbolaget”. Resonera kring ordklassfamiljerna. Vad fattas? Interjektioner och konjuntioner!
Dag 8:
Barnets/människans språkutveckling: nyfödd - ljud/ansiktsuttryck ett-års-åldern - ett ord, oftast substantiv 1,5 år - två-ordsmeningar, oftast substantiv och adjektiv 4-5 år - kan uttrycka det mesta. Ordförrådet byggs på hela livet!
Dag 9-10:
Skrivövningar. Andra på givna texter genom att i grupper lägga till olika ordklasser. Skriv en gestaltande text! Ge feedback på varandras texter.
Perioden bearbetar följande centrala innehåll
Ur En väg till frihet
Verbets tidsform, bestämd- och obestämd artikel, enkel textkomposition, inledning, genomförande, avslutning, vanliga svårstavade ord, skillnaden mellan fakta,- beskrivande- och instruerande text, skiljetecken och förkortningar.
övningsmoment
Att utveckla sitt textskrivande. Resonera kring lagbundenheter i språk och människans språkutveckling. E feed-back!
Eleven prövas mot följande kunskapskrav
Ur Lgr11
Eleven kan skriva olika slags texter med tydligt innehåll och väl fungerande struktur samt god språklig variation. I texterna använder eleven grundläggande regler för stavning, skiljetecken och språkriktighet med god säkerhet. De berättande texter eleven skriver innehåller välutvecklade gestaltande beskrivningar och välutvecklad handling.
Hur prövas eleven mot kunskapskraven
Dokumentation av diskussioner i klassen och kamratrespons. Arbetsböcker och “Grammatik-huset”. Inlämnade texter.